Preek op de vijfde zondag van
Pasen,
in het jaar C, serie 2003-2004
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de vijfde zondag van Pasen jaar C, serie
2003-2004, C2004QDR13-Pa5.html.
Eucharistieviering op zo 9 mei 2004, te Heenweg,
9.30 uur en Hoek van Holland 11.00 uur.
Door pastoor Michel Hagen. AMDG.
E.L.: Hand 14, 21-27
Ev.L.: Joh. 13, 31-33a. 34-35
Homilie
Volgt u de verkiezing van de grootste man of
vrouw van Nederland, de grootste van Europa of de hele wereld, de grootste
van de geschiedenis? Vroeger deden we zoiets thuis ook. Dan gingen we met
de ruggen tegen elkaar staan en keek iemand anders wie de grootste was.
Een jaar later kon dat alweer anders zijn, want we waren in de groei. De
leerlingen van Jezus hadden ook eens zo iets. Ze gaan een keer op huis
aan en als ze thuis komen vraagt Jezus: ‘Waar hebben jullie onderweg zo
over lopen ruzieën?’ En dan schamen ze zich, want ze hadden ruzie
lopen maken over wie de grootste was. U weet waarschijnlijk wat Jezus toen
zei; ‘Wie onder jullie de eerste wil zijn, hij moet laatste van allen en
dienaar van allen zijn’. Daarna riep Hij een kind. Plaatste dat in hun
midden en zei, ‘Wie een kind als dit opneemt in mijn Naam, die neemt Mij
op. En wie Mij opneemt, neemt Hem op die Mij gezonden heeft’.
Maar gaat het in de wereld niet steeds om hetzelfde?
Of het nu groot, groter, ‘t grootst is, of snel, sneller, ‘t snelst. Bij
schaatsen of hardlopen, bij autoracen of wielrennen, het zit er bij ons
ingebakken. Maar zijn snelheidspelletjes misschien nog redelijk onschuldig,
we zien ook dat het dikwijls gaat om hard, harder, ‘t hardst, en dan bedoel
ik niet hardrijden of hardlopen, maar die andere hardheid.
In Irak worden fanatieke terroristen bestreden.
Want die terroristen zijn hard en medogenloos in hun optreden. Doden duizenden
onschuldigen, zaaien dood en vernieling, zonder onderscheid en zonder medelijden.
Ook bij hen geldt hard, harder, ‘t hardst.
En dan nemen de Amerikaanse soldaten het over.
Zij worden niet erg vriendelijk ontvangen, de sfeer wordt steeds grimmiger
en de houding verhardt zich. Opnieuw hard, harder, ‘t hardst. Nu komen
de schandalen uit de gevangenissen aan het licht. Amerikanen die zich schuldig
maken aan martelingen en vernederingen, aan gevangenname zonder rechtspraak,
aan misdragingen die zelfs op foto en video worden vastgelegd.
En dan hoor je op deze zondag in het Evangelie
Jezus zeggen: ‘Een nieuw gebod geef Ik jullie’. Hebben we dan niet genoeg
aan de tien geboden? Nog een nieuw gebod? We komen aan de tien geboden
niet eens toe:
1. Ik ben de Heer uw God. Gij zult geen afgoden
vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen. 2. Gij zult
de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken. 3. Zorgt dat
gij zult de dag des Heren heiligt. 4. Eert uw vader en uw moeder. 5. Gij
zult niet doden. 6. Gij zult geen echtbreuk plegen. 7. Gij zult niet stelen.
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen. 9. Gij zult geen onkuisheid
begeren. 10. Gij zult niet begeren wat uw naaste toebehoort.
Veel moderne, internationale rechtspraak is op
deze tien basisregels uit de Bijbel gefundeerd. Behalve dat in de Westerse
wereld de eerste geboden over God en Gods Naam zijn vervangen door algemene
opmerkingen over vrijheid van godsdienst.
Maar als we ons eenvoudig aan deze tien geboden
zouden houden, dan ging het toch goed? Ja en nee. Want het probleem is
niet dat we niet zouden weten wat goed of kwaad is, van die boom hebben
we al gegeten. Soms is het misschien niet zo duidelijk; maar het grootste
probleem is dat we er niet in slagen om ernaar te leven. Met de tien geboden
zijn we er niet. Er moet een basis onder liggen, een fundament dat ons
helpt om die tien geboden op de juiste manier waar te maken. Die basis
is waarachtige liefde.
Jezus leert dat we onze natuurlijke aanvechtingen
drastisch moeten omkeren. Begin eerst maar met klein, kleiner, het kleinst.
Maria noemde zichzelf de kleine dienstmaagd. 'God heeft omgekeken naar
de kleinheid van zijn slavin'. Zie hoe klein je bent tegenover God. Staar
je niet blind op dat wat op aarde groot lijkt. Zijn wij geïnteresseerd
in de grootste mier uit een mierenkolonie? Onze aarde is minder dan een
speldenknop in de ruimte. Ons melkwegstelsel ligt ergens in een uithoek
van het heelal. De kosmos is zelf ook weer eindig en dat alles ligt uitgespreid
in Gods hand.
In de Islam wereld zeggen ze nu natuurlijk: ‘Zijn
dat nu Christelijke soldaten uit het Christelijke Amerika? Is dat nu Christendom.
Ons land bezetten, Saddam Hoessein gevangen nemen. Dan de olie en andere
belangen veilig stellen. Ondertussen bruut en hard optreden, vernederingen
en martelingen. Is dat Christendom?
En wij op onze beurt: die Islam, met z’n terroristen,
zelfmoordaanslagen, discriminatie en fanatisme, is dat een vredelievende
godsdienst? Maar wat zij christelijke soldaten noemen, dat zijn uiteindelijk
geen christenen. En wat wij moslims noemen zijn waarschijnlijk evenmin
moslims. Alleen weet ik daar niet zoveel van, wel over ons Christenen.
In de eerste lezing keren Paulus en Barnabas terug
van hun reis. In de parochie aangekomen bevestigen zij de leerlingen in
hun goede gesteldheid. Ze sporen hen aan in het geloof te volharden en
houden hen voor dat je het Rijk van God alleen binnengaat als je ook bereid
bent veel moeilijkheden te verduren en vol te houden. Geen zwaard, geen
bommen, geen geweld, geen fanatisme, maar goedheid, de houding van Jezus.
Jezus zei tegen zijn leerlingen: Een nieuw gebod
geef ik jullie. Bemin elkaar, zoals Ik het heb gedaan. Dat is liefde die
het goede voor de ander zoekt. Dat is liefde die niet vernedert of kwaad
met kwaad vergeldt. Dat is liefde die vergeeft en geneest, liefde die herstelt
en opbouwt.
De liefde van Jezus is de kroon op de tien geboden.
Van de tien geboden was al eerder een samenvatting gegeven. Bemin God en
bemin je naaste als jezelf. Nu zegt Jezus, heb elkaar lief, zoals Ik heb
liefgehad. Voor de wereld is er maar één geneesmiddel: de
liefde. Maar welke liefde? Uit alle vormen van liefde is er maar één
de juiste, de liefde zoals Jezus dat heeft voorgedaan.
Jezus’ liefde is uniek. Want zijn liefde gaat
eerst uit naar God. Zijn liefde is gehoorzaam aan de liefdeswil van de
vader. De liefde van Jezus heeft zijn bron in God. En alleen die liefde
brengt genezing. Jezus’ liefde geneest de aardse liefde die ook zwak en
egoïstisch kan zijn. Jezus’ liefde geneest de menselijke liefde die
beperkt en onzuiver kan zijn. Jezus’ liefde maakt ons tot Christenen, die
klein durven zijn in ogen van de wereld, die durven te dienen waar anderen
willen heersen. Die zich niet druk maken wie de grootste mier is in de
mierenhoop van de aarde, maar die God willen eren en Gods grootheid bewonderen,
omdat God Zichzelf klein maakt door ons te dienen. Als wij dienen, worden
wij als God. Dan zij wij echt Gods kinderen. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|