Preek op de zestiende zondag door het jaar B,
serie 2002-2003
ANDERE PREKEN VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de juiste
week
KLIK HIER OM DE
PREEK TIJDENS DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER
OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de zestiende zondag door het jaar B, B2003DHJ16.html.
Eucharistieviering in de parochie van O.L.V. Hemelvaart te ‘s-Gravenzande,
za. 19/7/2003,
en zo. 09.30 en 11.00 uur te Heenweg en te Hoek van Holland.
Door pastoor Michel Hagen. AMDG.
E.L.: Jer. 23, 1-6
Ev.: Mc. 6, 30-34
Homilie
Ga nu eens mee naar een rustige plaats.
Een mooie lezing voor de vakantietijd. Wie verlangt er van tijd tot tijd
niet naar een rustige plaats. Maar ja, waar vind je die vandaag de dag nog?
Aan de zee? Vergeet het maar! Op het platteland? Ook daar is volop verkeer,
drukte, muziek en lawaai en de grote stad is altijd al druk geweest.
Jezus zegt tegen zijn leerlingen: Komt nu zelf eens mee naar een eenzame
plaats om alleen te zijn en rust daar wat uit. Vandaag een voorbeeld van
wat een copie van de pastoraal in onze tijd lijkt te zijn: ‘Ze hadden door
de vele gaande en komende mensen zelfs geen tijd om te eten.’ U moet voor
de gein eens op de diverse pastorieën rond etenstijd opletten hoe vaak
dan juist de telefoon gaat, of mensen die iets af komen geven. Gisteren,
zomaar een zaterdag: Er wordt een overledene gebracht, verschillende bloemerieën
komen bloemstukken brengen. Onze jongerengroep, de Connectsoos gaat voorbereidingen
treffen voor het varend Corso, ze hebben ruimte en stroom nodig. Maar je
wilt ook verder met de preek.
Laatst had ik een gesprek over ‘goed voor jezelf zorgen’. We stammen uit
een tijd dat vaders en moeders voor iedereen zorgden, behalve voor zichzelf.
Daar is een reactie op gekomen. Bijna iedereen in onze tijd vindt nu dat
je goed voor jezelf moet zorgen. En als ik tegenwoordig kijk hoe goed sommige
mensen voor zichzelf zorgen, denk ik soms, dit is weer het andere uiterste.
De vraag is dus: ‘Hoe vind je het evenwicht?’ Aan de ene kant is het waar
dat je goed voor jezelf moet zorgen, want je hebt je leven gekregen, je hebt
je lichaam gekregen. Niemand is ermee geholpen wanneer je je gezondheid verwaarloost.
Daarover zijn we het snel eens. Veel mensen gaan in onze tijd ten onder aan
stress, vrouwen moeten baan en huis en kinderen bijhouden. Mannen moeten
inmiddels hetzelfde, want het huishouden is niet meer alleen vrouwenwerk.
Alles moet bovendien snel, moet meteen, moet gisteren al klaar zijn. We moeten
de eerste zijn met iets nieuws, want de concurrentie is moordend. Het leven
wordt ongezond, hoe gezond we ook proberen te leven.
Dus begrijpen we ook in dat licht dat je inderdaad goed voor jezelf moet
zorgen. Maar toch! Jezus en de leerlingen hadden zelfs geen tijd om te eten.
Hoeveel kwekers zijn niet gewend om op een vaste tijd te eten, regelmaat
is gezond. Dat is toch wel het laatste; dat je zelfs geen tijd meer hebt
om te eten. Maar bij Jezus ging het nog verder: soms heeft Hij ook geen tijd
om te slapen. Dan brengt Hij de hele nacht door in gebed tot God zijn Vader.
Maar het gekke is, dat Hij juist daarmee goed voor zichzelf zorgt. Wanneer
Hij de band met zijn hemelse Vader verdiept, verstevigt en opfrist, dan kan
Hij er weer tegen.
Naar onze moderne maatstaven zorgt Jezus niet goed voor zichzelf. Kijk maar
wat er gebeurt als ze weer aan land komen. Ze hebben de tijd genomen met
het bootje, normaal ben je met de boot sneller aan de overkant, dan wanneer
je om het meer heen moet lopen, maar nu zijn de wandelaars er eerder dan
zij. Het is ook de enige rust die ze krijgen, de rust in de boot, de rust
tijdens de tocht over het meer. Ze hebben geluk dat het ook niet nog net
begint te stormen, want ook dat komt voor. Als ze aan land komen, ziet Jezus
de menigte en door medelijden bewogen begint Hij hen uitvoerig te onderrichten.
Niks rustige plaats, om alleen te zijn, Hij gaat er weer volop tegenaan.
De manier waarop Jezus goed voor zichzelf zorgt, zit anders in elkaar dan
de manier waarop onze wereld dat doet en het gaat ons erom deze kunst van
Hem af te kijken. ‘Wat baat het een mens’, zegt Jezus, ‘de hele
wereld te winnen, wanneer hij schade lijdt aan zijn ziel’. Wanneer je oud
wordt en alleen maar goed voor jezelf hebt gezorgd, wat is dan de waarde
van je leven? Jezus is niet oud geworden, maar Hij heeft voor de hele mensheid
meer betekend dan wie ook.
Eigenlijk moet je zeggen: Jezus zorgt niet goed voor zichzelf, als je dat
afmeet naar de normen van de moderne wereld. Inderdaad, Hij zorgt goed voor
ons. Hij is een goede herder, die meer bekommerd is om zijn schapen dan om
zichzelf. Hij zegt het ook rechtstreeks: ‘Ik geef mijn leven voor mijn schapen.’
Toch is dat in zijn ogen de enige manier om ook goed voor jezelf te zorgen.
Want wat baat het de hele wereld te winnen? Wat baat het zeeën van vrije
tijd, geld in overvloed, relaties, uitjes, gezelligheid, terwijl God wacht
totdat je iemand te hulp schiet die daarom vraagt, terwijl God uitziet naar
het moment dat je niet voor jezelf bezig bent maar voor zijn Koninkrijk?
Wat baat alle voorspoed, als je die niet deelt met hen die het slecht hebben?
Wat baat dit leven, wanneer het niet de opstap is naar een eeuwig leven met
God?
Zorg echt goed voor jezelf en investeer in je relatie met Jezus. Hernieuw
je vriendschap met Hem, maak tijd vrij om met Hem in de eenzaamheid te zijn.
Verdiep je in zijn woorden, kijk naar zijn daden. Zie Hem niet als een dode,
van lang geleden, maar als de Levende, hier in ons midden, die ons tot leven
brengt en ons opbouwt tot zijn levende Kerk.
Wie met Jezus investeert in zijn relatie met God, die zorgt goed voor zichzelf
zonder egoïstisch te zijn. Wie goed voor zichzelf zorgt op de manier
van de wereld, belandt vroeg of laat in een egoïstische levensstijl.
Dan gaat de rijkdom van ons Westen ten koste van de derde wereld. Dan gaat
eigen volk voor en komen vluchtelingen het laatst. Dan wordt leven soms ongewenst
want dat is niet goed voor onszelf. Dan regeert op de duur de macht van het
geld en is de economie de absolute baas. Dan praten we veel over waarden
en normen, maar laten we de bron van de liefde verdrogen, omdat we geen tijd
maken voor God.
Hoevaak hoorde je in het verleden niet: ‘Heerlijk dat uurtje in de kerk.
Even tot rust komen.’ Onbewust ervaarden veel mensen de rust waar Jezus hier
over spreekt, de rust van Gods nabijheid. Juist dan is God als Schepper bij
je, en wordt jij herschapen, dat is de letterlijke betekenis van recreëren,
herscheppen. De enige die dat echt kan is de Schepper Zelf.
Hier zorg je pas echt goed voor jezelf, op zo’n manier dat je werkelijk weet
wat goed is en zodoende echt goed kunt blijven doen aan anderen. Dan geeft
het niet dat dit naar de mening van de wereld ten koste gaat van jezelf,
want er is er Een die jou steeds weer herschept, iedere keer wanneer je Hem
opzoekt. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|