Homilie op de vierde zondag
van de veertigdagentijd
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de vierde zondag van de veertigdagentijd
in het jaar A, serie 2001-2002,
A2002QDR04.html in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door diaken in opleiding Hans van Bemmel ofm,
za./zo. 9/10 maart 2002, 19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
“Lutum fecit” Thema “ Leren zien “
1 Sam.16,1b.6-7.10-13a
Joh.9,1-41
Homilie
Deze maand was ik op huisbezoek bij een man die
nog niet zo lang geleden zijn vrouw had verloren.
Ontroerd liet de man mij een kaart zien van een
van zijn kinderen die zo juist door de postbode was bezorgd.
Op die kaart stond de volgende tekst:
“De mooiste dingen die je ziet, zie je zonder
te kijken”.
Met andere woorden: De mooiste momenten van het
leven beleef je en zie je vanuit je hart.
Door in zijn eigen hart te zien beleeft en bewaart
deze man de mooiste herinneringen aan zijn vrouw. Dit kan niemand hem afnemen.
Terugrijdend naar huis dacht ik aan de lezingen
van vandaag, ook die gaan over zien, maar niet over kijken.
In deze lezingen wordt ons een weg gewezen hoe
wij kunnen leren zien.
Op deze weg wil God ons nabij blijven, God die
zich openbaarde in Jezus als een weg en een licht voor onze ogen.
Hij is ons nabij in de medemens, die onze tochtgenoten
kunnen worden, soms heel onverwachts.
Op deze weg hebben wij in onze parochiegemeenschap
ook onverwachts tochtgenoten gekregen, de weeskinderen van Ethiopië.
In een gesprek met de M.O.V. groep van onze parochie
heb ik kennis gemaakt met het
Vastenactie project van ons dekenaat Delflanden.
Dank zij de mensen die actief zijn in de M.O.V.,
gaan wij die kinderen zien
Zien wij hun nood en voelen wij ons gedreven
daar iets aan te doen.
Weet u er is een groot verschil tussen zien en
kijken.
Kijken daarbij kun je denken aan
b.v. kijken naar de televisie of naar een voetbalwedstrijd.
Bij kijken denk ik aan toeschouwer zijn….kijken
op afstand…afstandelijk.
Zien reikt verder dan kijken
Zien heeft te maken met inzien, doorzien, schouwen…
zien door alle uiterlijkheden heen.
In de eerste lezing hoorde u hoe David verrassend,
tegen alle verwachtingen in, tot Koning van Israël wordt gezalfd.
De ogen van Samuel waren gericht op Eliab, vooral
kijkend naar zijn uiterlijk, zijn voorkomen en rijzige gestalte.
Hij zal wel de nieuwe gezalfde van JHWH zijn.
Maar de Heer besliste anders!
De Heer koos David uit, de jongste en een eenvoudig
schapenhoeder.
Die werd tot koning gezalfd. De laatste zal de
eerste worden.
Deze kleine herdersjongen wordt onverwachts de
leider van zijn volk.
Eens ter meer wordt hier duidelijk dat God niet
ziet zoals een mens ziet,
een mens kijkt naar het uiterlijk, maar God ziet
naar het hart.
Het hart als de kern van ons bestaan.
Het evangelie van deze zondag is uitgegroeid tot
een geloofsverhaal,
dat verder gaat dan alleen maar een genezing
van blinde ogen.
Het verhaal gaat hier ook om het innerlijke zien,
over geloof.
De drie symbolen van water, licht en het leven
van de opstanding, zetten ons op weg naar het komende Paasfeest.
Het herinnert ons ook aan ons eigen doopsel,
hoe God ons aannam als zijn kinderen.
In het verhaal is, buiten Jezus, de blinde de
enige die ziet.
Wat zegt ons dat?
Waarom zien alle omstanders niets?
Waarom ziet de blindgeborene wel?
Wat is eigenlijk zien?
De leerlingen blijven steken bij de vraag: Waar
heeft deze man zijn blindheid aan te danken?
Bij de buren en de ouders was er een groot ongeloof
en bij de Farizeeën zelfs vijandigheid.
Heel anders reageerde de blinde: hij laat zich
aanspreken, hij staat open en voelt aan dat hij nog veel meer te ontvangen
heeft van Jezus.
De blindgeborene koos resoluut voor Jezus: de
ontmoeting heeft hem doen groeien in geloof en de kracht gegeven om te
getuigen van zijn kijk op Jezus.
Hij heeft hem gezien met zijn hart en niemand
kan hem dat afnemen.
De blindgeborene staat in dit verhaal helemaal
alleen, maar laat zich niet van zijn weg afhouden. De blinde wordt opnieuw
geboren!
Hij ziet en laat zien dat echt geloven een persoonlijke
keuze is en niet kan worden opgedrongen.
De blindgeborene houdt vast aan zijn eigen ervaring.
Hij blijft trouw aan zijn ervaring met Jezus.
Jezus heeft hem genezen en de ogen geopend .
Jezus werkt namens God.
Heel symbolisch is het dat Jezus met klei werkt,
het herinnert ons aan het scheppingsverhaal.
God is hier herscheppend bezig en de blindgeborene
wordt opnieuw geschapen.
De blindgeborene in het evangelieverhaal is,
buiten Jezus, de enige, die echt ziet.
Hij is de enige die echt ziet wie Jezus is en
ziet verder dan alle uiterlijke tekenen.
Hij blijft geen buitenstaander, maar wordt wezenlijk
ontvankelijk voor Jezus.
Deze blindgeborene was ontvankelijk en erkende
zijn kleinheid en zo kan Jezus in zijn leven binnenkomen met nieuwe helderheid.
Zo is Jezus het licht voor onze ogen!
De vijandige Farizeeën zijn hier de echte
blinden.
Zien en geloven doen wij met ons hart, dat is
het echte zien!
Wat kunnen wij nu met deze lezingen in onze tijd?
Het zien is hierbij een sleutelwoord, zien met
het hart.
Wat zien wij in Jezus?
En wat ziet Hij in ons?
In hoeverre is Jezus ook in deze tijd een licht
van liefde, goedheid en gerechtigheid?
In hoeverre is Jezus het licht van de wereld,
zodat ook nu in 2002 het Messiaanse rijk kan doorbreken?
Misschien is Jezus op onze weg in deze veertigdagentijd
wel een `eye-opener` om te gaan zien met nieuwe ogen.
De verhalen van vandaag kunnen opnieuw de ogen
doen openen om te laten zien waar het in het leven echt om gaat.
Om door alle uiterlijk vertoon en uiterlijke
schijn heen te laten zien wat de kern van het leven is….wat het hart raakt.
Alle schreeuwerige en opdringerige reclame van
deze tijd laat slechts de buitenkant van het leven zien.
Het brengt ons in aanraking met slechts het uiterlijk,
met datgene wat voor het oog aantrekkelijk is. Het kan verblinden
voor de echte levensvragen.
De veertigdagentijd kan een tijd zijn om opnieuw
bewust te worden van de wezenlijke levensvragen en de diepere waarde van
het leven.
In hoeverre kunnen we daadwerkelijk elkanders
tochtgenoten zijn en de ellende zien van deze weeskinderen uit Ethiopië?
De blinde heeft leren zien met het hart en heeft
Jezus leren kennen.
Hij is gaan geloven en dat is een rijkdom voor
zijn verdere leven geworden.
Zoals de man die zijn vrouw verloren had, het
mooiste nog altijd ziet met de ogen van zijn hart.
Zo ook bij die herder David, wat niemand had
gezien, had God al gezien.
Later kon iedereen zien, waarom God David tot
koning had gekozen.
Moge ook wij op weg naar Pasen, samen met de blindgeborene,
in Christus opnieuw geboren worden
en opstaan tot nieuw en waarachtig leven. Amen.
Hans van Bemmel ofm
Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|