Preek op de vijfde zondag van
de veertigdagentijd,
in het jaar B, serie 2002-2000
Voor
de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
Andere
PREKEN
van de week - Archief
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de vijfde zondag van de veertigdagentijd, jaar B, B2003QDR03.html,
in de parochies te Monster en Poeldijk, zo 6 april 2003,
door pastoor Michel Hagen. AMDG
E.L.: Jer. 31, 31-34
Ev.: Joh. 12, 20-33
Homilie
Zo af en toe hoor ik wel eens deze opmerking: Ik vind dat God het maar
vreemd doet. Als God almachtig is, waarom houdt Hij dan die oorlog niet
tegen, of een ziekte als AIDS of zo’n nieuwe ziekte SARS. Waarom moeten
veel mensen toch door een diep dal van lijden heen. Zo wordt de wereld een
tranendal.
Vandaag hebben we een voorbeeld van Jezus dat hierbij aansluit. Wanneer
je nu zou kunnen kiezen tussen deze twee: Je bent iemand die in dienst van
God staat, helemaal. Jouw taak is het om God te verkondigen, zodat heel de
wereld Hem leert kennen. Je hebt het in je om mensenharten te raken, Gods
werkelijkheid begrijpelijk te maken, je straalt het uit om mensen te inspireren
dezelfde weg op te gaan. Ofwel, je laat zien wat in de eerste lezing eeuwen
eerder al werd opgeschreven: ‘Iedereen, groot en klein kent God dan’. Dat
is jouw taak en jouw gave, jouw roeping en jouw zending.
En dan gebeurt het. Je hebt een aantal jaar rondgetrokken en verkondigd
en nu breekt het moment aan dat jouw werk de landsgrenzen overgaat. Vergelijk
het met een popband die plotseling internationaal succes krijgt. Enkele
Grieken willen Jezus spreken. Grieken, dat zijn vertegenwoordigers van de
meest gewaardeerde cultuur uit die dagen. De Romeinen waren de sterksten,
maar de Grieken waren de knapsten. Een paar grieken klampen Filippus aan
en zeggen: ‘Mijnheer, we zouden Jezus graag spreken’. Filippus is verrast
en overlegt met Andreas en samen gaan ze naar Jezus toe. Dit is toch wel
heel bijzonder. Maar ze weten ook dat Jezus eerst voor het volk Israël
is gekomen. Kleine uitstapjes naar andere volken waren uitzonderingen. Maar
misschien gaat dat nu veranderen.
Dit is het eerste. Jezus krijgt de keuze. Gaat Hij in gesprek met deze
pelgrims uit de Griekse wereld? Gelovige mensen die de God van Israël
aanbidden. Vruchtbare bodem om het Evangelie te verkondigen. Een kans op
internationale doorbraak, of (en dat is meteen de tweede keuzemogelijkheid)
blijft Hij in Israël, waar de overheden Hem zoeken te doden, waar de
weerstand groeit en het steeds gevaarlijker wordt. Het is goed om te zien
dat Jezus ook andere kansen had, Hij heeft keuzes moeten maken en hoe maakt
Hij die?
We volgen het verhaal: Andreas en Filippus brengen de boodschap over aan
Jezus. ‘Jezus echter antwoordde hun: Het uur is gekomen dat de mensenzoon
verheerlijkt wordt.’ Met die zin zou je nog kunnen denken, Hij gaat in op
deze kans, Hij gaat in gesprek met de Griekse cultuur, met de Griekse filosofie
en maakt de stap naar de wereldkerk. Maar Hij gaat onverwacht verder: ‘Ik
zeg u, als de graankorrel niet in de aarde valt, blijft hij alleen, maar
als hij sterft, brengt hij veel vrucht voort’. En aan het slot van zijn betoog:
‘Wanneer Ik van de aarde zal zijn omhooggeheven, zal Ik allen tot Mij trekken’.
Plotseling krijgt het gesprek een andere wending. Jezus spreekt over zijn
dood, over lijden, over ondergang. Hij spreekt niet over een internationale
doorbraak, over succes. Verheerlijking betekent bij Hem iets heel anders.
Maar hoe is Jezus in staat om deze keuze te maken?
Alles begint met zijn totale vertrouwen op de Vader. Zijn leven ligt in
Gods hand, helemaal, en daar is het veilig. Zijn leven is een graankorrel
in Gods hand, een graankorrel, een levenskiem, bron van voedsel, wanneer de
oogst eens gemalen wordt tot kostelijk meel en gebakken tot voedzaam brood.
Een andere keer gebruikt Jezus de gelijkenis van de wijnrank, Wanneer de druiven
worden geperst en het bloed van de druiven rijpt tot wijn die onze dorst
lest.
Reeds veel eerder heeft Jezus geweten dat deze beeldspraak past bij zijn
leven, bij zijn roeping en zending. Hij is die graankorrel, en Hij is veilig
in de hand van de Vader. En als de Vader deze graankorrel in de aarde plaatst,
dan zal hij nieuw leven geven in veelvoud; dertig, zestig, honderdvoudig.
Hoe staan wij in moeilijke keuzes in ons leven? De weg kiezen waarin je
veronderstelt meer te kunnen doen, meer waardering in je werk, van mensen
om je heen, meer vreugde ook, meer geluk? Of de weg kiezen die je met Gods
hulp bent ingeslagen, die gaandeweg een weg blijkt van tegenstand, moeilijkheden,
ja, van ondergang en sterven?
Als God almachtig is, waarom houdt Hij dan die oorlog niet tegen, of een
ziekte als AIDS of zo’n nieuwe ziekte SARS. Waarom moeten veel mensen toch
door een diep dal van lijden heen. Zo wordt de wereld een tranendal.
Die vraag houdt ons natuurlijk al eeuwen bezig, ook de Grieken, met hun
grote filosofen dachten na over het lijden. En in plaats van een gesprek,
dat waarschijnlijk een filosofisch gesprek zou zijn geworden, geeft Jezus
een voorbeeld. ‘Wanneer Ik van de aarde zal zijn omhooggeheven, zal Ik allen
tot Mij trekken’.
Jezus heeft dit diepe inzicht van zijn Vader ontvangen. Het kwaad zit in
het hart van de mens. En ook al doet de mens goede dingen voor zijn kinderen
en familie of vrienden, het kwaad zit in het hart van de mens, dat zei God
al bij het eerste Verbond, dat van Noach. Dat kwaad krijg je er niet uit
met een uitwendige wassing, niet door een natuurramp, niet door oorlog en
onderdrukking, niet door discussies, profeten die waarschuwen en onderrichten,
niet door verzoeken, niet door tien geboden, niet door wonderen en tekenen.
Het kwaad zit in het hart van de mens. En hoe krijg je dat eruit?
Het is erin gekomen door een vrije keuze van de mens. Het zal eruit moeten
door een vrije keuze van de mens. Dit is het nieuwe Verbond, lezen we in
de eerste lezing van Jeremia: ‘Ik leg mijn wet in hun binnenste; Ik grif
ze in hun hart’. Jezus geeft eens en voor al een voorbeeld van volmaakt liefde,
van totale liefde, van absoluut vertrouwen in God. Hij neemt niet het succes
in eigen hand, maar durft het door de dood heen aan zijn Vader over te laten.
En woorden wekken, maar voorbeelden trekken. Door nu het succes voorbij
te laten gaan en de weg van de Vader te volgen, de moeilijke weg, zal zijn
werk in de kortste keren zich over de hele wereld verbreiden. Wie dit tranendal
doorleeft op de wijze van Jezus, draagt bij aan de komst van Gods Koninkrijk.
Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|