Preek op de eerste zondag van
de veertigdagentijd,
in het jaar B, serie 2002-2003
ANDERE PREKEN VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK
TIJDENS DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real
Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de eerste zondag van de veertigdagentijd, jaar B, B2003QDR01.html,
in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
za/zo 25/26 jan. 2003, door pastoor Michel Hagen. AMDG
E.L.: Gen.
9, 8-15
Ev.:
Mc. 1, 12-15
Thema: ‘woestijn van leven’
Homilie
Soms zou je kunnen denken, wat een vreemde God, die we zo door de
Bijbel leren kennen. God is zo anders dan wij ons een God zouden wensen.
God, zoals Noach Hem heeft leren kennen is heel anders dan de goden die in
andere landen worden vereerd. Dat zijn stuk voor stuk goden, naar mensenmaat
gemodelleerd.
Ik zat in het vliegtuig uit Ghana op de terugweg en aangezien ik niet kon
slapen heb ik naar een film op de monitor gekeken. Het was de laatste James
Bond film. Dat deed me denken aan hoe mensen zich in onze tijd God zouden
kunnen modelleren. Een ‘James Bond god’: Strijden tegen machten van het kwaad,
knokken, klappen incasseren, maar toch wel de sterkere zijn. Genieten van
de strijd, genieten van het leven en natuurlijk altijd een mooie vrouw in
de buurt waarmee het goed vertoeven is. De ‘James Bond god’, mooi, sterk,
onafhankelijk en weten te genieten. Bij zo’n god voelen moderne mensen zich
vast wel thuis.
In de tijd van Noach hadden ze andere goden, passend bij hun cultuur. Een
vruchtbaarheidsgod. Dat is een god die je vereert omdat de vruchtbaarheid
zo belangrijk is. Wat heb je aan koeien en schapen die geen jongen geven.
Wat heb je aan mannen en vrouwen die geen kinderen verwekken en het leven
doorgeven. Wat heb je aan akkers waar niets op groeit? De vruchtbaarheidsgoden
zijn machtig en krijgen veel aandacht, allerlei offers, ja en als het erg
droog was en hongersnood op de loer lag, dan konden de offers niet groot
genoeg zijn. Mensenoffers waren dan geboden.
Wij hebben in onze tijd God ook naar onze maat gemodelleerd. God lijkt soms
een vriendelijke oude baas geworden, een soort lieve opa, bij wie je jouw
verhaal kwijt kan, die begrip heeft voor je uitspattingen of je dommigheden.
Een die op zijn tijd wel even de andere kant opkijkt, maar bij wie je altijd
weer terug kunt komen. Alleen hebben we moeite met de gedachte dat God almachtig
is, dan had Hij de dingen toch wel wat beter kunnen regelen, want eigenlijk
vinden we het niets dat er toch nog ellende is en verdriet. Dat zou er niet
moeten zijn.
Noach leert God heel anders kennen. God, zo merkt Noach laat niet zomaar
alles over zijn kant gaan. God heeft verwachtingen van de mensen. God verwacht
dat mensen goed doen, niet zomaar af en toe een beetje, maar altijd, met
inzet. En de praktijk laat zien dat het een harde keuze is. Kies je niet
consequent voor het goede, dan ligt het kwaad op de loer en voor je het weet
heeft het de hele wereld in de greep. Noach leert God kennen op twee manieren.
God laat het kwaad niet op zijn beloop. Hij laat de mens kiezen, maar het
kwaad is een verzengende kracht en God laat de mens voelen hoe vernietigend
dat kwaad is, opdat de mens leert. Dat God met Noach een andere weg kan gaan,
komt omdat Noach iemand is die bereid is te luisteren en die op God durft
te vertrouwen. Noach hoeft niet door schade en schande wijs te worden, zoals
de enorme schade van massa’s doden. Noach leert van God wat een weg ten leven
is. Zo leert hij God kennen. Geen gemakkelijke God, geen James Bond god,
geen vruchtbaarheisgod van de macht met het grote aantal. Geen oude opa,
die alles goed vindt. Maar een God die met zijn macht ver boven alles staat
en toch aandacht heeft voor die ene man Noach en zijn gezin en die door Noach
een nieuw begin maakt.
Ook Jezus leert ons wat dit alles betekent, Jezus leert wat de consequentie
is om om Gods Zoon op aarde te zijn. De geest drijft Hem naar de woestijn.
Daar wordt Hij op de proef gesteld. God stelt ons op de proef. Waarom? Om
ons te testen. God heeft Noach beproefd, Abraham, Mozes, David. God beproeft
ook Jezus.
Wat houdt die beproeving in? De oudste bekoring, die we al in het verhaal
van Adam en Eva tegenkomen is de bekoring je leven in eigen hand te nemen,
zelf te bepalen wat goed of niet goed is. Het is ook het wantrouwen in God,
gebrek aan vertrouwen dat God je zal geven wat je nodig hebt. Noach vertrouwt
helemaal op God in dat angstige avontuur met een boot in de zondvloed. Jezus
wordt beproefd door de bekoorder, de Satan. Die bekoringen worden bij Marcus
niet apart genoemd, dus kunnen we zelf over een invulling nadenken. De kern
zal in ieder geval zijn, bereik ik door eigen kracht mijn doel, bepaal ik
voor mijzelf mijn doel, sta ikzelf in het middelpunt? Of wordt mijn leven
een dienst aan God, een dienst aan de mensen. Laat ik God bepalen wat goed
en kwaad is? Stel ik mijn talenten in dienst van God of in dienst van mijzelf.
Jezus moet de oerbekoring van Adam overwinnen, ... en Hij overwint.
Wij staan in diezelfde werkelijkheid en deze veertigdagentijd is een kans
om je eigen zwakheden op het spoor te komen, de bekoringen die grip op je
hebben, je neiging tot eigenmachtigheid en egocentrisme. Een gezegende tijd
om ze op het spoor te komen en om ze aan te pakken, niet opnieuw door eigen
kracht, niet door een soort ascetisch geweld, maar door je te oefenen in
het doen van de wil van God, door in de praktijk te oefenen in soberheid,
in dienstbaarheid, in vertrouwen, in ontvankelijkheid. Niet grijpen maar
ontvangen, niet dwingen maar vragen.
De groten uit de geschiedenis van God met de mensen, in de geschiedenis van
Gods Verbond met ons, die groten staan hier ten voorbeeld in onze veertigdagentijd.
Probeer deze tijd te gebruiken, want het is doodjammer wanneer je aan het
einde zegt, hij is al voorbij en ik heb er niets mee gedaan. De veertigdagentijd
is een kans door God in de Kerk aan ons aangeboden. Ik wens u een goede tijd,
om met een gezuiverd hart, vernieuwd en verfrist, als herboren naar Goede
Vrijdag en Pasen op te gaan. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|