Homilie op de zevende zondag
van Pasen
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek tijdens het hoogfeest van
Pasen, klik: Eerste Paasdag
Thema tweede
paasdag 2002: Zien en Getuigen
Preek op de zevende zondag van Pasen in het jaar
A, serie 2001-2002,
A2002TSP07.html, in de parochie van de O.L.V.
Tenhemelopneming te ‘s-Gravenzande,
door pastoor Michel Hagen, 11/12 mei 2002, 19.00
/ 10.00 uur, A.M.D.G.
Thema: Volhouden
E.L: Hand. 1, 12-14
EV: 17, 1-11a
Homilie
Volhouden, dat is het thema dat we aan deze viering
mee kunnen geven. Laatst hoorde ik over een dubbele triathlon. Ik ben daar
niet zo in thuis, maar het is, geloof ik, een dubbele marathon, plus een
dubbele afstand zwemmen en een dubbele afstand wielrennen. En dan gaat
het om een paar honderd kilometer. Dus, volhouden geblazen. Ik hoorde laatst
op het nieuws dat een kleinzoon van Charles Lindbergh, de legendarische
vlucht van zijn opa heeft nagedaan. Dat is dus volhouden. Het is ongelooflijk
wat mensen over hebben voor sport of een plaats in het Guines Book of Records;
dagen paalzitten enzovoort. En bij spelletjes-programma’s ontdek je hoe
mensen alles afweten van voetbalwedstrijden, alles over een bepaalde filmster,
alles over een serie boeken. Uren besteden ze eraan, al hun vrije tijd
gaat erin zitten. Volhouden.
Ik kijk soms met een beetje ongeloof naar dit
soort situaties. Het is waar, mensen hebben soms heel veel over voor dingen
waarvan ik denk, is dat nu alles? Is een beroeps-carrière alles
waard, is een eigen bedrijf alles waard, is een sport-carrière alles
waard, is roem alles waard, is rijkdom alles waard? Je ziet mensen tot
het uiterste toe volhouden om een ideaal te bereiken en dan als ze dat
bereikt hebben, vraag ik me af: Is dat zoveel waard?
Vandaag gedenken we een heel bijzonder moment.
Dan bedoel ik niet dat ooit op deze datum Bob Marley stierf, of dat nu
de Ronde van Italië is begonnen, ik denk aan de leerlingen die samen
waren met Maria, in die bovenzaal, in Jeruzalem. Hebt u wel eens zeven
dagen gebeden? Vroeger had je het veertigurengebed, dat is al een hele
tijd. Dat was een gebedstijd die je in afwisseling met elkaar invulde.
Dat kom je ook nog in kloosters tegen. Altijddurende aanbidding. De ene
zuster van vier tot vijf, de volgende van vijf tot zes en zo verder. Hoe
zullen de leerlingen dat toen hebben gedaan? Acht dagen lang, van Hemelvaartdag
tot Pinksteren in gebed. Nu kun je natuurlijk twijfelen aan de preciese
tijd en hoe nauwkeurig dit verhaal de geschiedenis weergeeft, maar deze
traditie is toch heel belangrijk. Ze bleven allen eensgezind volharden
in gebed, samen met de vrouwen, met Maria, de moeder van Jezus en met zijn
broeders.
Wanneer hebt u voor het laatst langer dan een
paar minuten gebeden? Misschien deze periode, in de meimaand, bij het rozenhoedje,
twintig minuten, een klein half uur? Of in deze viering, dat is toch ook
gebed, een uur ongeveer. Maar dan doorgaan, een aantal uur per dag, twee
dagen, vijf dagen, een week. Ik denk dat als ik u zou vragen hoe u dit
vindt, dat velen zouden zeggen: ‘dat vind ik knap overdreven, dat is niets
voor mij. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ En toch doen ze het,
en ze doen het omdat Jezus hen ertoe heeft aangezet. Dus, waarom vind Jezus
het bidden zo belangrijk en waarom vinden wij het vaak verloren tijd?
Ik denk dat heel veel mensen een tamelijk beperkte
kijk op bidden hebben. Voor veel mensen is bidden zoiets als een kruisje
maken, een Onze Vader of een Wees Gegroet opzeggen en dan snel verder met
wat we deden. Maar wat is nu bidden? Nog nauwkeuriger, wat is bidden voor
Jezus? Jezus bidt veel, heel veel. Hij zegt tegen zijn leerlingen dat zij
altijd moeten bidden (Lc. 18,1). Wanneer Hij uit de groep leerlingen 12
apostelen gaat kiezen, brengt Hij de hele nacht door in gebed (lc. 6,12).
Als Jezus bidt, dan is Hij met hart en hoofd heel dicht bij zijn hemelse
Vader. We horen Jezus hardop bidden: ‘Ik prijs U, vader, Heer van hemel
en aarde, omdat Gij deze dingen verborgen hebt gehouden voor wijzen en
verstandigen, maar ze hebt geopenbaard aan kleinen (Lc. 10,21).’ Een gebed
in de vorm van een lofprijzing. Jezus prijst en dankt en smeekt, alles
in gebed.
Jezus bidt veel? Waarom? Het antwoord is eenvoudig.
Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. Dat geldt ten kwade, maar
ook ten goede. Ga je met drugsgebruikers om, dan loop je het risico ooit
aan drugs te beginnen. Ga je met mensen om die gemakkelijk vloeken, dan
loop je het risico ook steeds meer grove woorden te gebruiken. Ga je met
mensen om die het een sport vinden met bedrog en list de belasting te ontduiken,
dan loop je een grote kans zelf ook wat gemakkelijker iets te verzwijgen
of onechte rekeningen op te voeren. Waar je mee omgaat, daar word je mee
besmet.
Maar dat geldt ook omgekeerd. Wie met stijlvolle
mensen omgaat, gedraagt zich op de duur meestal ook wat stijlvoller. Wie
met hartelijke mensen omgaat, wordt zelf ook wat hartelijker. Wie met geduldige
mensen omgaat, leert gaandeweg geduld. Wie met gelovige mensen omgaat heeft
meer kans ook zelf het geloof te ontdekken. En vooral, wie met God omgaat,
die zal gaandeweg Gods eigen goedheid in het hart ervaren.
Bidden is met God omgaan, intens met God omgaan.
Met Hem spreken, in in je werk met hem overleggen, in de nood je hart bij
Hem uitstorten, in keuzes zijn raad vragen, in alles zijn wil zoeken. Bidden
dat is je innerlijke bron open houden, dat is Gods liefde in je laten binnenkomen,
zodat hij naar anderen toe blijft stromen. Gods liefde verandert mensen
en die liefde wordt gevoed in het gebed. Gebed is de levensadem van je
ziel.
Bidden. Bij veel mensen is bidden vooral vragen.
En daarin worden ze nogaleens teleurgesteld. Een jong iemand ligt op sterven.
Je hebt samen gebeden, een noveen, een misintentie, anderen hebben meegebeden,
maar het gebed wordt niet verhoord. Op zulke momenten zie je twee verschillende
dingen gebeuren. De een begint te twijfelen en raakt gaandeweg zijn geloof
kwijt. Hij zegt: zie je wel, gebed is niets waard. Anderen, die het aan
God overlaten, komen door deze teleurstelling heen juist tot overgave en
aanvaarding, zoals Jezus bad in de Hof van Olijven, niet mijn wil maar
uw wil geschiede (Lc, 22,42). Nog los van de vraag of het altijd Gods wil
is dat iemand sterft. Soms is het gewoon het gevolg van een kwaad, iets
slechts, en dan is het Gods wil evenmin.
Dat is dan ook maar één kant van
het gebed, het vragen, maar het hoort er wel bij. Daarom geeft Jezus ons
daarbij een tip. Vraag dat aan God, wat God je zeker wil geven. Zoiets
had de wijze koning Salomon ook. Bij hem werd waar, wat Jezus zei: ‘Wie
heeft zal gegeven worden (lc. 19, 26)’. Salomo vroeg aan God om wijsheid
en niet om een lang, rijk en gelukkig leven. Hij vroeg wijsheid om Gods
Volk ten dienste te zijn en kreeg beide. Eigenlijk vroeg hij om de heilige
Geest, de Geest van wijzheid. Zo zegt Jezus: “Zoek eerst het Koninkrijk
en zijn gerechtigheid, en al het overige wordt je toegeworpen Lc. 12,31).’
Jezus geeft ons een tip over dat wat we kunnen vragen. Vraag God om de
heilige Geest. Dat is de Geest die we in Jezus zien, waaruit Jezus werkt,
waardoor hij doet wat Hij moet doen. Vraag om de heilige Geest (Lc. 11,13),
de Vader zal die des te meer geven. De Geest die ons doet volhouden, die
twijfel overwint, die ons dienstbaar maakt en hartelijk, vrolijk en tevreden,
de heilige Geest. Vraag om de heilige Geest. Dan wordt het echt Pinksteren,
wanneer u zijn Geest in u voelt en weet dat God u volmaakt nabij is. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|