Homilie op de derde zondag
van de veertigdagentijd
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de derde zondag van de veertigdagentijd
in het jaar A, serie 2001-2002,
A2002QDR03.html in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 2/3 maart.
2002, 19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
Thema: Dorst naar Leven
E.L: Ex. 17, 3-7
EV: Joh. 4, 5-42 (minus 16-18 ‘Ga
uw man roepen’ en 27-38 ‘Ik heb een spijs’)
Homilie
Soms lijken dingen heel toevallig. Je stopt bij
een benzinepomp om te tanken, je ontdekt dat je geen portemonnaie of pasje
bij je hebt. Op het moment dat je wilt doorrijden stopt een goede kennis
achter je en je probleem is opgelost. We waren eens in Lourdes met ons
gezin, we moesten wachten voor de rij zieken die in wagentjes voorbij kwamen,
zien we ineens een neef in een wagentje voorbijrijden, het werd een hernieuwd
contact. Twee mensen ontmoetten elkaar, terwijl ze eigenlijk ergens anders
hadden moeten zijn, de kennismaking leidde tot een huwelijk. Drie waargebeurde
toevallige ontmoetingen.
Toeval; bestaat het toeval? De een zegt ja, de
ander nee. De wetenschap rekent met toeval, met chaos, het heelal lijkt
het resultaat van toeval. Anderen zeggen, er is geen toeval, heel je leven
is al uitgestippeld. Vandaag zijn we getuigen van een toevallige ontmoeting
in het Evangelie. Laten we eens kijken hoe Jezus met dat toeval omgaat,
dan komen we misschien een bijbelse visie op het toeval op het spoor.
Als deze vrouw nu had besloten een half uur later
naar de put te gaan? Als Jezus nu had besloten om met zijn leerlingen mee
te gaan om levensmiddelen te halen. Dan was deze ontmoeting er niet geweest.
Ook voor Jezus bestaat op deze manier het toeval. Voor ons mensen zijn
veel dingen toevallig, we nemen zelf beslissingen, allerlei dingen komen
onverwacht samen. Maar wat doet God in deze toevallige gebeurtenissen,
is het toeval voor God ook toevallig?
Dat Jezus naar die put ging en niet met zijn leerlingen
mee, heeft te maken met zijn luisterend oor. Hij moet nu daar aan die put
zijn. Weet Hij dan dat die vrouw komt? Waarschijnlijk niet. Weet Hij nu
reeds alles van haar af? Waarschijnlijk niet. Is het zijn eigen beslissing
om daarheen te gaan, jazeker. Is het dus toeval? Menselijk gezien ja, maar
vanuit God gezien niet. Heeft God die vrouw gestuurd om nu water te gaan
halen. Dat was waarschijnlijk niet nodig, dat doet ze tenslotte iedere
dag. Juist op het middaguur, als de put verlaten is en er geen andere vrouwen
zijn, aangezien ze nu al haar zesde man heeft, is haar positie in het dorp
niet zo geweldig, daarom gaat ze bijna op het heetst van de dag alleen
water halen.
Voor de mensen toevallig voor God niet. En dat
weet Jezus, dat dingen voor God niet toevallig zijn. Als je de situatie
bezie vanuit God, dan zit Jezus daar niet toevallig. De dingen zijn niet
zoals ze zijn, gebeurtenissen zijn kansen, en als je leert zien wat God
je laat zien, dan zie je de diepere werkelijkheid.
Jezus moet nu daar zijn. Zoals Hij altijd daar
is waar de Vader Hem heen stuurt. Er komt een Samaritaanse vrouw. Als zij
aankomt, is ze voor Jezus model voor heel Samaria, ze is als een vertegenwoordiger
van heel het Samaritaanse volk. Wat is dat voor volk, wat is hun geloof?
De God van Israël is schijnbaar hun god niet meer, ze weten niet wat
ze aanbidden. Maar ze zijn wel kinderen van Abraham, Isaak en Jacob. Het
land Samaria is net als deze vrouw die reeds vijf mannen heeft gehad en
de man die ze nu heeft, is haar man niet. Jezus herkent de tekenen en doorziet
de situaties. Maar meer dan het verleden van deze vrouw en het verleden
van heel dat volk, ziet Jezus een kans, een mogelijkheid tot herstel, herschepping,
bekering, genezing en vergeving. Daarvoor is Hij gekomen, Hij is de Gezalfde
die de waarheid verkondigt over God en de mens, een bevrijdende waarheid.
Jezus ziet een vrouw die water komt halen. Hij
ziet een volk dat dorst heeft, dat water komt putten in een aardse put,
maar door de godsdienst van dit volk wordt je dorst nooit gelest, dan blijf
je lopen, dan blijf je dorstig. Jezus heeft zelf ook dorst, maar zijn diepste
dorst is dat Hij hen kan helpen, redden, verlossen. Jezus is moe en heeft
honger, maar ten diepste hongert Hij naar geloof, naar herstel. Als deze
vrouw en vervolgens dit volk tot geloof komt, is zijn echte honger gestild.
Zomaar een toevallige gebeurtenis. Morgen sta
je naast een buurvrouw in de supermarkt, of je zit naast een collega op
je werk, of je praat tijdens de sport met een clubgenoot, treft elkaar
bij het kaarten of aan het biljart, tijdens het vissen of bij het koffiedrinken.
Van de week zit je op een verjaardag met een familielid te praten of je
ontmoet iemand bij een uitvaart. Voor ons zo toevallig, maar misschien
is het voor God niet zo toevallig en heeft Hij jou of die ander gestimuleerd
om te gaan, en is het zijn wens dat julie elkaar ontmoeten. Waarom? Niet
omdat je dan zomaar een gezellig gesprek hebt, of je hart kunt luchten
over wat er nu allemaal gebeurt is. De kunst is dat we de situatie niet
naar onszelf draaien, het gaat niet om ons, het gaat erom dat we de ander
dichter bij God kunnen brengen. Dat we de dorst van de ander, die dorst
naar het Leven met een hoofdletter, die door aardse oplossingen nooit echt
gelest wordt, dat we die dorst bij de ander opmerken, door net zo te zien
en te luisteren als Jezus.
Dan kan er iets van openbaring komen van wie God
voor die ander wil zijn. Dan kan het gebeuren dat ook bij jouzelf een diepe
dorst gelest wordt, omdat je een ander dichter bij God hebt gebracht.
God stuurt en leidt zijn wereld, niet door dood
en verderf, niet door oorlogen en rampen, niet door ziekte en tegenslag,
die zijn er en die zullen er altijd blijven, dat zijn de klippen, de hindernissen,
de obstakels die we moeten overwinnen. Nee, God leidt zijn Kerk en heel
deze wereld door mensen als Jezus die luisteren en die daarheen gaan waar
ze moeten zijn. Zoals die vrouw, die zich met haar verleden door Jezus
gekend weet en zich toch veilig voelt, die vol is van Hem en dat niet voor
zich houdt. Die anderen bij Jezus brengt en zo gaandeweg zelf genezing
vindt. God leidt deze wereld, zijn Kerk, door u en door mij, als wij luisteren,
naar God en de naaste. Dan wordt alles steeds minder toevallig. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|