Preek op de tweede zondag door het jaar,
B, serie 2002-2003
ANDERE PREKEN VAN DE WEEK
Voor de tekst van de
Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN HET
LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de tweede zondag door het jaar B, B2003DHJ02.html,
in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk, za/zo 18/19 jan. 2003,
door pastoor Michel Hagen. AMDG
E.L.: 1 Sam. 3, 3-10. 19.
Ev.: Joh. 1, 35-42
Thema: ‘Zie het Lam van God’
Homilie
Tweeëneenhalve week geleden wensten we elkaar zalig nieuwjaar.
Maar in de paar eerste dagen van dit jaar, zijn we als parochie opgeschrikt
door meerdere uitzonderlijke overlijdens. Een man in de veertig, Frans van
der Ende, voor de tweede keer in een diepe depressie , en een onkruidverdelgmiddel
is tè dichtbij. Een andere jonge vent, in de dertig, Ard Enthoven,
wat medische klachten, de dokter onderzoekt het nog voor de zekerheid, het
lijkt niet zo ernstig, maar kort erna begeeft zijn hart het. Vanmorgen was
hier zijn uitvaart. Gisteravond, een jonge knul, Christiaan van der Knaap,
begin twintig, een andere auto gekocht, een sportieve auto, want daar houdt
hij van, even een ritje maken, en het is fataal.
Jonge mensen, in de bloei van hun leven. Echtgenote of vriendin, kinderen,
ouders, iedereen blijft verslagen achter en moet overeind zien te blijven
onder deze harde klappen van het leven. De harde klappen van het leven. Misschien
valt het u op dat ik het zo noem en niet Gods Hand. Een van deze dagen, werd
er een bloemstuk gebracht en de bloemist sprak me achterin de kerk even aan
en zei: “Ja, pastoor, dan vraag je je af waarom zulke jonge mensen nu moeten
gaan. Er zijn toch voldoende ouderen die naar de dood verlangen!?” Ik vroeg
toen aan hem: ‘Waarom vraagt u ‘Waarom’?”
Gelukkig hoefde ik mijn vraag niet uit te leggen; hij gaf zelf antwoord.
“Ja, dat is een menselijke reactie ‘waarom?’, want eigenlijk is daar geen
antwoord op”. We hebben er nog even over doorgepraat. Op die vraag naar het
‘waarom’ kunnen waarschijnlijk dokters, psychologen of verkeersdeskundigen
het beste antwoord geven. Het komt ... omdat deze depressie zo werkte. Het
komt ... door het hart. Het komt ... door een foutieve inschatting van de
snelheid of een ander technisch aspect. Hoe meer informatie zij hebben, des
te nauwkeuriger zij kunnen zeggen waarom dit ongeluk zo is verlopen, waarom
het hart het heeft opgegeven of waarom de menselijke wil in een depressie
niet meer echt vrij is.
Maar ik denk dat onze vraag naar waarom, daar ten diepste niet over gaat.
Op een of andere manier komt de vraag naar het waarom uit een diepere laag,
de laag waarin wij vragen naar de betekenis van de dingen. Je vermoedt, je
tast, je speurt naar een diepere betekenis achter de gebeurtenissen. Eigenlijk
hoop je dat God alles in de hand heeft, dat God toch de eindregie heeft. Maar
als dit dan gebeurt, denk je, nee, dat kan toch niet. Waarom laat God dat
dan gebeuren.
Is het niet zo, dat we angst hebben voor de gedachte dat God misschien niet
de eindregie heeft. Dat God het niet in de hand heeft weten te houden? Is
er niet een soort angst, dat als dat zo zou zijn, dat dan heel dit leven een
eindeloos riskant project is, zonder evenwicht tussen goed en kwaad, onberekenbaar,
onvoorspelbaar. Dit soort gebeurtenissen schokken ons vertrouwen in de goede
afloop, in de redelijkheid van de dingen. Ze halen ons idee over God onderuit
en we vragen ons af: ‘kan er wel een God zijn, als Hij deze dingen toelaat?’
Herkent u deze gevoelens en gedachten? En kunnen de lezingen van vandaag
ons daarin een beetje verder helpen. Ik denk dat er voldoende aanzetten worden
gegeven.
Heeft God alles in de hand? Op die vraag zeg ik ja en nee. De sleutel ligt
in dit ene woord van Johannes de Doper, die zegt, en dan wijst hij naar Jezus:
‘Daar is het Lam van God’. Stel nu dat God ons antwoord wil geven op onze
vragen. Maar stel dat zijn antwoord niet aansluit bij onze ideeën en
onze verlangens. Dan zitten we met een probleem. God kan ons niet duidelijk
maken waar het echt om gaat en wij verlangen van God een antwoord dat Hij
ons niet kan geven, want onze vraag is niet de goede vraag. Hoe komen we tot
elkaar? Het is als een ontvanger die steeds op een andere frequentie zoekt
dan de zender uitzendt.
Wat doet God om dit te doorbreken? Johannes zegt: ‘Daar is het Lam van God’.
Dit zinnetje is Gods antwoord op ons geworstel met het kwaad in de wereld.
Alleen geeft God geen antwoord op het waarom. Wij zouden wel willen weten
waarom er kwaad is in de wereld? God, waarom is er kwaad en ellende, ziekte
en pijn en leed, waarom is er verdriet en tegenslag, waarom kan het niet gewoon
goed gaan, zodat we gelukkig zijn? Maar God geeft ons geen antwoord op die
vraag ‘waarom?’. De Bijbel geeft een paar verhalen die een antwoord suggereren,
maar het blijven bescheiden pogingen. Ook Jezus geeft geen antwoord op de
vraag waarom er kwaad is in de wereld. Misschien dat Hij die antwoorden van
de Bijbel voldoende vindt. Jezus geeft wel antwoord namens God, maar Hij
geeft een antwoord dat niet zomaar aansluit op die vraag naar “God waarom?”.
En wat is het antwoord van Jezus? Het lijkt erop dat Hij zegt: ‘Dit
is die wereld. En vragen naar het waarom, dat helpt niet, want die antwoorden
liggen verborgen in het verleden, of onbereikbaar ver in de toekomst, je
kunt er alleen naar speuren. Maar, let op, mens, dit is jouw wereld, of je
het leuk vindt of niet. Dit is jouw bestaan, dit is jouw leven. Kijk er goed
naar. Kijk en zie. Kijk en zie dan álle aspecten, zie de pijn, zie
de oorlog, zie wat mensen elkaar aandoen, zie het verdriet, zie het kwaad,
kijk het aan, kijk het kwaad in het gezicht en weet dat het er is. Maar vraag
niet aan God waarom, want kwaad is een mysterie dat jouw verstand overstijgt.
Maar dan, blijf kijken en zie ook het mooie en goede, zie de schoonheid van
de schepping, zie de kracht van het leven, zie de liefde, zie geluk, zie
troost, zie tevredenheid en dankbaarheid. Mens blijf kijken en zie het geheel.
En zie dan ook dat het niet in elk mensenleven al in evenwicht is.
Toen zei Johannes de Doper: ‘Daar is het Lam van God’, ‘Zie het Lam Gods’,
kijk goed, kijk heel goed. Wat doet dat lam? Het draagt de zonden van de hele
wereld. Het Lam draagt het kwaad, Hij draagt het onrecht en Hij draagt het
de wereld uit, door de dood heen. Daarin wordt het overwonnen, in Gods hand
wordt het kwaad omgekeerd en wordt alles ten goede gekeerd. Wil je het kwaad
de wereld uit hebben, dan is dat de enige manier, draag het de wereld uit,
draag het als een kruis op je schouders, draag de pijn, maar draag het met
liefde, dan verliest het kwaad zijn kracht. Draag het de wereld uit, door
de dood heen. Draag het totdat je het in Gods Hand kan leggen. God zal het
omkeren en zo zal Hij de wereld herstellen, door zijn Lam, door zijn Zoon,
door zijn Kind, door zijn Kerk, door ons.
Maar als dat waar is, dan is de vraag van ons openingslied wel heel verstrekkend:
‘Aan welke kant sta jij?’ Sta jij aan de kant van dat lam? Ben jij als een
van die leerlingen die zegt: ‘Wij hebben de Messias gevonden!’? Geloof je
dat zijn weg de enige weg is om deze wereld weer in de richting van God te
sturen? Geloof je dat? Dan is dat geloof in het Lam van God hét antwoord
op je vraag naar ‘waarom’, het is Gods antwoord op een onbeantwoordbare vraag.
En alleen vanuit dat geloof kunnen wij elkaar ‘Zalig nieuwjaar’ wensen, ‘ondanks
alles’. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|