Preek op de derde zondag van
de veertigdagentijd,
in het jaar B, serie 2002-2003
ANDERE PREKEN VAN DE WEEK
Voor de tekst van de
Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK
TIJDENS DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real
Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de derde zondag van de veertigdagentijd, jaar B, B2003QDR03.html,
in de parochie van de H. Machutus te Monster, zo 23 maart 2003,
door pastoor Michel Hagen. AMDG
E.L.:
Ex. 20, 1-17
Ev.:
Joh. 2, 13-25
Thema Poeldijk: ‘Tempel van het lichaam’
Homilie
In de Westlandse Courant van zaterdag stond een foto van deze kerk, genomen
vanaf de preekstoel, met een blik de kerk in. In het artikel werd aangegeven
dat er deze week in veel kerken over de huidige tweede golfoorlog zal worden
gesproken. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen behoefte om hier veel over
te spreken. De oorlog wordt uitgezonden alsof het een Big Brother soap is,
reality TV, met peilingen voor de kijkcijfers.
Natuurlijk mag je niet je ogen sluiten voor deze werkelijkheid, maar tegelijk
begint er al na een paar dagen een moeheid op te komen, vanwege het besef
dat er weer mensen lijden, dat het weer geweld is dat de oplossing moet bieden,
terwijl we weten dat geweld zelden een echte oplossing biedt.
En juist vandaag horen we in het Evangelie het verhaal dat Jezus de kooplieden
uit de tempel drijft. Dus toch geweld, dus toch de harde hand. Dit verhaal
is het enige verhaal waarbij je van Jezus van enig geweld mag spreken. Maar
het zou verkeerd zijn het ene soort geweld met de andere te verwarren.
Wat doet Jezus en wat doen de landen die nu oorlog voeren. Het ene land
heeft macht en invloed, wapens en geld. Het andere land zoekt macht en positie,
onafhankelijkheid en invloed op de andere landen. Het ene land kan de wereld
regeren en het andere land wil ook de wereld regeren.
Bij Jezus gaat het om iets anders. Jezus stelt een profetisch teken. Zijn
wapen is een paar touwen waarmee hij rondzwaait. Een profetisch teken van
schoonmaken. Tafels omgooien, geld van de tafels en op de grond. Wat Jezus
doet is geen greep naar de macht, Hij zal er juist door worden opgepakt en
worden veroordeeld. Hij pakt geen zwaard, Hij doodt geen mensen. Hij maakt
schoon.
Ja maar, zeggen anderen, dat is precies ook de bedoeling van Amerika, grote
schoonmaak in Irak. Maar daar staat dan een vraag tegenover die ons uit de
lezingen naar voren komt. Wat Jezus doet, dat doet Hij met een zuiver hart,
dat doet Hij vanuit zijn relatie met God. Als Hij weg is, rapen ze het geld
op, zetten de tafels overeind en iedereen kan doorgaan. Maar misschien gaan
ze niet door, want ze zijn aan het denken gezet. Jezus hart is zuiver en wat
Hij doet heeft een nieuwe zuiverheid op het oog.
Wanneer je alle dingen in je leven op een rijtje zet, waar je niet groos
op bent, waarover je je schaamt, of waarvan je betreurd dat dat ooit gebeurd
is. Wanneer je al je zwakheden op een rijtje zet, dingen waarin je steeds
terugvalt, schijnbaar kleine menselijke zwakheden met soms grote gevolgen.
Voel je dan niet het verlangen voor een grote schoonmaak?
Maar wat is dan het probleem met die oorlog. Het is de vergelijking die
Jezus ons een andere keer voorhoudt. Jij zegt tot je broeder of zuster, laat
mij die splinter uit jouw oog halen, maar in je eigen oog zit een balk. Huichelaar,
haal dan eerst die balk uit jouw eigen oog, daarna kun je pas scherp genoeg
zien om de splinter uit het oog van de ander te halen.
Ze hebben satelieten, mini camera’s in lange afstandsbommen, ze kunnen alles
zien. Maar om zuiver te zien moet je hart zuiver zijn. Hoe zuiver ziet Bush?
Hoe zuiver is zijn hart? Wij hoeven daarover niet te oordelen, net zo min
als dat we voldoende weten over Saddam Hoessein die zijn land en volk willens
en wetens in het ongeluk stort.
Daar zit het verschil tussen Jezus en ons. Hij stelt een profetisch teken
dat het in Gods huis gaat om innerlijke zuiverheid. Dat is niet de zuiverheid
dat je zeker weet dat je niets verkeerds hebt gedaan. Leg daar de tien geboden
maar overheen. Loop ze maar eens na, niet met een natte vinger, maar met aandacht.
Dan moet je weten dat Jezus over die geboden zegt: Als jouw gerechtigheid
die van de Farizeeën en Schriftgeleerden niet vér overtreft, zul
je het Koninkrijk niet binnengaan. De tien geboden zijn het minimum, dat
is het fundament, daarmee begint het pas. Eerst leer je de tien geboden te
onderhouden, maar daarna leer je beminnen. God vraagt liefde, waardoor je
meer doet dan nodig is, meer dan gevraagd wordt, en soms ook meer dan je
kunt.
Jezus veegt de tempel schoon omdat er winstbejag in de tempel was geslopen,
men is uit op eigen voordeel, geld wisselen en onderhandelen met God. Maar
Jezus zal alles geven, zijn leven, zijn vlees en bloed. Dat doet Hij heel
zijn leven al en zo zal dan ook zijn levenseinde zijn.
Als Jezus gevangen wordt genomen, grijpt Petrus het zwaard en begint te
slaan. Dan zegt Jezus: ‘Doe dat zwaard weg, want wie het zwaard hanteert
zal er door omkomen.’ Dat betekent niet dat iedereen die schiet, zelf door
een kogel zal worden geraakt, nee het geweld dat jij hanteert, krijgt greep
op jouw hart, op het diepst van jouw ziel. Wapenindustrie en wapenlobbies.
De beschikking over olievelden in een wereld waarin olie het zwarte goud
is. Politieke manouvres op dubbelzinnige en dubbelhartige manieren. Zo sterft
je ziel, in de waan dat je de redder van de wereld bent. Wie het geweld hanteert,
die sterft innerlijk, die sterft in zijn ziel aan het geweld dat hijzelf
gebruikt en dat macht over hemzelf krijgt.
Terug naar onszelf, want hier in de kerk gaat het om ons. Tien geboden als
de eerste stappen op weg naar Gods Koninkrijk. Een zuiver en oprecht hart
als de volgende stap in ons Verbond met God. Je eigen lichaam is tempel van
de Heilige Geest. Vragen we Hem, dat Hij alsjeblieft ook bij ons wat schoonmaakt.
Niet met die touwen, maar met zijn Woord, met zijn Bloed, met zijn Lichaam.
Dat Hij ons wast met het doopwater, steeds opnieuw. Dan zullen wij steeds
minder over anderen zeggen, wetend hoe het met onszelf gesteld is. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|