Homilie op de eerste zondag
van de veertigdagentijd
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de eerste zondag van de veertigdahentijd
in het jaar A, serie 2001-2002,
A2002QDR01.html in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za. 16 febr. 2002,
19.00 uur. A.M.D.G.
Thema: Tuin / Woestijn
E.L: Gen. 2, 7-9. 3, 1-7
EV: Mat. 4, 1-11
Homilie
Van alle dieren die God de Heer gemaakt had, was
er geen zo sluw als de slang. Een sprookje, of eerder een griezelverhaal?
Een dierenfabel of is het een Oosterse Wijsheids-vertelling? Is het een
Bijbelse legende, of is het eerder gewoon de realiteit, de harde werkelijkheid
in Bijbelse Woorden?
Sluw. De kinderen van de duisternis zijn slimmer
dan de kinderen van het licht’, zegt Jezus. God is slecht en de duivel
is een mensenvriend, zo lijkt het bij Eva over te komen. God gunt ons niet
wat de duivel ons wel gunt. Maar wie is die duivel dan? We komen vandaag
vier benamingen tegen. Eerst de slang. Dan in het Evangelie de duivel,
daarna wordt hij de verleider genoemd en aan het slot de Satan.
Verschillende namen, verschillende beproevingen,
verschillende omstandigheden en toch een en dezelfde kracht die Jezus herkent.
Een kracht die hem van zijn diepste roeping weghoudt. Maar ...
Wat heeft dat verhaal ons nu nog te zeggen? Moet
je dat verhaal nu zo letterlijk nemen? Waren het niet gewoon hallucinaties
van Jezus, door de honger? En het is al tweeduizend jaar terug! Wat houdt
het in dat we dit nu steeds weer lezen?
We lezen het omdat het zijn kracht nog steeds
niet heeft verloren. Kijk eens waar het om gaat. Drie domeinen van ons
leven. Om te beginnen de economie, dat is brood op de plank, geld achter
de hand, techniek om je brood mee te verdienen, een goed belegde boterham,
een gezond lichaam en alles wat daarbij hoort. Waarom zou je je ontzeggen
wat moeder natuur je zo ruim biedt. En nog een stap verder, waarom zou
je niet gebruiken wat de techniek je biedt.
Genetische manipulatie, genetische modificatie,
klonen, we kunnen straks alles maken; ofwel, letterlijk 'maak van deze
stenen brood'. De juiste enzymen, de juiste aangepaste bacteriën,
de juiste aangepaste granen en na een poosje bak je overal brood van. We
maken wat we willen, we kunnen wat we willen, wij zijn de moderne godenzonen,
de schepping is aan ons overgeleverd. Wat scheelt het met deze regel uit
het Evangelie? "Als Gij de Zoon van God zijt, beveel dan dat deze stenen
hier in brood veranderen." Je kunt het toch? Waarom niet doen wat je wel
kunt? Het is een moderne bekoring, de verleider is hetzelfde. Maar hoe
komt het dat Jezus die verleider wel herkent en wij vaak niet. Hoe komt
het dat de wereld volop met de verleider meeloopt en pas jaren later erachter
komt dat dit het verkeerde spoor was.
Want zo kun je alle bekoringen doornemen en vertalen
naar nu: economie, religie en politiek. Waarom gooi je je niet naar beneden?
De Bijbel zegt dat de engelen je zullen dragen! Waarom naar de kerk, de
Bijbel zegt toch dat God overal is! Je kunt de Bijbel gebruiken om te bewijzen
dat God niet bestaat, als de juiste zin er maar uit haalt. Of die laatste
bekoring, alle koninkrijken, staat er; de bruiloft van Willem Alexander
en Maxima is er niets bij, de regering van Bush valt in het niet, alle
koninkrijken, alle tijden, alle eeuwen, jouw macht is niet te evenaren.
Later zal Jezus zeggen: De groten der aarde regeren met ijzeren vuist.
Dat mag bij jullie niet het geval zijn. Die bekoring heeft hij hier al
overwonnen. Regeren met ijzeren vuist. De macht grijpen en ten koste van
alles behouden. Geweld, invloed, intrige, het politieke spel. Niets van
de alles. Met geweld het geloof opdringen, oorlogen om het geloof, macht
ten koste van alles. Niets van dat alles. Liever zelf het kruis dragen
dan anderen kruisigen.
Alle bekoringen kun je in deze drie onder brengen.
Ofwel, je kunt het zo gek niet verzinnen of Jezus heeft het moeten overwinnen.
Waarom die lezing van tweeduizend jaar oud, over Jezus die al lang naar
de hemel is, over een duivel waar haast niemand meer in gelooft, met bekoringen
die je zo niet tegenkomt?
Wie oren heeft, die luistere. Wie ogen heeft,
die kijke. Dan zien we en horen we de bekoringen van vandaag. Dan vinden
we bij Jezus een houding om stand te houden. Het zou aardig zijn om eens
met elkaar in gesprek te gaan over de bekoringen van deze tijd. Wat de
een een bekoring vindt, vindt de ander misschien best wel kunnen. Wat de
een het hellend vlak vindt, ziet de ander juist als vooruitgang. Het is
niet simpel. Beter gezegd, uit onszelf komen we niet verder dan die man
en die vrouw uit het eerste verhaal. Zij herkennen de verleider niet. Uit
onszelf zijn wij niet sterker dan zij. Het is goed om dat verhaal zo te
lezen. Het gaat niet over toen, maar over nu.
Uit onszelf kunnen we het niet. Het Evangelie
zegt: 'Het is Jezus wel gelukt'. Aan ons de vraag: ‘Willen wij de weg van
Jezus gaan? Willen van Hem leren die verleidingen te herkennen en te weerstaan?'
Of zeggen we, ‘die weg is de weg voor Jezus, maar mijn weg is een andere.’
De veertigdagentijd is er de tijd voor om ons daarop te bezinnen.
De drie antwoorden van Jezus mogen onze leidraad
zijn:
“Niet van brood alleen leeft de mens, maar van
elk woord dat komt uit de mond van God.”
"Gij zult de Heer uw God niet op de proef stellen."
“De Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen
dienen.”
Nog twee andere zinnen kunnen ons helpen in deze
veertigdagentijd. Straks bidden we ze in het Onze Vader: “Uw Rijk kome.
- Uw Wil geschiede.”
Uw Rijk, niet mijn koninkrijkje of alle koninkrijken
der aarde, niet de mensenheerschappij, maar dat God mag regeren. Hoe? Doordat
zijn Wil geschiede. Dat wij ons afvragen: ‘Wat zou God willen,’ niet wat
zouden wij willen, niet mijn wil geschiede, niet dat God doet wat ik wil,
maar dat wij doen wat Hij wil.
Veertig dagen, om door de woestijn heen weer wat
meer te leren de weg met Jezus te gaan Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|