Homilie op Hemelvaartsdag
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek tijdens het hoogfeest van
Pasen, klik: Eerste Paasdag
Thema tweede
paasdag 2002: Zien en Getuigen
Preek op Hemelvaartsdag in het jaar A, serie
2001-2002,
A2002TSP06He.html, in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, 8/9 mei 2002, 19.00
/ 10.00 uur, A.M.D.G.
Thema: Met ons
E.L: Hand.
1, 1-11
T.L: Ef.
1, 17-23
EV:
Mt. 28, 16-20
Inleiding
Vandaag ga ik tijdens de overweging niet in op
het tumult in de politiek. We worden geconfronteerd met geweld in de politiek.
Maar in een tijd dat we met zinloos geweld hebben kennisgemaakt, en jonge
mensen worden doodgeslagen om niets, mag een gebeurtenis als deze ons eigenlijk
niet meer verbazen. Het is een van de tekenen dat de wereld en dat de politiek
Jezus nodig heeft. Daarom wil ik vandaag ook echt spreken over Jzus' hemelvaart
en wat dat voor ons betekent. Tijdens de voorbede zullen we ook voor ons
land bidden. Want dat is echt hard nodig.
Homilie
Na deze woorden werd Hij ten aanschouwen van hen
omhooggeheven en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. Het is moeilijk voor
te stellen, het is en blijft een onvoorstelbaar gegeven. Stond Jezus daar
nu, ging Hij zomaar omhoog? Bij verhalen als deze kun je gemakkelijk op
het verkeerde been komen. Waarom staat daar ook: ‘een wolk onttrok Hem
aan hun ogen’? Eigenlijk vind ik dat een mooi beeld. Als op een zonnige
dag een wolk voor de zon schuift, dan is de zon niet weg, maar je kunt
hem net meer zien. Maar het is niet meer dan een wolk die tussen de zon
en ons is. Natuurlijk, hoe dikker de wolk hoe donkerder ook, en misschien
zijn er in ons leven en in sommige tijden van de mensheid wel hele donkere
wolken, waardoor het lijkt dat Jezus helemaal uit het zicht verdwenen is.
Toch blijft het een mooi beeld dat het slechts een wolk is die ons van
Hem scheidt.
En dat andere beeld, dat opstijgen, dat beantwoordt
aan de manier hoe Jezus altijd bad. Dan staat er dat Hij zijn ogen ten
hemel hief en bad tot zijn Vader in de hemel. Het is een houding van Jezus
die ook zijn gevoel uitdrukt. God is boven, wij beneden. God is groter
dan wij. Zo zegt Hij het ook: 'de Vader is groter dan Ik.' Heel dat beeld
van boven en beneden is uitdrukking van zijn geloofsleven. Niet alleen
zijn gebedshouding maar ook zijn hele levenshouding. In alles weet Hij
zich afhankelijk van de Vader en steunt Hij op de Vader. Dus is het ook
niet vreemd dat bij zijn hemelvaart zijn leerlingen Hem zien opstijgen.
Nu lopen we echter het gevaar dat we nog teveel
ingaan op dat opstijgen en die wolk, want de eigenlijke vraag gaat verder.
Wat betekent nu zijn hemelvaart voor ons?
Laten we eerst nadenken wat de omgekeerde beweging
is. Jezus komt van de Vader naar ons toe. Waarom? Waarom is Jezus niet
in die gelukzalige toestand gebleven van een geestelijk en innerlijk bestaan
in zijn Vader? Waarom laat Hij zijn goddelijke majesteit achter zich om
een bestaan met ons te delen, een bestaan in het vlees, bepaald door genen,
een doorontwikkelde aap zeggen de evolutionisten. Waarom deelt Jezus ons
bestaan? Hij doet dat niet voor zichzelf, maar voor ons. Hij komt om ons
te redden, om ons te verlossen, om ons de Weg te wijzen, om ons de waarheid
te leren over God en over onszelf. Hij komt voor ons, om bij ons te zijn,
zoals Gods Naam ook is, Ik Ben Die Is, die er is, die er voor jullie en
met jullie is. Zoals Jezus ook zegt: ‘Ik ben niet gekomen om gediend te
worden maar om te dienen en mijn leven te geven als betaling voor velen.’
Pas als je dat duidelijk heb, kun je doordenken
over zijn hemelvaart. Want zijn terugkeer is het logische vervolg van dit
begin, het heeft hetzelfde doel. Wat zegt Jezus daarover? Ik ga heen om
een plaats voor u te bereiden (Joh. 14,2). Dus Hij gaat naar de Vader,
voor ons. Hij zal onze voorspreker zijn (Joh. 16,26. 1 Joh. 2,1). Hij is
daar als een hogepriester die onze belangen bij God behartigt (Hebr. 2,17).
Als Hij naar de Vader gaat is ook dat voor ons, omwille van ons, ten bate
van ons.
Jezus gaat niet naar de Vader om daar in eeuwigheid
te niksen en te genieten van een welverdiende rust in een eeuwige zaligheid.
De hemel is geen luilekkerland. Hij is in de hemel onze Hogepriester en
Voorspreker. Hij was op aarde dienaar en Hij blijft dat. En alleen zo wordt
Hij Heer. Dat betekent dat alleen zij die dienen, zullen heersen. Het dienen
zelf wordt heersen.
Nu sprak ik verleden week over het manco van onze
tijd. Gebrek aan echte liefde. Er zijn talloze uitingen van liefde, talloze
vormen waarin liefde wordt geëtaleerd, maar alles blijft telkens steken
binnen deze wereld. De echte liefde is van een andere orde, van een andere
werkelijkheid, een andere dimensie, dat is de liefde van Jezus. Liefde
die zichzelf prijsgeeft tot in de dood, liefde waaraan je sterft, die geeft
zonder te ontvangen.
Dat komt ook op dit feest terug. Als Jezus van
de Vader naar ons toekomt, voor ons, ten bate van ons, dan is dat uitdrukking
van zijn liefde. Als Hij terugkeert naar de Vader om ons een plaats te
bereiden, om onze hogepriester te zijn, om voorspreker te zijn, voor ons,
ten bate van ons, dan is ook dat uitdrukking van zijn diepste wezen, de
liefde. Zijn liefde is: 'er zijn voor de ander.'
En dan de derde stap. Hij beval hen Jeruzalem
niet te verlaten maar de belofte van de Vader af te wachten. Wij gaan de
Pinksternoveen binnen. De dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren. Dat zijn
vanouds dagen van Gebed om de heilige Geest. Maar wie is die Geest?
Die Geest doet bijzondere dingen, dat hoorden
we in de tweede lezing. Een Geest van wijsheid en openbaring staat er,
een Geest die ons Jezus doet kennen. Een Geest die ons innerlijk oog verlicht,
zodat we zien hoe groot onze hoop is en hoe groot die geestelijke rijkdom
en hoe groot zijn macht is waarmee Hij in ons werkt. Een heel bijzondere
Geest.
Die Geest is opnieuw uitdrukking van zijn liefde
voor ons. Hij blijft bij ons door de heilige Geest, Hij leidt en begeleidt
ons door de heilige Geest, de Geest van Vader en Zoon, dat is zijn Geest
en de Geest van de Vader. Ook de Geest is uitdrukking van diezelfde liefde
voor ons. Alles is er voor ons. Wie zijn wij, dat God zoveel voor ons over
heeft?
Wij zijn zijn schepsels, die Hij gemaakt heeft
naar zijn beeld, die Hij verlangt aan te nemen als zijn kinderen, voor
wie Hij de Vader wil zijn, die dag en nacht met ons meetrekt, met ons begaan
is. Die ons zijn diepste wezen openbaart, liefde, die ons oproept aan dat
diepste wezen in ons zelf toe te komen en mee te werken, zelf liefde zijn
naar het voorbeeld van Jezus, echte liefde. Zijn Hemelvaart is de voltooiing
en de uitnodiging aan ons om ook een bestaan te leiden voor de ander. Voor
de Ander met een Hoofdletter en voor de ander met de kleine letter, onze
naaste, onze broeders en zusters, de vreemdelingen ver weg en de buren
naast ons, leven voor de ander. Dan pas is zijn zending en zijn hemelvaart
voltooid, want dan is Gods Koninkrijk werkelijkheid geworden. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|