Preek tijdens de paaswake, familieviering 19.00 uur,
in het jaar B, serie 2002-2003
Voor
de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
Andere
PREKEN
van de week - Archief
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Andere preken vanaf Witte Donderdag:
Witte donderdag
Paaswake 1. (Met groot en klein) zie hieronder.
Paaswake 2.
(Jongeren)
Paasochtend (Koor en orkest)
Paasmaandag
(Tweede Paasdag)
Preek tijdens de paaswake, jaar B, B2003TRI02.html,
in de parochies te Poeldijk,
zaterdagavond 19 april 2003 21.30 uur, door pastoor Michel Hagen. AMDG
Familieviering, thema: De Weg Gaat Door
E.L.: Gen. 1,1 - 2,2
T.l.: Ex. 14, 15 - 15, 1
Brief: Rom. 6, 3-11
Ev.: Mc. 16, 1-8
Homilie
In die dagen sprak de Heer tot Mozes: ‘Wat roept gij Mij toch? Beveel
de Israëlieten verder te trekken. Gijzelf moet uw hand opheffen, uw
staf uitstrekken over de zee en ze in tweeën splijten ....’. ‘De weg
gaat door.’ Dat is het thema van deze viering, deze paaswake voor groot en
klein.
De weg gaat door? Maar welke weg? En hoe gaat hij door? Vanavond kijken
we naar dat volk dat ooit met Mozes op weg is gegaan. Hoe kun je nu verder?
Daar is de zee. Een lang en uitgestrekt water. Te diep om te lopen, te
woelig om te zwemmen, en wat dan met de kleine kinderen, met de oude mensen
en het vee? Een onmogelijke opgaaf!
Maar we vieren dat ze er doorheen gekomen zijn. Het was zo’n onvoorstelbare
gebeurtenis dat we er nog over spreken. Daarom gaan we straks rond met
het water, we sprenkelen het over u, over Gods Volk, Gods kudde. Het is
een symbool dat ook wij vanavond met dat volk mee door het water trekken.
Dan hebben we de brandende paaskaars in de hand, als onze doopkaars, als
herinnering aan dat eerste moment waarop wij door het water zijn gegaan.
Maar dat water is meer. Het is vanavond Pasen. Was het toen een onmogelijke
opgave om los te komen uit de greep van farao, de greep van de vleespotten,
de greep van velerlei vormen van slavernij, de greep uit de georganiseerde
en wettelijk geregelde moord op de pasgeboren kinderen, waaraan Mozes werd
ontrukt. Zo’n wereld, zo’n maatschappij, zo’n macht, overal aanwezig. Wie
kan daaraan ontsnappen. Een enkeling misschien, maar toch niet een heel
volk? Was het toen een onmogelijke opgave aan Mozes, de opgave aan Jezus
was nog onmogelijker.
Maar misschien zien we het zelf in onze tijd nog minder dan het volk
toen in Egypte. Want waaruit moet Jezus ons losmaken? Uit welke macht ons
bevrijden? Uit welk land ons meenemen? Niet een bepaald land zoals Nederland
of Irak of de Verenigde Staten. Niet uit een macht van Farao of Saddam
Hoessein of welke regeringsleider of tiran dan ook.
De opgave van Jezus was: Ons losmaken uit de macht van de dood. De absoluut
onmogelijke opdracht voor welke mens dan ook. De dood had zoveel macht
over mensen gekregen, dat zij uit angst daarvoor alles uit dit leven wilden
halen. Egypte was ook het land van de dood geworden. In opdracht van Farao
moesten alle eerstgeboren jongetjes gedood worden. Zij zouden gevaarlijk
kunnen worden, potentiële soldaten die in opstand konden komen. Maar
heel de wereld was één land van de dood geworden.
Een onmogelijke opdracht. Heel de wereld dacht: ‘Je leeft maar kort,
dus geniet van het leven. Kun je het niet op een aardige manier bereiken,
dan maar met geweld. De sterkste regeert, de brutaalste heeft de halve
wereld. Bedriegen loont, want God ziet het niet, aangezien Hij het meestal
toch niet bestraft. Wat na dit leven komt, is een onderwereld bestaan, een
schaduw van wat het op aarde was, geen zon, geen groen, geen vreugde. Dus
wist de dood door angst meer te bereiken dan God met zijn liefde, met zijn
Verbond, zijn belofte en geboden. De dood was machtiger dan God en had heel
de wereld in zijn greep.
En dan komt Jezus. Hij doet alleen maar goed. Hij doet alles wat zijn
Vader vraagt. Hij weet beter dan wie ook hoe God alles heeft bedoeld. Hij
laat zich niet verleiden door macht, niet door luxe, niet door geweld, niet
door bezit. Liefde is wat Hij leeft en liefde is wat Hij geeft. Doorgaan zegt
de Vader. Stoppen zeggen de machthebbers, want zij regeren met de dood, zij
regeren door macht en angst, door haat en verdeeldheid. Zij beheersen de
wetten en de legers.
Doorgaan, zegt de Vader. En Jezus gaat door. De dood had geen macht over
Hem, hier op aarde niet en dus na dit leven ook niet. Nooit heeft de dood
macht over Hem gehad. Nooit heeft Hij gehoorzaamd aan de wetten van angst,
aan de wetten en de macht van de dood. Een was er op wie Hij zijn vertrouwen
had gesteld, door wie Hij leefde, naar wie hij luisterde en aan wie Hij
gehoorzaamde.
Hij vervulde de onmogelijke opdracht, Hij trotseerde de dood, die had
geen macht over Hem. Hij had heel zijn vertrouwen op de Vader gesteld. Daarvan
was de doortocht met Mozes een eerste aanzet, een teken van wat er zou
gaan komen.
Na Jezus’ verrijzenis had de dood zijn macht verloren op ieder die op
Jezus vertrouwt; geen macht meer over zijn leerlingen, geen macht over de
eerste Christenen en geen macht meer over ons. Levend in het land van de
dood, waar nog altijd farao’s leven, waarin de vleespotten, de economie en
de angst schijnbaar meer regeren dan Gods Verbond met Gods liefdesaanbod,
in dat land brengt Jezus ons tot leven, door ons vrij te maken, werkelijk
vrij. De dood heeft geen macht over ons, niet in dit leven en niet in het
leven hierna. God regeert. De liefde regeert. Het leven overwint.
De Weg gaat door. Jezus is de Weg die naar het nieuwe leven leidt. Ik
ben de Weg, zegt Hij. Het graf wordt een akker waarin de graankorrel is neergelegd.
De aarde draagt nieuwe vrucht voor eeuwig leven. Het is Pasen. Christus
is verrezen. Amen Alleluia.
Reacties?
Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|