Homilie tijdens het hoogfeest
van Pasen
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Thema Pasen 2002: Zien en Geloven
Preek tijdens het hoogfeest van Pasen in het jaar
A, serie 2001-2002,
A2002TRI04.html, in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, 31 maart. 2002, 10.30
uur, A.M.D.G.
E.L: Hand. 10, 34a. 37-43
T.L: Kol. 3, 1-4
EV: Joh. 20, 1-9
Homilie
Kent u minister Dijkstal? Weet u, ik zou bijna
op hem stemmen. Nee, ik geef u geen stemadvies, dat is een van de dingen
die iedereen mag doen, behalve de Kerk. Nee, maar ik heb gehoord hoe hij
zei: geld maakt niet gelukkig. Hij was duidelijk teleuirgesteld in zoveel
mensen die hij met zijn compagnons toch verder had geleid naar welvaart
en geluk. En nu zijn die mensen zo ondankbaar, ze beseffen niet wat ze
allemaal aan hen te danken hebben. Blijkbaar maakt geld niet gelukkig.
Moet ik daar nu uit concluderen dat mijnheer Dijkstal
en zijn partij en medepartijen uit paars, in die droom hebben geloofd,
dat geld, en meer bezit, en meer macht en vrije sex, en drugs, en minder
invloed van de kerk en meer macht over beginnend leven en het eindigend
leven, dat dat gelukkig maakt? Hoe oud zijn zij, hebben ze nooit geschiedenis
gestudeerd, of hadden ze de verkeerde boeken, hebben ze nooit de filosofen
bestudeerd, hadden zij geen wijze moeder, of wijze vader of opa of oma,
hadden ze niet eens een succesagenda die om de bladzijde soortgelijke wijsheden
te berde brengt, dat hij nu in zijn nadagen met Kok en Borst en nog enkelen
tot de ontdekking moet komen dat geld niet gelukkig maakt? U begrijpt dat
ik opkeek van deze krantenkop. Ik dacht wel, eerst zien en dan geloven.
Geluk, wat moeten we zeggen over geluk? Kardinaal
Danneels van België heeft een kleine brochure geschreven over geluk;
zeer lezenswaardig. Hij zet daarin een aantal gelukzoekers op een rijtje,
hij heeft niet alleen kritiek op de maatschappij, maar ook op sommige kerkelijke
benaderingen uit het verleden. Hij tipt een nieuw probleem aan, onze hang
naar geluk is een dwang geworden. Geluk is niet iets dat mag, dat je toevalt,
dat je ontvangt, dat er plotseling is. Nee, geluk moet, je moet gelukkig
zijn. Geluk als een recht, koste wat het kost. Maar als geld niet gelukkig
maakt, als je geluk niet kunt kopen, dat is ook zo’n wijsheid uit de Succes-agenda,
hoe moet het dan met onze wereld?
Gelukzoekers. Het lijkt dat alle mensen op een
of andere manier gelukzoekers zijn. Het enige verschil is dat de altruïst
dat doet met het verlangen ook anderen gelukkig te maken en een egoïst
het doet ten koste van anderen. Laatst dachten we na over de overeenkomst
tussen de Taliban en de eerste Christenen. Beide groepen zijn bereid hun
leven te geven voor de hoogste religieuze idealen. Dat is de overeenkomst.
Het verschil is dat de Taliban dat doen door anderen te doden terwijl de
Eerste Christenen, naar het voorbeeld van Christus, hun leven geven opdat
anderen tot leven komen. Het lijkt me toch een wezenlijk verschil. Het
zit hem in het voorbeeld van Jezus naast dat van andere stichters van religies.
Jezus heeft nadrukkelijk gezegd dat wie zijn leven zoekt, die zal het verliezen,
maar wie zijn leven verliest omwille van Christus, die zal het vinden.
Gelukzoekers. We kennen ze in onze dagen met een
nieuwe naam. Fortuynzoekers. Nederland wordt wel erg vol. Is dat het nieuwe
redelijke alternatief. Is dat het fortuynlijke antwoord op de paarse boetetijd?
Of zijn deze gelukzoekers toch weer meer van hetzelfde, variaties op hetzelfde
thema, opnieuw blinden die blinden leiden? Is hun geluk samengevat in de
one-liner, Nederland voor de Nederlanders? Of: Niet teveel van die anderen,
want dat zijn maar gelukzoekers. Wat is dat voor geluk?
Gelukzoekers. Hoe staat dat nu met Israël?
Het volk dat zich beroemt op de grote geschiedenis, de bevrijding uit Egypte.
De bevrijding uit de Tweede Wereldoorlog. Hoe is het mogelijk dat een volk
dat zelf bijna is uitgeroeid, vervolgens met steun van de hele wereld is
opgebouwd, nu inmiddels veertig jaar lang een ander land bezet houdt. En
hoe staat het met de Palestijnen, hoe is het mogelijk dat deze mensen nooit
andere maatregelen hebben weten te bedenken dan zelfmoordaanslagen en soortgelijke
acties. Jouw vrijheid bedingen door anderen te doden. Wat is dat voor geluk
dat men zoekt?
Deze dagen kreeg ik een e-mail van een collega.
Het was een paasboodschap van Patriarch Michael Sabbah van Jeruzalem. Ik
geef u het volgende citaat: “De Heilige Stad, plaats van het Godsgeheim,
teken van zijn aanwezigheid, zijn liefde en gerechtigheid temidden van
de mensen, die heilige stad is vandaag zélf de bron van verdeeldheid
geworden en de oorzaak van bloedvergieten. Jezus Christus is gekomen om
aan alle mensen redding en liefde te brengen. Aan allen gaf Hij een unieke
opdracht waarin Hij de hele wet en de profeten samenvatte: bemint elkaar,
bemin God en bemin je naaste. Daarmee legde Hij de band tussen de liefde
van God en die van zijn kinderen.
In dit moeilijke gebod kan iedereen die verantwoordelijk
is in de menselijke samenleving, en bijzonder in onze Heilige Stad, genoeg
kracht vinden - wanneer hij dat wil - om een eind te maken aan verdeeldheid,
lijden en bloedvergieten. De weg die naar vrede leidt is helder en eenvoudig.
De weg die een eind maakt aan alle geweld, beschermt de Israeliër
en garandeert zijn veiligheid, bevrijdt hem van angst en doodslag, ieder
moment, op iedere plaats. Ze geeft aan de Palestijn zijn vrijheid terug,
land en waardigheid, maakt een eind aan lijden en garandeert hem veiligheid
en rust.
Deze weg bestaat uit de beëindiging van een
militair feit dat op ons land drukt sinds 1967: de bezetting van de Palestijnse
gebieden. Daarom zouden de Israëlische leiders, in plaats van geweld
te beantwoorden met nog groter geweld, moeten reageren vanuit een nieuwe
kracht, de kracht van de geest en de morele moed die hen oproept om een
eind te maken aan de beknelling die zij opleggen aan het door hen bezette
land. Dat zou een wijze en doeltreffende veiligheidsmaatregel zijn, die
zal zorgen voor de zo verlangde veiligheid, waartoe alle militaire acties
hebben gefaald tot dusverre. Deze maatregel zal een nieuw leven opwekken
in dit Heilig Land, en zal al zijn inwoners in staat stellen om deel te
nemen aan zijn heiligheid. Daardoor zullen allen samen bouwen aan een nieuw
land en een nieuwe mens zal opstaan.”
Een nieuwe mens zal opstaan, tot zover het citaat
van Patriarch Michael Sabbah van Jeruzalem. Die nieuwe mens moet niet alleen
in Israël en Palestina opstaan, maar ook in Ierland, in Afganistan,
in Noord en Zuid Korea en ook in Nederland. Die nieuwe mens moet opstaan
in de politiek en in de Kerken, om eenheid te bewerken en innerlijke bekering.
Die nieuwe mens is ons gegeven in Jezus Christus, maar wie zal in Hem geloven
als zijn volgelingen Hem niet voortleven. Is het geluk dat wij zoeken een
oppervlakkig geluk voor onszelf of het verrijzenisgeluk van een mens die
zijn leven geeft voor anderen. Het is Pasen 2002. Laten we bidden dat zijn
verrijzeniskracht steeds in ieder van ons mag doorbreken. Dat is geluk,
dat is leven, licht en vrede. Laat het beginnen in u, want waar kan het
anders beginnen. Laten we niet wachten tot we het zien bij anderen, maar
erin geloven dat Hij het in ons wil doen. Amen. Alleluia, Zalig Pasen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|