Homilie op Driekoningen, Openbaring
des Heren,
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Zie voor de kerstpreken
Kerstmis gezinsmis 19.00 uur
Kerstmis jongerenmis 21.30 uur
Kerstmis nachtmis 24.00 uur
Kerstmis Dageraadsmis 8.45 uur
Dagmis / Plechtige viering van het hoogfeest
van Kerstmis 10.30 uur
Tweede Kerstdag - Oecumenische viering 10.00 uur
Kindjewiegen 15.00 uur
Preek op Driekoningen, door het jaar A, serie
2001-2002,
A2002CHRSTOPENB.html, in de parochie van de H.
Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za/zo 5/6 jan. 2002,
19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
Thema: Hulde aan het Licht
E.L: Jes. 60, 1-6
T.L: Ef. 3, 2-3a.
5-6
EV: Mt. 2,
1-12
Homilie
Wat is nu het verschil tussen Jodendom en Christendom?
Of tussen Islam en Christendom? Of tussen Boeddhisme en Christendom? Wat
is het verschil met het Hindoeïsme, het Taoïsme of het Confucianisme?
Andersom gevraagd, wat is nu het specifieke, het meest bepalende van het
Christendom, van onze Kerk?
Als ik dat zo aan u zou vragen, dan zouden de
meesten natuurlijk meteen het goede antwoord hebben, maar enkele verkeerde
antwoorden zouden ook hoog scoren. Wat is het meest eigene? Sommigen zullen
zeggen: de paus, want die houdt de boel bij elkaar. Anderen zullen zeggen
de dogma’s, want die geven de grenzen aan van wat wel of niet bij het geloof
hoort. Weer anderen zullen zeggen, de geloofsleer met de catechismus, of
het Evangelie of de Bijbel. Misschien zeggen weer anderen de heiligen of
de liturgie. Mensen zullen zeggen: goed zijn voor elkaar of vergeving.
Wat zou u zeggen? Het antwoord ligt zo voor de
hand, dat velen er niet aan denken. Toch is het van wezenlijk belang. Het
meest eigene is Christus. Daarom heet het Christendom.
Waarom deze vraag aan het begin van deze overweging?
Omdat het vandaag feest is van Driekoningen, of anders gezegd, met de officiële
benaming: Openbaring des Heren.
Het is goed om je bewust te zijn dat Christus
het wezenlijke verschil is tussen het Jodendom en de kerk. Zij kennen wel
een messiasverwachting, een christusverwachting, maar Jezus erkennen ze
niet als de Christus. Zo ook het verschil tussen Christendom en Islam.
Zij kennen Jezus wel als profeet, maar niet als de Christus, als Messias.
Met alle religies is Jezus het grote verschil, alle andere verschillen
komen daarna.
Soms lijkt dat we ons dit zelf niet meer bewust
zijn. Wat maakt het uit of je het over Boeddha of over Mohammed of over
Confucius of over Jezus hebt. Je neemt gewoon van ieder de beste uitspraken.
Weg met de verschillen. Waarom houden we zo sterk vast aan Jezus. Waarom
niet alles in een grote ketel, roeren en hup daar heb je de nieuwe religie
voor de volgende 1000 jaar.
Dat is al honderden keren geprobeerd. De meest
bekende poging in onze tijd was de New Age. Er zijn al talloze boeken die
proberen als een soort Readers Digest, alle mooie uitspraken uit alle religies
bij elkaar te zetten. Interessante boeken, leerzaam en waardevol. En toch
houden wij onze Bijbel, houdt het Jodendom haar Bijbel en houdt de Islam
de Koran. Maar boven de Bijbel staat Jezus. Hij is het wezenlijke verschil.
Onze kracht is tegelijk ons probleem in de onderlinge
toenadering. Onze kracht is Christus, maar Hij is voor andere religies
dikwijls de steen waaraan zij zich stoten.
Het feest van vandaag heet Openbaring des Heren.
Wijzen, magiërs uit het Oosten zoeken de koning van de Joden. Ze vinden
een kind in een kribbe, een kind en zijn moeder. Neerknielend brengen zij
dit kind hun hulde, alsof ze eindelijk ook hun eigen koning hadden gevonden.
Waarom gaan zij eigenlijk op zoek naar de koning van de Joden? Waarom zoeken
zij niet de koning van de Perzen, of van Afrika, of van Europa?
Het verhaal zoals Matteüs het ons vertelt
schetst deze wijzen als echte zoekers, niet naar zomaar een koning, maar
naar de koning van heel de schepping. Die wordt zichtbaar aangewezen door
een ster. Een ster die over de grenzen van alle landen en alle godsdiensten
heen straalt en die hen door alle landen en over alle grenzen heen de weg
wijst. Niet naar een koning van een land, maar naar de koning. De Joden
zijn hier duidelijk bedoeld als het volk van God. De koning van de Joden
is daarom de koning die regeert namens God.
Drie wijzen, magiërs, astrologen, wetenschappers
uit de oudheid, wiskundigen, filosofen, knappe koppen, zij zoeken oprecht.
Waarom zeggen zij niet, ach wat maakt het uit. De koning van de Perzen
of van de Romeinen of van de Joden. Waarom is Jezus voor hen zo belangrijk
en nemen zij geen genoegen met koning Herodes of met wie dan ook?
We weten weinig van hen, maar ze worden geschetst
als echte zoekers en met hun kennis en wijsheid zijn ze deze ster op het
spoor gekomen. Het zijn echte wijzen. Want ze blijven niet verstrikt in
hun wetenschap. Niet die ster is hun god, niet de sterrenhemel, niet hun
enorme kennis, waarmee ze ook macht kunnen uitoefenen, nee, het zijn echt
grote mensen, hun kennis zet hen op de weg naar God. De tekenen die zij
zien, brengt hen niet van de wijs, ze blijven niet hangen bij zichzelf,
alsof zij de wijsheid in pacht hebben, nee, hun kennis is een hulpmiddel
om de weg te vinden die hen bij Christus brengt.
Er is in onze tijd een soort schroom, een soort
schaamte en verlegenheid gegroeid om blij en enthousiast te spreken over
Christus, over hoe bijzonder Hij is, dat Hij de enige is die helemaal God
is en helemaal mens, zodat je kunt zeggen: ‘Jezus is God’ en ‘Jezus is
Mens’, terwijl je beide keren gelijk hebt. We zijn Jezus in het rijtje
gaan zetten van al die wijsheidsleraren, met voor onszelf misschien een
voorkeur voor Jezus, maar we durven nog maar amper voor Hem op te komen
als volkomen uniek en alles overtreffend.
Op deze feestdag gaan we weer in de leer bij deze
drie wijzen, drie zoekers. Het is schitterend dat hun zoektocht eindigt
bij een kind en zijn moeder. Het is fantastisch dat zij God vinden in een
huis, waarin een moeder haar kind verzorgt en voedt. Hun wetenschap komt
tot een hoogtepunt in dat wat heel alledaags is, heel gewoon. Hebben ze
daarvoor zo’n lange weg moeten afleggen, is dat de zoektocht van hun leven,
is dat het waar hun kennis en inzicht hen brengt?
Het is ook voor ons een les. Jezus is uniek. Maar
Hij is tegelijk zo gewoon, dat je moet oppassen dat je Hem niet over het
hoofd ziet. Hij is God met ons. De volmaakt Andere, en tegelijk zo gewoon,
zo eigen, zo vertrouwd.
Mogen we op het feest van Driekoningen zelf weer
wat meer groeien in het besef van het bijzondere van Christus. Niet om
ons af te zetten tegen anderen, maar om ons die ongelooflijke rijkdom van
ons geloof bewust te worden. Die rijkdom kunnen we dan met hen delen die
in andere religies andere rijkdommen hebben, maar dit bijzondere missen.
Dan wordt Hij alles in allen. Dan wordt de wereld één. Dan
is Gods Koninkrijk begonnen. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|