Preek op de zesde zondag van Pasen,
in het jaar B, serie 2002-2003
Voor
de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
Andere
PREKEN
van de week - Archief
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de zesde zondag
van Pasen, jaar B, B2003TSP06.html,
op zaterdag 24 mei, 19.00 uur, in de parochie van O.L.V. Tenhemelopneming, te ‘s-Gravenzande
en te Poeldijk in de parochie van de H. Bartolomeus, op zondag 25 mei 2003, 11.00 uur,
door pastoor Michel Hagen. AMDG.
E.L.: Hand. 10, 25-26. 34-35. 44-48.
Ev.: Joh. 15, 9-17
Homilie
Wat is liefde? Het thema van opera’s en operettes, de dramatische liefde,
Romeo en Julia of Tony en Maria in de West Side Story, of de geliefden in
de film the Tytanic. Het meest bezongen onderwerp dat we kennen, van de Beatles
met Michelle, I love you, I love you, I love you, tot de moderne popsongs,
want het gaat altijd door. Wat is liefde? We kennen de gedichten die vaak
in huwelijksvieringen worden gelezen. We kennen de uitingen met een hartje,
een cupido’tje, we kennen de romantische sfeer van het glaasje wijn en kaarslicht,
de blik in de ogen en de mooie muziek op de achtergrond. Maar wat is liefde?
Ook filosofen hebben over de liefde nagedacht, Oosterse en Westerse filosofen
en psychologen. Liefde is aantrekkingskracht zegt Plato. Liefde is libido
zegt Freud. Liefde is voortplantingsdrang en overlevingsstrategie zeggen
evolutionisten. Maar wat is liefde?
Wij hebben ook in onze kerken enkele symbolen voor de liefde. Maar ze verschillen
van die in de gewone wereld. Ik weet niet wanneer het eerste hart in een
boom werd gekerfd, maar eeuwen geleden ontstond er in de Kerk de heilig Hart
devotie, het Hart van Jezus, met een doornenkroon omwonden, een hart dat
bloedt uit liefde. Dat het hart met liefde te maken heeft, lezen we al in
het Evangelie van Johannes, als Jezus zijn tijdgenoten verwijt dat ze in
hun hart geen liefde voor God hebben (5, 42). Toch is het hart niet het eerste
symbool van liefde. Het eerste symbool van liefde is ......... het kruis.
Vreemd hè? Ons denken is zo met de tijdgeest doordrenkt, dat we al
snel met liefde denken aan de romantiek van de film, aan de hartstochtelijk,
lichamelijke en dikwijls erotische liefde. Maar we denken niet aan het kruis.
In onze kerken is het kruis het eerste symbool van de liefde. ‘Zo zeer heeft
God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven.’ ‘Geen
groter liefde kan iemand hebben dan deze, dat hij zijn leven geeft voor zijn
vienden.’ We weten het allemaal, maar hoe komt het dat we er niet zo snel
aan denken. Want natuurlijk denkt u er wel aan, natuurlijk is liefde voor
u niet alleen maar wandelen in het maanlicht. Wie getrouwd is, vader of moeder
is, wie al langer meedraait in deze wereld, die weet dat liefde wordt beproefd,
dat liefde pijn doet, dat liefde zich moet bewijzen, dat liefde zichtbaar
wordt in heel andere dingen dan cadeautjes en mooie woorden. En toch zijn
we er gevoelig voor, zo gevoelig dat iemand al die andere blijken van liefde
kan vergeten, vanwegen een mooi gezicht, zoete woorden of opwindende gedachten.
Zo is het tussen mensen en zo is het tussen de mens en God. Het is gemakkelijker
iemand lief te hebben die je kunt vasthouden, die je ziet en voelt, dan God,
die je niet kunt vasthouden, die je niet ziet of voelt. Dat is het probleem
van het Volk Israël in de woestijn, dat is nog steeds ons probleem.
Want we stellen eerder vertrouwen in techniek en wetenschap, in eigen kunnen
en eigen kracht, dan in God. Vandaag laat Jezus ons weten wat Hij onder liefde
verstaat. Bij Hem is liefde er pas als liefde wordt gedaan, als er daden
van liefde zijn, als er vruchten van liefde zijn. Hij gaat voor de hoogste
liefde, dat is je leven geven.
Dat noemt Jezus in deze lezing de hoogste liefde: ‘Je leven geven voor je
vrienden’. Maar aan het kruis zal Hij laten zien dat dat zelfs nog niet genoeg
is. Hij geeft zijn leven ook voor zijn vijanden, de moordenaar mag door zijn
berouw met Hem het paradijs binnen. Hij bidt voor hen die Hem aan het kruis
hebben genageld: “Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen’.
Het is die liefde die de leerlingen hebben versteld doen staan. Om die liefde
noemt Johannes zich de geliefde leerling. Het is vanwege die liefde dat Stefanus,
als hij gestenigd wordt, bidt voor zijn moordenaars: “Heer reken hen deze
zonde niet aan’.
Liefde is bij Jezus iets dat niet in woorden te vatten is, omdat het alleen
in daden werkelijkheid wordt. Woorden zijn de aankondiging, maar de daad
is de werkelijkheid. Mam ik hou zo van u. Schat ik hou zo van je. Wat is
dat houden van? Het vraagt om daden waaruit die liefde blijkt. Tegelijk weet
Jezus dat echte liefde ver te zoeken is, zover, dat Hij het alleen bij de
Vader vindt. ‘Zoals de vader Mij heeft liefgehad,’ zegt Hij, ‘zo heb ook
Ik u liefgehad’. De liefde begint bij God de Vader. Johannes schrijft het
in zijn eerste brief (4,19): ‘Wij hebben lief, omdat God ons het eerst heeft
liefgehad’. Gods liefde en de liefde van Christus is niet een beloning omdat
wij zo goed zijn, omdat wij liefhebben of Gods geboden onderhouden, nee:
‘God bewijst zijn liefde voor ons juist hierdoor, dat Christus voor ons is
gestorven, toen wij nog zondaars waren (Rom. 5,8)’.
Tegelijk peilen we hier ook naar het mysterie van Jezus’ relatie met de Vader.
‘Zoals de Vader Mij heeft liefgehad, zo heb ook Ik u liefgehad’. Hoe groot
is de liefde die Jezus ontvangt van de Vader? Zo groot dat het een voorbode
is van Jezus’ liefde op het kruis. Op een of andere manier heeft de Vader
zich zo totaal aan Jezus gegeven en heeft Hij Hem alles in handen gelegd,
op een of andere manier staat de Vader geheel ten dienste van de Zoon, zozeer
dat het beantwoordt aan het steven van Jezus aan het kruis. Het is alsof
de Vader al vooraf is gestorven door zijn Zoon te geven, gestorven aan alle
goddelijke rechten en goddelijke aanspraak. Alsof God de oude God niet meer
is. De Vader geeft zich in de Zoon en aan de Zoon en de Zoon geeft zich in
ons en aan ons. Niet slechts met woorden, want het Woord is Vlees geworden.
Het Woord is pas ten volle waarheid, als de belofte zijn vervulling bereikt.
Wat betekent dat voor ons? Dat we moeten oppassen voor het rozengeur en maneschijn
idee van de liefde. Laten we daar het woord romantiek maar voor bewaren.
Dat we moeten oppassen voor de beperkte kijk, die ons wordt voorgetoverd
op alle mogelijke manieren. Want dat is liefde waar de wereld veel aan verdient,
waar onze economie op draait, waar andere mensen hun voordeel mee doen, in
de filmindustrie, de condoomindustrie, de farmaceutische industrie, de reclamewereld,
de muziekindustrie, de TV-industrie, de conferances. Het is een liefde die
inwisselbaar is, die op kan raken en kan eindigen, die blind maakt en die
kan verkeren in haat. Dat is de liefde die meer om zichzelf draait dan om
de ander, dat is de liefde van déze wereld, een wereld die uit zichzelf
God niet kan vinden.
Wij hebben een kruis als symbool
van de liefde. Opdat wij weten wat liefde werkelijk is. Jezus Christus, Hij
is liefde metterdaad, liefde die waarheid is, liefde die niet sterft, die
niet omkeert in haat, liefde waar Paulus in zijn Korinthe-brief een lofrede
op houdt. Om die liefde zijn wij hier, om deel te nemen aan de maaltijd van
zijn kruisliefde, gekruisigd Lichaam, vergoten Bloed, om vervult door zijn
liefde op weg te gaan, om daden van ware liefde te stellen, om vruchten van
ware liefde te dragen. Amen.
Amen.
Reacties?
Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|