Homilie tijdens de paaswake
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Thema Paaswake 2002: Vrees en
Vreugde
Familieviering
19.00 uur.
Jongerenviering
21.30 uur
Preek
tijdens de paaswake in het jaar A, serie 2001-2002, A2002TRI02.html,
in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen,
30 maart. 2002, Familieviering 19.00 uur.
A.M.D.G.
E.L: Gen. 1,1 - 2,2
T.L: Ex. 14,15 - 11,1
Ep: Rom. 6, 3-11
EV: Mt. 28, 1-10
Homilie
Hoevelen van u kennen dit gevoel. ‘Vrees en vreugde.’
Ik kom het zo dikwijls tegen bij uitvaarten, in het eerste gesprek soms
met de familie. Man of vrouw of de kinderen zeggen dan, ‘het is erg dat
we hem of haar moeten missen, maar het is beter zo. Of de zieke zelf, die
weet dat hij ongeneeslijk ziek is, die naar de hemel verlangt, maar die
de dood vreest en opziet tegen het sterven. Gemengde gevoelens, tegenstrijdige
gevoelens, hoogtepunt en dieptepunt bij elkaar, ‘vrees en vreugde’, het
thema van deze paaswake.
Hoeveel echtgenoten, weduwen en weduwnaars, zeggen
later niet, ik wou dat ik een bericht uit de hemel kreeg, een boodschap
met de strekking: ‘Het is hier goed, ik ben gelukkig, ik leef, in ben bij
al mijn dierbaren, ik kom je zeggen: ‘God is goed, God is liefde, wees
niet bevreesd, ik leef in het volmaakte licht’.
Dan kun je jaloers zijn op de twee Maria’s uit
dit Paasevangelie. Grote droefheid en een trouwe liefde heeft hen naar
het graf gebracht. Maar de droefheid keert daar in vreugde. Een hemelboodschapper
verschijnt in hemellicht met een hemelbericht: ‘Hij is verrezen, zoals
Hij gezegd heeft, zeg het verder: Hij is verrezen van de doden’. Het is
om jaloers op te zijn.
Hoeveel echtgenoten en echtgenotes zeggen na het
overlijden niet: ‘Ik wou dat ik haar of hem nog even kon zien, nog
even kon vasthouden, nog even zeggen hoeveel ik van hem houd, nog even
sorry zeggen, nog even danken voor alles wat hij voor me heeft gedaan.
De een droomt het en vind daar troost in, een ander spreekt het uit in
gebed, weer een ander schrijft het in een brief en geeft die mee in het
graf als een nagezonden bericht.
Dan kun je jaloers zijn op deze vrouwen in het
evangelie. ‘En zie, Jezus kwam hen tegemoet en zei: ‘weest gegroet’. Ze
traden op Hem toe, omklemden zijn voeten, en aanbaden Hem.’ Een droom wordt
werkelijkheid, het ongelooflijke wordt waar, ze voelen Hem, ze zien Hem,
ze raken Hem aan; het onmogelijke gebeurt, dood wordt leven, lijden wordt
vreugde, gehoorzaamheid wordt vrijheid, dienen wordt overwinnen. Ze omklemmen
zijn voeten en aanbidden hem. Om jaloers op te zijn.
Hoevelen in onze tijd zeggen niet: ‘er is er nog
nooit een teruggekeerd’. Hoevelen zeggen niet: ‘dood is dood’. Wanneer
kunnen wij het geloven? Als we het met eigen ogen zien, als onze dierbare
plotseling verschijnt, als de kist plotseling leeg is? Zouden wij dan geloven?
Of denken we dan dat we hallucineren? Wanneer kunnen wij geloven? Als we
onze dierbare aan kunnen raken, even spreken, vragen hoe het is? Zouden
we dan geloven of denken we dan later dat we het slechts gedroomd hebben?
Is het waar dat wij jaloers kunnen zijn op deze
vrouwen, op die eerste leerlingen, omdat zij het wel hebben meegemaakt.
Maar ook na hen is er niemand meer verrezen, alleen van Maria de moeder
van Jezus, geloven we dat haar lichaam niet op aarde is gebleven. Maar
alle anderen zijn gewoon gestorven, hun resten rusten nog in of op deze
aarde. En toch was het voor hen genoeg, dat die ene opstond uit de dood
en aan hen verscheen.
Waarom jaloers zijn? Hier vieren we in tekenen
dezelfde werkelijkheid. Want Christus is dezelfde gisteren, heden en voor
altijd. Waarom jaloers zijn? De dood éénmaal overwonnen is
voor altíjd overwonnen. Hier hebben we het gevierd: De engel komt
met hemellicht, met vuur uit de hemel, zo hebben we de Paaskaars ontstoken,
Licht van Christus. Toen beefde de aarde op haar fundamenten, want haar
enige zekerheid, de dood was niet zeker meer, haar enige definitieve macht,
de onderwereld was haar macht kwijt, de aarde zelf werd van haar boeien
en haar doem bevrijd. En zo mocht vanavond deze kerk trillen onder het
orgelgeluid en de zang van duizend kelen in het gloria, het lied van de
overwinning.
Waarom jaloers zijn op deze vrouwen? Is er iets
dat ons na deze nacht nog gevangen kan houden? Is er een droefheid die
het laatste woord heeft? Laat het geloof niet verkommeren, laat vannacht
uw geloof verrijzen. Zie naar de tekenen en laat je twijfel door het geloof
overwinnen.
Wat zou ons nog van slag kunnen brengen. Het verlies
van een dierbare? Maar na de tijd van droefheid krijgt ons geloof
het voor het zeggen. Zelfs eenzaamheid heeft niet meer het laatste woord
als we samenkomen in geloof en het leven van onze dierbaren vieren.
Wat zou ons nog van slag kunnen brengen? Oorlog
in het Midden Oosten, politieke chaos en toegenomen criminaliteit in ons
land dat bol staat van de drugsdealers. Wat brengt ons nog van slag, werkloosheid,
zorgen om het geloof van de jeugd? Als God de dood zelfs overwint!
Misschien klinkt het te gemakkelijk. Ik weet het.
Misschien gaat het langs je heen, omdat je het te goed hebt, omdat je bezig
bent met andere dingen en nog niet toe bent aan deze gedachten. Misschien
klinkt het te mooi, want soms kun je de vreugde nog niet aan omdat de rouw
nog niet voorbij is, en soms kan blijheid niet doorzetten omdat je midden
in de problemen zit. Maar laten die omstandigheden nooit het laatste woord
hebben, nooit. Één alleen heeft het laatste woord, God en
Hij zegt ons: ‘Jezus is verrezen’. Amen. Alleluia. Zalig Pasen.
Preektijdens
de paasviering met jongeren in het jaar A, serie 2001-2002,
A2002TRI03.html, in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, 30 maart. 2002, 21.30
uur, A.M.D.G.
E.L: Ex. 14,15 - 11,1
EV: Mt. 28, 1-10
Homilie
Robert heeft zijn achtste rijles. Zijn instructeur
zegt: Het gaat prima, we gaan het examen aanvragen. Vreugde, maar ook enige
vrees. Natuurlijk vreugde, want het gaat goed, maar ook vrees, want Robert
heeft altijd last van examenkoorts. Joop en Tessa zijn verliefd. Het klikt
geweldig terwijl ze elkaar pas twee maanden kennen. Grote vreugde, maar
ook enige vrees, sluipende zorgen, want ze zijn allebei de veertig al gepasseerd,
dus lang vrijgezel. Zal het lukken of wordt het na verloop van tijd een
teleurstelling? Vrees en vreugde. Pascal zit voor een gesprek bij de bank,
hij heeft een idee voor een speciale teelt. Nog niet alles is onder controle,
maar hij moet stappen gaan zetten. De bank gaat accoord. Vreugde, maar
ook vrees, want nu gaat het er van komen, maar zal het gaan? Wordt het
geen fiasco?
Wie kent die gevoelens niet, gemengde gevoelens.
Een dierbare overlijdt, droefheid, maar het leven was inmiddels wel heel
zwaar, dus je gunt het je dierbare. Enerzijds dankbaarheid maar ook het
gemis. Vandaag treffen we ook gemengde gevoelens in het Evangelie. Waarom?
Hier zou dat toch niet nodig zijn? Waarom vrees en niet alleen grote vreugde
bij die vrouwen. Jezus heeft de dood toch overwonnen, waarom nog vrees?
Daar is toch alleen nog ruimte voor vreugde?
Laten we even kijken naar die eerste lezing, van
die wonderbaarlijke redding bij de vlucht uit Egypte. Een ongelooflijk
verhaal: daar, in een gebied waar men geen eb en vloed kent, omdat het
om een binnenzee gaat en een rivier. Daar zakt onverwacht in een paar uur
tijd het water tot het weg is. Verdwenen, alsof een onzichtbare hand het
tegenhield, alsof er muren in het water waren gezet. De rivier die eerst
nog een definitieve barrière is, wordt een weg naar de overkant.
De doodlopende weg, wordt een levensweg. En kijken we dan naar het einde
van die eerste lezing, dan staat daar: “Zij waren vol ontzag en vertrouwden
zich toe aan God en aan zijn dienaar Mozes”. Vol ontzag, staat er en dat
is net zoiets als die grote vrees van die vrouwen in het Evangelie. Misschien
lijkt het iets anders, maar het heeft verband met elkaar. In de Bijbel
is vrees voor God is niet een soort angst, zoiets als zwaar opzien tegen
een groot probleem, het is veel meer zoiets als ontzag, respect, heilige
eerbied die een spontane bescheidenheid en terughoudendheid oproept.
Wat denk je dat er door je heen gaat als je daar
net als de twee Maria’s aan het graf staat. Er is toch maar één
zekerheid in dit leven? En is dat niet de dood. Worden we niet geboren
om dood te gaan? Dus pluk de dag, geniet ervan, laat je leven niet vergallen
door al die serieuze lui. Morgen kun je dood zijn. Voor hoeveel mensen
is dat niet de enige zekerheid? Wat denk je dat er door die twee vrouwen
heengaat bij dat graf. Een open graf, een leeg graf, is dat het resultaat
van die aardbeving of is die aardbeving resultaat van de verrijzenis. Verdriet
en teleurstelling, hebben ze nu samen hallucinaties, is daar iemand in
het wit, horen ze nu allebei hetzelfde, verzinnen ze het samen, maken ze
elkaar gek? Of is het andersom, komt er vanaf de andere kant een levensechte
boodschap naar hen toe die hun verdriet en angst overwint? Er is geen twijfel
mogelijk, ze zijn wakker, het graf is leeg, en als die boodschapper in
het wit verdwenen is, ontmoeten ze Jezus in levende lijve. Het graf, het
absolute sluitstuk van het leven, de weg die doodloopt, is een levensweg
geworden.
Wat denk je dat er door die vrouwen heegaat? Hoezeer
de vreugde ook doorbreekt en de overhand heeft, hier is ook een heilig
ontzag, heilige huiver voor dit teken dat de hemel op aarde heeft ingegrepen.
Respectvolle eerbied, zoals jonge mensen bij de geboorte van hun eerste
kind vol bewondering en onder de indruk zijn voor het wonder van het nieuwe
leven. Zoals iemand voortaan heel anders naar de wereld kijkt wanneer hij
door een uiterst zware operatie is heengekomen en letterlijk als herboren,
als opgestaan uit de dood het leven tegemoet gaat.
Wat gaat er door die vrouwen heen als zij de dode
komen balsemen, komen treuren bij het graf. In plaats van de dood, ontmoeten
zij het leven. Zo moeten zij ontdekken wie Jezus eigenlijk is. Alles wat
bij Hem mislukking lijkt, ondergang, een verloren partij, alles wat bij
Hem het onderspit delft, blijkt het tegendeel te zijn. Had Hij het niet
gezegd: ‘Zalig die treuren, Zalig de armen, Zalig die blijven zoeken naar
gerechtigheid, Zalig die vervolgd worden. Heeft Hij niet gesproken van
dat mosterdzaadje, die graankorrel die in de aarde valt en sterft. Heeft
Hij niet gezegd, Ik ben gekomen om te dienen, om mijn leven te geven als
losprijs voor velen? Heeft Hij niet gezegd, ze zullen mij gevangen nemen
en doden, jullie zullen mij overleveren en verloochenen, maar de derde
dag zal Ik verrijzen? Is heel zijn leven al niet één totale
omkering van deze wereld? De kleinen zijn groot en kinderen gaan het Koninkrijk
binnen.
Is bij Hem niet steeds het onmogelijke mogelijk
geworden? Blinden zien, lammen lopen, doven horen en gevangen wordt vrijheid
verkondigd. God spreekt in mensen-woorden, tekenen worden werkelijkheid,
een vrouw die maagd en moeder is, baart een kind die God en mens is, Gods
Zoon, die gevangen wordt genomen en ons zo bevrijdt, die alles verliest
en zo de hele wereld wint, die sterft en eeuwig leeft. Is dat niet het
geheim van het licht in de paasnacht? Dat er geen duisternis zo groot is,
geen weg zo uitzichtloos, of het levenslicht van Jezus haalt je erdoorheen.
Wie zich aan Hem toevertrouwt gaat delen in zijn onoverwinnelijke levenskracht.
Aan wie moet ik deze boodschap brengen? Aan jullie
die hier zitten, maar misschien ook aan anderen die nu niet komen. Ik liep
langs een bankje in het dorp en hoorde twee oude mensen tegen elkaar praten:
Deze dagen vind ik de ergste, de feestdagen en met name Kerstmis en Pasen,
waar kan je nog heen, je ziet geen kip. Ik zou ze het liefste overslaan.
Feestdagen als een doodlopende weg. Wie brengt hen het geheim van het leven?
Kunnen ze dat op die leeftijd nog vinden. We zijn de afgelopen jaren ook
meerdere malen opgeschrikt door overlijdens die ons aan het denken hebben
gezet. Wie brengt anderen het echte geloof dat er geen weg op aarde, geen
probleem of wat dan ook definitief uitzichtloos is. Hoe vaak treffen we
jongeren die zeggen, ik geloof wel dat er iets is, maar mij zegt het niet
veel. Wie brengt hen die Blijde Boodschap, wie haalt hen erdoorheen en
zegt tegen ze, pak je geloof op, durf te geloven. Of moeten we eerst bij
onszelf beginnen?
De twee vrouwen kregen een opdracht: "Ga nu meteen
aan zijn leerlingen zeggen: ‘Hij is verrezen uit de doden. Hij gaat voor
jullie uit naar Galilea; daar zullen jullie Hem zien'." Laat niemand van
ons vanavond weggaan, zonder deze opdracht voor anderen. Laat die verrijzeniskracht
van Jezus hier in je doordringen en geef het dan door, zodat er geen spoor
van duisternis in enig mensenhart achterblijft. En zie dan met bewondering
en respect, met heilig ontzag, ofwel in vrees en grote vreugde hoe Jezus’
Blijde Boodschap mensen tot leven wekt. Amen. Alleluia. Zalig Pasen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|