Homilie op Aswoensdag
in het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op Aswoensdag in het jaar A, serie 2001-2002,
A2002QASW.html in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, wo. 13 febr. 2002,
10.00 uur. A.M.D.G.
Met de Raad van Elf.
Thema: Aswoensdag
E.L: Joël 2, 12-18
T.L: 2 Kor. 5,20 - 6,2
EV: Mat. 6, 1-6. 16-18
Homilie
Verleden week hoorden we Jezus zeggen: Zo moet
ook uw licht stralen voor het oog van de mensen, opdat zij uw goede werken
zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is." Goede werken doen voor
het oog van de mensen. En nu horen we: “Denk erom, beoefent uw gerechtigheid
niet voor het oog van de mensen....”
Als we dat zo oppervlakkig tegenover elkaar zetten
kan het tegenstrijdig lijken, als je de slotregels er niet bij neemt: Verleden
week was de slotregel: “Zo moet ook uw licht stralen voor het oog van de
mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in
de hemel is.” Deze keer horen we: “Beoefent uw gerechtigheid niet voor
het oog van de mensen, om de aandacht te trekken; anders hebt gij geen
recht op loon bij uw Vader die in de hemel is.”
Het komt bij Jezus op de juiste nuances aan. Het
gaat Hem om de binnenkant. Hij heeft in zekere zin liever iemand die stommiteiten
uithaalt, met de allerbeste bedoelingen, dan iemand die toevallig ook nog
iets goeds doet, maar met een volkomen verkeerde instelling. Het gaat Hem
om de binnenkant.
Met dat in gedachten wil ik iets zeggen over de
opstelling op de hoek hier van het priesterkoor. Tijdens de Carnaval vroeg
een van jullie hoe het nu ging met de symboliek. Tot nu toe heb ik steeds
gepreekt over de kleding die ik droeg. Weet je nog, verleden jaar, een
toetsenbord, Gods Woord mag ook digitaal verkondigd worden, een paraplu
van de koorddanser, voor het juiste evenwicht. Maar wat nu dit jaar.
Ik had wel iets aan willen trekken, maar ik kon
de spullen niet op tijd te pakken krijgen, u moet het dus doen met uw fantasie.
Ik heb vanaf mijn zestiende een jaar of drie bij mijn vader gewerkt, die
was kachelsmid, met een winkel voor kolen- en oliekachels. Dat betekende
dat we ook schoorsteenvegers waren, want voor je een nieuwe haard plaatste,
moest de schoorsteen geveegd worden. Ik had hier dus een schoorsteenvegersoutfit
willen plaatsen. Dat is een beetje omgekeerde aswoensdag. Op aswoensdag
krijgen we een kruisje met as. Als schoorsteenveger probeer je de as en
het roet juist te verwijderen. Waar gaat het om?
Wanneer je klanten benaderde of het weer tijd
werd om de schoorsteen te laten vegen, waren er altijd wel wat mensen die
dat niet nodig vonden. Het leek dan alsof hun kachel altijd schoon brandde,
alsof hun schoorsteen niet vuil kon worden, of er geen verstopping op kon
treden en zij geen risico liepen. Als iemand dan zei, ach laten we het
toch maar doen, stonden ze vaak te kijken wat er uit de schoorsteen kwam.
Dat is voor mij een beetje de vergelijking met
het leven. Ach het is nog niet nodig. Ach bij mij wordt het niet zo vuil.
Ach het is nog niet zo lang geleden. Maar nu gaat het niet meer om het
vuil van de buitenkant. Als schoorsteenveger zag je er af en toe niet uit.
Vooral als er een oliekachel had staan roeten, van die vette roet die overal
aan bleef zitten. Maar met zeep en een goede douche was alles op de duur
wel weer schoon te krijgen. Dat is vuil aan de buitenkant. Mijn werk is
veranderd. Het gaat nu om een heel ander vuil, iets aan de binnenkant.
Maar het kost evenveel en misschien nog meer moeite om het eruit te krijgen.
En als je het laat zitten is het net zo gevaarlijk of nog gevaarlijker
dan die schoorsteen. Dan loop je het risico van een schoorsteenbrand of
koolmonoxydevergiftiging. Met die vervuiling aan de binnenkant kan er een
ander brandje ontstaan en een andere vergiftiging.
Dat is mijn outfit, mijn carnavalskleding die
ik helaas niet meer ter beschikking had. Toch had ik tijdens de carnaval
de juiste kleding aan, namelijk mijn gewone kleding, de kleding die ik
als dagelijkse geestelijke schoorsteenveger draag. Als u straks naar voren
komt, dan volgt dat kleine teken met de as. Daar kun je van alles bij denken:
mens je bent stof, beeld je nu niets in, alsof je de hele wereld aankan,
eens ga je dood, dan is het op de duur dit wat er over blijft. Of: mens
bekeer je, kijk weer eens kritisch naar jezelf, nu niet vijf minuten of
een uurtje in de viering, maar neem daar eens veertig dagen de tijd voor.
Ontzeg je wat, vooral iets van datgene wat de geest niet zuiver maakt.
Vul maar in. Wat zie ik op TV, in de krant, waar dan ook, wat mijn geest
niet zuiver maakt. Wordt het niet eens tijd dat ik daar iets anders voor
ga verzinnen?
Veertig dagen om kritisch naar jezelf te kijken.
De Kerk helpt je erbij. Anders gezegd, laten we elkaar erbij helpen, want
alleen valt dat niet mee. Ook het Volk van God maakte de tocht naar het
beloofde land samen. Mozes had de leiding, God gaf de inspiratie en de
richting en samen gingen ze op weg naar het land dat God had beloofd.
Neem deze orde van dienst gewoon mee naar huis
en lees die lezingen nog eens rustig na. Deze woorden hebben als 2000 jaar
mensen geïnspireerd. Er zit een kracht in die ook ons mag raken. Het
kan ons in beweging zetten om de binnenkant een goede opknapbeurt te geven.
Misschien wilt u zich daarbij nog iets extra voornemen in deze viering.
Misschien mag dat askruisje daarvan dan de bezegeling zijn. Een teken aan
de buitenkant, om iets aan de binnenkant te bevestigen. Dan bidden wij
in deze viering om Gods kracht en hulp, dat we deze veertigdagentijd inderdaad
gebruiken, zoals God hem heeft gegeven. Onze naaste wordt er beter van,
onze omgeving, en wijzelf. En God is er blij mee. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|