Homilie op de vijfde zondag
van de veertigdagentijd
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de vijfde zondag van de veertigdagentijd
in het jaar A, serie 2001-2002,
A2002QDR05.html in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 16/17 maart.
2002, 19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
Thema: Kom naar buiten
E.L: Ez. 37, 12-14
EV: Joh. 11, 1-7. 17. 20-27. 33-45
Homilie
Twee weken voor Goede Vrijdag en Pasen. Een boeteviering.
Zoals altijd kun je je afvragen wat het effect is. Wat is het effect van
de weekendviering, wat is het effect van een boeteviering, wat is het effect
van bidden bij de maaltijd, wat is het effect van al die woorden die ouders
spreken om hun kinderen normen en waarden bij te brengen, wat is het effect
van die bijzondere tekenen en dat bijzondere leven van Jezus?
Het is als dagelijks voedsel, wanneer dat wordt
vervangen door junk food, leeg voedsel, dat snel vult maar geen inhoud
heeft, dan zie je mensen ziek worden. Zo is het ook met de maatschappij,
als het goede voedsel, leven zoals Jezus, zijn woorden, zijn tekenen, de
sacramenten, wegvallen, dan zie je een maatschappij ziek worden.
Daarom in dit weekend weer een boeteviering voor
jong en oud. Iedereen zit hier met eigen gedachten, zorgen, vreugden en
verwachtingen. Laten we het even stil maken, misschien de ogen even dichtdoen,
even voor jezelf, los van je buurman of buurvrouw, want een gewetensonderzoek
gaat over jezelf.
Zomaar wat vragen, afgewisseld met het refrein:
‘Zie in ontferming naar ons om.’ Laten we met dat refrein beginnen. Hoe
bidden wij? Hebben we God nodig of eigenlijk niet zo. Hebben we Gods ontferming
nodig of leven we zo dat we het zonder God wel redden en alleen als het
nodig is aankloppen. Vergelijken we onszelf even met Marta en Maria. Ook
zij bidden, ‘Heer degene die Gij liefhebt is ziek.’
Verliezen we ons geloof als Gods hulp langer
uitblijft dan wij hadden gehoopt. Mag ziekte, lijden en sterven een plaats
hebben in God plan? Of mag dat alleen anderen treffen en niet ons, niet
in onze directe kring. Denk ik er wel eens aan dat ikzelf morgen dood kan
zijn? Denk ik daar serieus over na. Wat heb ik dan van mijn leven gemaakt?
Ben ik vooral voor mijzelf bezig geweest? Mijn studie, mijn carrière,
mijn ontspanning, mijn vriendenkring, mijn kaartclub. Vind ik het genoeg
dat ik goed ben geweest voor mijn familie en vrienden, is het dat waarmee
ik bij God aankom? Of ben ik ook bezig voor anderen, mag het mij wat kosten
aan tijd, energie en geld, heb ik oog voor mensen die niet zo prettig vallen
in de groep, of vermijd ik ze ook? God wil ons hart raken met zijn liefde,
opdat wij open gaan en ons diepste innerlijk naar buiten treedt. Vragen
wij om Gods ontferming.
Zingen wij: Refrein: ‘Zie in ontferming naar ons
om.’
Volgende week vieren we de Goede Week. We staan
dan stil bij het lijden en sterven van Jezus. Wie zich daarin verdiept,
staat versteld van zijn ongelooflijke liefde voor ons; helse martelingen,
geselingen, een doornenkroon die doordringt tot zijn schedel, een kruisbalk
die Hem plat ter aarde werpt. Niemand vangt Hem op, Hij kan zichzelf niet
opvangen. Dit is God die voor ons lijdt. Waarom? Omdat de zonde de wereld
in haar greep heeft. Zonder de zonde van de wereld, had Jezus dit niet
hoeven te lijden. Kijken wij serieus naar de zonde? Ook als het om kleine
dingen gaat, of wat de wereld kleine dingen noemt. Is Jezus onze norm voor
goedheid en liefde, voor zuiverheid in woord en gedachten, in doen en laten,
of zijn wij ook tevreden met minder? Jezus is onze reddingsboei, maar hebben
we wel aandacht voor Hem? Vinden we dat we niet meer gered hoeven te worden?
Maken we tijd om ons in Jezus’ leven, zijn woorden en werken te verdiepen?
Maken we net zoveel tijd voor God als voor de TV, computer en Internet,
of net zoveel als voor de sport, of het uitgaan, of de ontspanning zoals
de kaartclub, muziek luisteren, jeu de boulle, stappen? Gaan die dingen
altijd voor op Hem? Hoeveel tijd geven we echt aan God? Is dat het wat
Hij van ons krijgt? Beseffen we dat Hij die reddingsboei geeft, omdat wij
het zonder Hem niet redden. Of is het de wereld, de maatschappij die ons
opslokt, als een zee van aantrekkelijkheden of zijn het juist de zorgen
die ons gevangen nemen? Dan hebben wij Gods ontferming zeker nodig, dat
Hij ons losmaakt en naar buiten roept, om te leven in een nieuwe relatie
met God en de naaste, een nieuw begin van ons leven. Vragen wij om Gods
ontferming.
Zingen wij: Refrein: ‘Zie in ontferming naar ons
om.’
Wat is bekering, wat is roeping, wat is genade,
wat is eeuwig leven? Het zijn de dingen waar het wezenlijk om gaat, maar
het lijken oude woorden, afgedankt, versleten en dus vergeten. Ze zijn
vervangen door genieten, carrière, autonomie, hier en nu. De kerk
wordt belachelijk gemaakt door de media die steeds op drie of vier onderwerpen
blijft hakken. Zonder dat we er erg in hebben doen we mee. We blijven gevangen
in onderwerpen als pil en paus, als celibaat en vrouw in het ambt. Maar
we vergeten waar het om gaat, jezelf verliezen, niet jezelf zoeken, niet
jouw zelfontplooiing, maar zoeken wat God wil, proberen Gods wil te volbrengen.
Tegelijk zijn we ons bewust dat schandalen in de Kerk er niet zouden zijn
als ook ambtsdragers zich steeds zouden blijven bekeren, als de Kerk niet
bang is om gezichtsverlies te lijden, als hooggeplaatsten geen mensen in
bescherming neemt die gewoon gestraft moeten worden. De kerk heeft bekering
nodig van hoog tot laag, want jonge levens, maar ook ouderen en gemeenschappen
worden geschaad. Maar laten we niet schelden op de leiding, want dan vergeten
we onze eigen bekering.
Zijn wij bereid om samen die kerk te vormen, samen
met andere mensen die aan zichzelf blijven werken, die bereid zijn vergeving
te vragen en te schenken? Zijn wij bereid tijd en energie, bezit en capaciteiten
in dienst te stellen van Gods Koninkrijk? Laten we dan de vieringen van
de Goede Week niet voorbijgaan. Niet voor mij of omdat het zou moeten,
maar voor God die ons zijn reddingsboei biedt. Vragen we aan God, dat Hij
ons die mentaliteit van bekering schenkt, meer zicht op wat Hij van ons
vraagt, meer bereidheid om de weg te gaan die Jezus ons is voorgegaan.
Vragen wij om Gods ontferming.
Zingen wij: Refrein: ‘Zie in ontferming naar ons
om.’
Allen hebben wij gezondigd, al hebben we vaak
een hekel aan dat woord. Het is de werkelijkheid en het is goed om die
voor jezelf te zien. Wie bereid is zijn tekorten te erkennen, zoals we
in de schuldbelijdenis zeggen, schuld, soms klein, soms groot, soms met
kleine gevolgen, soms met grote gevolgen, soms schuld door wat we zeggen
of doen, soms juist doordat we zwijgen en iets niet doen, wie daarmee bij
God komt die vindt ontferming en een eindeloos groot en liefdevol Vader-hart.
Iedereen is uitgenodigd naar voren te komen en
met het doopwater een kruisteken te maken. In het kruisteken zeggen we
de woorden waarmee we ooit gedoopt zijn. In de naam van de Vader en de
Zoon en de heilige Geest, met het teken van Jezus’ lijden en dood, het
kruis. Zo vragen we dat we net als bij de doop een nieuw begin mogen maken.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|