Preek op de zevende zondag
van Pasen,
in het jaar C, serie 2003-2004
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de zevende zondag van Pasen, jaar C,
serie 2003-2004, C2004QDR16-Pa7.html.
Eucharistieviering op za/zo 22/23 mei 2004 19.00
uur en 11.00 uur, te Poeldijk.
Door pastoor Michel Hagen. AMDG.
E.L.: Openb. 22, 12-14. 16-17.
20
Ev.L.: Joh. 17, 20-26
Homilie
Eenheid. Ik heb de indruk dat wij mensen een
heel dubbele houding hebben naar eenheid. Één Europa, één
vrije markt, één munt - de Euro, dus streven we naar één
taal in de handel - het Engels, één groot communicatienetwerk
- het Internet, één internationaal vervoermiddel - de auto.
Handig, die eenheid. Maar o wee. Als het maar
geen eenheidsworst wordt. Zoals onder het Communisme in de Sovjet Republiek
en in China, allemaal dezelfde kleding, dezelfde auto, dezelfde beperkingen,
dezelfde rechten of gebrek aan rechten, hetzelfde eten of dezelfde honger,
alles hetzelfde voor iedereen. Met natuurlijk een paar die iets meer van
hetzelfde hadden dan de anderen.
Nee, alsjeblieft geen eenheidsworst, daar zijn
we in het Westen allergisch voor. Hier heeft ieder zijn eigen TV op zijn
eigen kamer, met zijn eigen muziekcollectie en zijn eigen IKEA meubels,
hier heerst de mythe van het individu. Want het is een mythe, we hebben
gewoon opnieuw allemaal hetzelfde, en deinen op dezelfde golven mee van
dezelfde massa, in een schijnbare individualiteit, die handig wordt gemanipuleerd
door een vije markt die daar voordeel uit haalt. Eenheid ja en nee. We
hebben een dubbele houding tegenover eenheid.
Hoe was dat vroeger in onze Kerk. Overal dezelfde
taal, dezelfde lezingen, dezelfde gezangen, dezelfde vieringen, hetzelfde
Credo en Pater Noster, dezelfde catechismus, dat is minder dan 50 jaar
geleden. Maar was het ook echt éénheid?
Wat is éénheid? Er is een mooi verhaal
in de Bijbel, dat bekend is als de toren van Babel, de grote spraakverwarring.
De mens denkt zelf de eenheid te bezitten en voelt zich steeds machtiger
worden. Één taal, één wetenschap, één
techniek, één doel en niets houdt ons meer tegen. Maar echte
éénheid komt van God. Als God ons niet één
maakt, is het een schijneenheid, is het een product van onze beperkingen.
In dat verhaal van de toren van Babel schept God verwararing in hun taal.
In een oogwenk is het gebeurd; de een verstaat de ander niet meer en de
bouw van de toren komt stil te liggen.
Zo kwetsbaar is de menselijke eenheid, zo beperkt
is ons vermogen om eenheid te scheppen. Wat eenheid lijkt is vaak geen
eenheid.
In die tijd bad Jezus: ‘Heilige Vader, Ik bid
voor hen, dat zij allen één mogen zijn ...’ Jezus bidt voor
de eenheid. Wat is dat voor eenheid? Is dat de Communistische eenheidsworst,
de eenheid van de Westerse economie, of de eenheid van dezelfde filosofie
en theologie, dezelfde liturgische taal? Het verleden heeft ons geleerd
dat ook die eenheid slechts schijn is en als een kaartenhuis in elkaar
kan storten.
Om wat voor eenheid gaat het nu? Jezus neemt ons
mee in zijn geheim, het mysterie en de belofte van zijn eenheid. Het gaat
om zijn eenheid met de Vader. Jezus openbaart ons de echte Godsnaam: ‘Heilige
Vader’, zegt Hij, ‘uw Naam heb ik hen geopenbaard. Ik zal dit blijven doen,
opdat de liefde waarmee Gij Mij hebt liefgehad in hen moge zijn en Ik in
hen.’
Jezus neemt ons mee in het geheim van zijn eenheid
met God de Vader. Die eenheid vind zijn fundament in de liefde, niet de
gewone liefde, niet de aardse liefde, die is een mooie opstap, een voorzet,
een weerspiegeling in ons aardse oppervlak van wat feitelijk een hemelse
werkelijkheid is. Die liefde tussen God de Vader en God de Zoon is de Heilige
Geest. Jezus bidt dat hun liefde in ons is, dat de heilige Geest in ons
is, Hij is de liefde die de Vader ons geeft. God is liefde en dat geldt
voor Vader, Zoon en heilige Geest.
Waar begint onze eenheid? Die begint in de ware
liefde. Dat is niet de liefde van de hartstocht of de begeerte, niet de
verlangens waar de markt op inspeelt. Die maken ons afhankelijk, nee de
ware liefde maakt vrij, vrij om te kiezen voor wat goed is voor de ander,
het goede van God en het goede voor de naaste. Die liefde maakt ons los
van onszelf en geeft kracht om angst te overwinnen, Gods Liefde geeft wijsheid
om voor het goede te kiezen, geeft inzicht om Gods bedoeling te herkennen.
Die liefde is niet dom en tevreden met oppervlakkige schijn. Nee, die liefde
is sterk, volhardend, eenvoudig en echt, trouw en geduldig, vindingrijk
en creatief, die liefde opent de ogen zodat je de ander met andere ogen
leert zien, zodat je kansen ziet, zodat je in de naaste Gods Kind herkent.
De liefde van de Heilige Geest maakt ons innerlijk tot andere mensen.
Hardheid hoeft niet meer, eerlijkheid en zachtheid
gaan samen. Ruwheid is verdwenen, ook confronteren kan in geduld en behoedzaamheid.
Scherpte verdwijnt, want helderheid gaat gepaard met wijsheid en begrip.
Eenheid.... Eenheid in het huwelijk. Dat is geen
eenheidsworst, juist de eigenheid van man en vrouw maakt het huwelijk tot
zo’n wonderlijke schepping. Juist door het anders zijn kunnen mensen elkaar
aanvullen. Maar die eigenheid vraagt een fundament, een bedding van een
andere liefde, de ware liefde, de zuivere liefde, waardoor de een geborgen
en veilig is bij de ander. Waardoor jouw zwakheden niet op jou terugkeren
als een boemerang, waarin jouw kwetsbaarheid niet door de ander wordt gebruikt
of misbruikt, waardoor jouw liefde een antwoord vindt in de liefde van
de ander. Waardoor een mannelijke en een vrouwelijke liefde zo samen zijn
dat er een nieuwe eenheid ontstaat.
En waar leren wij zo’n liefde, waar vinden wij
zo’n eenheid? Die ontdekken we bij Jezus en nergens anders. Alle andere
eenheid is een menselijke eenheid die net zo zwak is als ze sterk lijkt
en net zo beperkt als de mens zelf. Die eenheid kan ook een macht ten kwade
zijn, een gezamenlijk doel om te vernietigen en te verstoren, om verwarring
te zaaien en van de chaos te profiteren, de eenheid van terreur. Menselijke
eenheid is niet uit zichzelf goed, die wordt goed als ze in zich wordt
gevoed door de eenheid die van God komt.
Hier in de Kerk worden we gevoed met hét
teken van eenheid. Het Brood dat wordt gedeeld blijft één,
omdat Hij tot ons komt, die innerlijk onverdeeld blijft, die in ons wil
leven en ons tot eenheid brengt. Die de liefde in ons hart vernieuwt, zijn
liefde die één maakt. Hier in de Kerk worden we gevoed met
het Woord van Eenheid, het Evangelie, hier staan we in de eenheid tussen
hemel en aarde, tussen God en Mens, de Eenheid van het Nieuwe Verbond.
Hier wijkt de verdeeldheid die onszelf innerlijk gevangen houdt en die
ons verwijdert van de naaste. Hier wijkt angst voor geloof, hoop en liefde,
hier wint het leven het van de dood, hier worden God en mens één.
Dan kunnen we hiervandaan eenheid brengen op de plaats waar we leven, één
in het verlangen te doen wat God wil. Moge deze bede straks in het Onze
Vader, voor deze week de leidraad zijn. Uw wil geschiede. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|