Homilie op het feest van de
H. Familie,
door het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Zie voor de kerstpreken
Kerstmis gezinsmis 19.00 uur
Kerstmis jongerenmis 21.30 uur
Kerstmis nachtmis 24.00 uur
Kerstmis Dageraadsmis 8.45 uur
Dagmis / Plechtige viering van het hoogfeest
van Kerstmis 10.30 uur
Tweede Kerstdag - Oecumenische viering 10.00 uur
Kindjewiegen 15.00 uur
Preek op het feest van de H. Familie door het
jaar A, serie 2001-2002,
A2002CHRSTFAM.html, in de parochie van de H.
Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 29/30 dec.
2001, 19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
Thema: Huis van Licht
E.L: Kol. 3, 12-21
EV: Mt. 2, 13-15. 19-23
Homilie
Zo'n tekst uit de eerste lezing: 'Vrouwen weest
uw man onderdanig, zoals het Christenen betaamt, mannen hebt uw vrouw lief
etcetera, zou op zich een preek waard zijn, maar wanneer je aan een preek
begint heeft die ook zijn eigen ontwikkeling. Ik was nog wat bezig met
de gedachten van de kerstpreken. We hebben er tijdens de vieringen op kerstavond
over gesproken. Engelen. Wat zijn dat voor wezens, wat moet je daarbij
bedenken? Ik wil er nog wat op doorgaan en die andere onderwerpen komen
later nog wel een keer aan bod.
Dit weekend vieren we het feest van de heilige
Familie en we komen aan de hand van de heilige Jozef wat gedachten op het
spoor, over zowel de engelen als de heilige Jozef en nog meer. In de preek
op kerstavond gaf ik al een voorbeeld uit mijn eigen leven. Hoe ik gaandeweg
ontdekte dat wat ik eerst dacht dat een soort intuïtie was, in feite
die behoedzame en voorzichtige leiding is die we vanuit de hemel ontvangen.
Zoiets als wat ze van oudsher altijd de engelbewaarder noemden. Engelen
zijn weer in, engelen mogen weer. Daarom nog wat aandacht voor de engelen
en voor de heilige Jozef en nog meer.
“Toen de wijzen waren heengegaan, verscheen een
engel van de Heer in een droom aan Jozef.”
Wanneer je zo’n tekst leest kun je op een paar
manieren reageren. Bijvoorbeeld zo: ‘Sla maar over die tekst, dat zijn
verhalen uit een sprookjesboek. Daar moet je in deze tijd niet mee aankomen.
Engelen bestaan niet.’
Een andere reactie: ‘Mooie tekst, maar dat moet
je helemaal figuurlijk zien. Dat was gewoon iets van Jozef zelf, zijn onderbewuste,
zijn psyche. Zoiets als zijn innerlijke strijd bij een ingewikkelde vaderschap.
Maar geen engel, engelen bestaan niet.
Nog een andere reactie: Is dat nu alles wat die
engel doet? Alleen maar waarschuwen? Hij laat wel mooi Jozef het moeilijke
werk opknappen. En had God die moord op die baby’s niet kunnen voorkomen.
Fijne God is dat.
Allemaal verschillende reacties van verschillende
mensen. Ik dacht, hoe reageert Jozef nu zelf? Matteüs schrijft het
volgende. De engel sprak: “Sta op, neem het kind en zijn moeder, vlucht
naar Egypte en blijf daar tot ik u waarschuw .....” De reactie van Jozef
is: “Hij stond op en week in de nacht met het kind en zijn moeder naar
Egypte uit.”
Zo kort. Geen twijfel, geen opmerkingen als: ‘ja,
maar’. Geen dieptepsychologisch onderzoek over wat die engel toch wel kon
zijn. Niets van dat alles. “Hij stond op en week in de nacht met het kind
en zijn moeder naar Egypte uit.”
We weten zo weinig over Jozef. Maar hier is toch
iets overgeleverd wat ons aan het denken kan zetten. Naar Egypte reizen
in die tijd is een enorme klus. Dat doe je niet op grond van een gerucht.
Toch neemt Jozef die taak zonder aarzeling op zich. Matteüs kan het
niet korter schrijven: “Hij stond op en week in de nacht - hij wachtte
niet eens tot de ochtend - met het kind en zijn moeder naar Egypte uit.”
Zo staat Jozef in de lange traditie die we zien
bij Noach en bij Abraham. Noach gehoorzaamde aan die stem die hem waarschuwde
voor de regen die komen ging en eindeloos zou doorgaan. Abraham gehoorzaamde
aan die stem die hem zei z’n land te verlaten en op weg te gaan naar het
Land dat God hem beloofde. Zo luistert Jozef naar die vreemde stem, die
niet van zichzelf is, maar van degene die zijn leven mag leiden.
Het zegt dus veel over Jozef, over zijn karakter,
zijn kracht en zijn enorme gelovige vertrouwen. Het zegt ook iets over
de engel. Een engel is dus een boodschapper, een stukje leiding uit de
hemel, die waarschuwing, voorzienigheid, onverwachte hulp, omdat de hemel
niet wil dat de hemelse plannen gedwarsboomd worden. God heeft zijn plannen
met Jezus, zijn Zoon, en de boze mag plannen maken, maar niets of niemand
zal God tegen kunnen houden.
Het zegt dus ook iets over God. Alle machten spannen
samen tegen zijn Zoon. Eens zal Jezus aan die machten worden overgeleverd.
Niet omdat God de Vader zijn Zoon niet meer zou kunnen helpen, maar omdat
zo juist Gods zijn plan tot voltooiing zal brengen. De machten van de duisternis
tonen hoe slecht ze zijn en zullen tot het uiterste gaan.
God doet redt Jezus nu niet en later niet door
een legioen engelen of een cordon vrijheidsstrijders te sturen, niet door
andere sterke staaltjes, nee nu heel gewoon door Jozef die de innerlijke
stem weet te onderscheiden en daaraan gehoorzaamt.
Het zegt iets over God, over de engel en over
Jozef, maar wat zegt het over ons?
We zien in dit verhaal dat God ons niet redt door
sterke staaltjes. Niet door ons bij wijze van spreken in een schepnet op
te vissen en in een nieuw hemels aquarium te plaatsen waarin alles ineens
ideaal is. Nee, op onze levensweg leidt God ons, door dit leven heen. Hij
stuurt niet zijn Zoon als een buitenstaander, een soort buitenaards wezen,
een godenzoon uit de Griekse of Romeinse wereld. God stuurt zijn Zoon en
die moet ons leven delen als mens. Dat is zijn opdracht. En die Zoon moet
leren gehoorzamen en vertrouwen op Gods leiding. En hoe leert Gods Zoon
dat? In een gezin, van zijn vader en moeder.
Ziedaar de visie van de kerk op het gezin. Een
leerschool in het leven met God. Zie daar het voorbeeld van vader- en moederschap.
Niet zij staan centraal, zij zijn er voor het kind. Toch is het hier niet
het kind, zoals tegenwoordig zo vaak, degene die mag zeggen wat het wil.
Jozef bepaalt waar zij heen gaan, maar hij laat zich leiden. Dit toont
ook een enorm vertrouwen van Maria in Jozef. Hetzelfde vertrouwen waarmee
Maria eens tegen de engel heeft gezegd: ‘Zie de dienstmaagd des heren,
mij geschiede naar uw Woord.’ Zoals ze eens op de bruiloft te Kana zei:
“Doet maar wat Hij jullie zeggen zal.” Zo vertrouwt ze zich hier toe aan
de leiding van de heilige Jozef, die zich laat leiden door de hemel.
Hoe leidt God ons? Dat is een van de onderwerpen
tijdens de Alpha Cursus. Vandaag zien we een sprekend voorbeeld uit het
leven van Jezus, Maria en Jozef. Hoe anders zou het er in de wereld aan
toe gaan als we allemaal die innerlijke stem zouden herkennen uit al die
andere stemmen die ons in deze wereld omringen. Die innerlijke stem, waarvan
de Bijbel zegt dat het Gods engel is die tot je spreekt. Die innerlijke
stem waarover Jezus zegt: “Wees niet bezorgd over uw spreken, op dat ogenblik
zal u worden ingegeven wat u moet zeggen.” Die innerlijke stem die ons
niet vrijhoudt van problemen en zorgen, maar die ons verzekert dat als
we er naar luisteren dat God dan zijn plan tot voltooiing zal brengen.
Het gezin als een leerschool. Vandaag zien we
hoe God het heeft bedoeld. Laten we bidden voor onze gezinnen, vaders,
moeders, kinderen. Dat we de leerschool van Jezus doorlopen. Dan wordt
Gods plan, Gods koninkrijk werkelijkheid. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|