Overweging op tweede Kerstdag 2002
ANDERE PREKEN VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de
juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN HET
LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties?
klik
hier en stuur een e-mail.
Overweging op tweede Kerstdag, 26 december
2002, Ned. Hervormde Kerk Poeldijk.
Oecumenische viering. Door pastoor Michel Hagen. AMDG.
Thema: Gods Norm: Dit Kind.
1. Sam. 16, 6-13
1. Cor. 1, 25-30
Joh. 14, 4-14 aansluitend: Matt. 19, 13-15
Overweging
Normen en waarden..... Volgt u het debat, het maatschappelijk debat of de
brede maatschappelijke discussie? Het lijkt begonnen te zijn. Toen ik gisteren
naar ‘s Gravenzande reed, hoorde ik op de radio het begin van een uitzending
van de ochtenden, onder leiding van Clairy Polak, over normen en waarden,
waarbij meerdere personen te gast waren. Een classicus, Anton van Hooff,
was aan het woord, die verklaarde dat onze cultuur eigenlijk een Christelijk
sausje is over de antieke Grieks-Romeinse cultuur. In de korte tijd dat ik
hem hoorde kwam het me erg kort door de bocht over, of op zijn minst wekte
het de indruk dat hij het liefst zijn eigen normen en waarden samenstelt
uit de bonte verzameling die hij de Grieks-Romeinse cultuur noemt. Daarbij
mag je nog de vraag stellen of er wel ooit een cultuur heeft bestaan die
je de Grieks-Romeinse cultuur mag noemen.
Normen en waarden. Een discussie. Het is een tragiek die mogelijk een voordeel
meebrengt. De tragiek is dat er een discussie nodig is over waarden en normen.
Altijd als iets niet meer vanzelfsprekend is en men om een discussie vraagt,
wordt daarmee duidelijk dat er iets verloren is gegaan of op zijn minst niet
meer vanzelfsprekend is. Als er gediscussieerd wordt over normen en waarden,
dan betekent het automatisch dat we het niet meer met elkaar eens zijn over
de fundamenten van onze samenleving. Dat we moeten discussiëren over
dat wat vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Normen en waarden. Wat is een waarde? Is eerbied voor het leven een waarde
waar je het met elkaar over eens bent? Maar wat moet dan de norm zijn? Ieder
heeft recht op leven? Dus geen doodstraf? Maar dan breekt meteen de vraag
rondom abortus los. En ook de andere kant, het einde. Is het leven van mij
en mag ik er dan over beschikken? De vraag naar het levenseinde. En heb ik
dan recht op medische bijstand, zowel bij het begin als bij het einde? Het
is slechts het begin van een eideloze reeks vragen.
Er zijn veel waarden in het leven. Vrijheid om te zeggen wat je denkt, vrijheid
van meningsuiting is zo’n waarde. Het is iets waard, dat je jouw mening mag
geven. Dus komt er een wet en wordt vrijheid van meningsuiting een recht
en een norm. En vervolgens ondervind je meer en meer de keerzijde, wanneer
mensen anderen beledigen en bruskeren, in colums, artikelen, in liederen
en interviews, onder het mom van vrije meningsuiting waardoor het recht van
de sterkste bij wet wordt verdedigd, omdat zij degenen die de weg van fatsoen
en respect willen bewandelen per definitie op achterstand zetten. Zij die
de grofste woorden weten te gebruiken, gedrag dat nog net binnen de tolerantie
van de wet op vrije meningsuiting wordt geaccepteerd, hebben de meeste macht.
Waarden vragen bescherming, daarom zijn er normen nodig waaraan we ons houden.
Zo is in het Jodendom de Tora ontstaan, een boek uit de praktijk van het
leven, ontstaan in de dialoog tussen God en zijn volk, een dialoog die gaat
via het vallen en opstaan, via de ervaring van Gods reddende hand, via het
denken en spreken van Gods woordvoerders, en gecondenseerd in het biddend
beleven van waarheidzoekers.
Vergelijkende godsdienstwetenschappers, cultuurkenners, historici en filosofen
kunnen ons alles vertellen over de grote wijsheidstradities in onze wereld,
van de oudheid tot nu. Wat zijn de zwakke en de sterke kanten van de verschillende
culturen. Waardoor zijn ze groot geworden, waaraan zijn ze ten onder gegaan?
Wat kunnen we ervan leren? En dat is al dikwijls gedaan. Allerlei filosofen
zochten naar de steen der wijzen, om de gewone menselijke daden in een keer
om te kunnen toveren in het goud van de ware wijsheid. Maar zelfs daaraan
lijkt de moderne mens geen behoefte meer te hebben, of zelfs te hebben gehad
in de afgelopen decennia, door de hoogmoed van het superioriteitsgevoel van
onze technisch doorgeschoten, Westerse, commerciële samenleving.
Terug uit ‘s-Gravenzande, zo rond kwart voor elf, luisterde ik nog even naar
het vervolg. Daarbij kwam Paul Schnabel aan het woord, directeur van het
Sociaal Cultureel Planburo. Het interessante was meteen dat hij de indruk
wekte niet zozeer vanuit groepsideologie en groepsbelang te spreken, maar
vanuit onderzoek, vanuit een min of meer concreet gemeten en beschreven werkelijkheid.
Al te vaak proef ik bij deze en gene omroep of uitgenodigde sprekers de kleuren
van de vooringenomen stellingen.
Één opmerking van hem sprong er voor mij uit. Discussiërend
over het gedrag van mensen, reagereerde hij op de uitspraak: ‘verbeter de
wereld, begin bij jezelf’ en zei: “het is het antwoord op de vraag: ‘Hoe
word ik een goed mens?’ Nu, doe er eens een tijd eentje na. ‘Hoe word ik
een aardig iemand?’ Doe er eens een tijd eentje na”. En hij voegde eraan
toe dat we het gedrag zijn gaan onderwaarderen t.o.v. het gevoel.
Ik moest toen aan twee dingen denken. Eerst aan de moe makende reactie van
mensen die zeggen, ja maar dat voel ik zo. Terwijl ze daarmee meestal bedoelen,
dat vind ik zo, en dat betekent weer over het algemeen dat ze het recht willen
hebben, buiten alle redelijkheid om een andere mening erop na te houden,
of dat nu een houdbare mening is of niet.
Maar het andere punt vind ik interessanter. Ik vroeg me af of er geen gelovige
wortels vanuit het Christendom aan deze uitspraak ten grondslag liggen. ‘Hoe
word ik een goed mens?’ Doe er eens een tijd eentje na. ‘Hoe word ik een
aardig iemand?’ Doe er eens een tijd eentje na”. Hoeveel keer zegt Jezus
in het Evangelie: ‘Kom, volg mij’? We hebben een oud boekje dat niet alleen
bij Katholieken wordt gewaardeerd, dat heet: ‘De navolging van Christus.’
Waarom is de normen-en-waarden-discussie bij voorbaat een rijstenbreiberg
waar op de lange duur geen doorkomen aan is? Omdat ‘zoveel hoofden, zoveel
zinnen’. Maar net zoals die oude oneliner van de Bond zonder Naam: ‘Verbeter
de wereld, begin bij jezelf’, de status van een eigen Nederlands gezegde
heeft gekregen, zo mag van mij deze uitspraak van Paul Schnabel een nieuw
Nederlands gezegde worden. ‘Hoe word ik een goed mens?’ Doe er eens een tijd
eentje na. ‘Hoe word ik een aardig iemand?’ Doe er eens een tijd eentje na”.
Als iemand aan Jezus vraagt hoe hij het eeuwig leven kan verwerven en daarbij
de geboden noemt, zegt Jezus: ‘Doe dat en gij zult leven (Luc. 10, 28).’
Nog beeldender toont Hij dat in hoofdstuk 25 van Matteus. “Ik had honger
en jullie hebben mij te eten gegeven ....”
Raakt dit niet de kern van ons geloof? Normen en waarden zijn zoals het woord
dat in de Schrift aan ons is aangereikt. Gods waarden worden ons aangereikt,
ja, de diepste waarden van ons menszijn. Normen worden er aangereikt, om
die waarden veilig te stellen. In de grote toespraak van Stefanus komt dit
juist aan de orde: ‘Gij hebt de wet ontvangen door bemiddeling van engelen,
maar ge hebt ze niet onderhóuden.’ Profeten foeteren op Israël,
niet omdat ze Gods Woord niet kénnen, maar omdat ze het niet dóen.
De normen en waarden zijn volop bekend, maar het probleem zit hem in het
dóen.
Is heel het probleem van de mensheid niet dat dit Woord maar geen vlees wilde
worden in mensen. Het woord bleef heilige Schrift, het bleef Gods Woord,
het werd geen mensenvlees, het werd geen daad, het bleef in de hoge hemel
van God, het bleef tempelzang en synagogeverkondiging, erdedienst en wierookoffer.
De mooiste waarden kunnen we beschrijven, de knapste normen formuleren. Maar
het gaat om het gedrag. Als we niet doen wat we moeten doen, of juist dat
doen wat we niet moeten doen, dan blijft het woord in ons hoofd, tussen de
oren, eigenlijk is het dan slechts een intellectuele copie van het geschreven
en gelezen woord, een geluidsband die we in ons innerlijk afdraaien, een
woord dat we met ons verstand herhalen. Maar het wordt pas vlees wanneer
we het omzetten in de daad.
‘Hoe word ik een goed mens?’ Doe er eens een tijd eentje na. ‘Hoe word ik
een aardig iemand?’ Doe er eens een tijd eentje na”. Met Kerstmis vieren
we dat Gods norm, en tegelijk zijn hoogste waarde werkelijk vlees en bloed
is geworden. Het boek is zichtbaar geworden. Heel het debat, de brede maatschappelijke
discussie stagneert, wanneer ze niet accepteert dat we voorbeelden nodig
hebben en navolging. Hoe Jezus omging met kinderen, met zieken en verschoppelingen.
Hoe Hij een relatie bewaarde met God en de naaste. Hoe hij de hoogste norm
stelde als enige mogelijkheid voor de doorbraak van Gods Koninkrijk.
Joden blijven tekenen eisen. Grieken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde
Christus, voor Joden een aanstoot, voor Grieken een dwaasheid, maar voor
hen die aan Gods roep tot navolging gehoor geven, die het woord in daad omzetten,
is Hij Gods kracht en Gods wijsheid. De dwaasheid van God is wijzer dan de
mensen en de zwakheid van God is sterker dan de mensen. En Jezus nam een
kind en zette dat in hun midden en zei: ‘van zulke kinderen is het Koninkrijk
der Hemelen’. En tot Tomas zei Hij: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.’
Misschien is het voordeel van de normen-en-waarden
discussie wel dat we zelf weer duidelijker gaan zien wat een enorme schat
ons gegeven is in Christus. En tegelijk mogen we ons bewust zijn dat adel
verplicht. Deze enorme voorsprong op de anderen is pas geloofwaardig en navolgingswaardig,
wanneer wij inderdaad zelf tot navolging komen, zodat er mensen zijn die
zeggen: ‘Hé, ik zie daar christenen, mensen die Christus navolgen.
Ik vind het geweldige mensen, ongelooflijk aardige mensen, die wil ik graag
nadoen, dan word ik zelf misschien ook zo.’ Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar
top van deze pagina
Terug naar homepage
|
|