Preek op de zevenentwintigste
zondag door het jaar A,
(reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Klik hier voor de preek van zondagmorgen
(feestelijke viering van Oogstdankdag)
Preek op de zevenentwintigste zondag door het jaar A, serie 2001-2002,
A2002DHJ27.html,
Eucharistieviering in de parochiekerk van de H. Bartholomeus, te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 5/6 oktober 2002, 19.00/10.00 uur,
A.M.D.G.
Thema: Vruchten van vrede
E.L: Jes. 5, 1-7
EV: Mt. 21, 33-43
Homilie
Vruchten van vrede. Een thema dat vragen kan oproepen. Dat is met een
thema natuurlijk ook de bedoeling, het moet je aan het denken zetten. Vrede
is een kostbaar goed. Dat we in ons land nu meer dan een halve eeuw vrede
hebben, zodat de vijftigers onder ons en over drie jaar de zestigers, zelf
geen oorlog hebben meegemaakt, is dus iets bijzonders. In de vorige eeuwen
is dat maar weinig voorgekomen. Betekent dat dat vrede nu iets gewoons
is geworden? Nou nee, want je kunt de radio of de TV niet aanzetten, de
krant niet openslaan of je komt de dreiging en de werkelijkheid van oorlog
tegen. Is het niet in het Midden Oosten, dan is het wel rond Irak.
Vruchten van vrede. Maar gaat het nu om de vruchten van de vrede of
gaat het erom dat vrede de vrucht is van iets anders? Wat zouden nu vruchten
van vrede kunnen zijn? Doordat er vrede heerst worden er veel dingen mogelijk,
dat zijn dan vruchten van de vrede. Dankbaarheid, maar ook welvaart. Die
is zonder vrede niet mogelijk, verder ontwikkeling in kunst en cultuur.
Maar ook de vrije beleving van je geloof. In veel oorlogssituaties is het
geloof onderdrukt. Allemaal vruchten van de vrede. Vrede is een bron van
ontelbaar veel goede dingen. Of is vrede meer de voorwaarde, niet zozeer
de bron, maar een noodzakelijke voorwaarde om iets meer te kunnen doen
dan overleven.
Vrede, vruchten van vrede. We gaan nog een stap verder. Hoe komt het
dat er onvrede ontstaat? Alle gebrek aan vrede in het groot, begint in
het klein. Er ontbreekt iets, soms iets materieels, maar vaker nog iets
geestelijks. Ik wil het volgende beweren: Vrede is de vrucht van vrede.
Vrede in het groot is de vrucht van vrede in het klein. Vrede in de maatschappij,
in de wereld, in je omgeving, is de vrucht van vrede in je hart.
Hoe komt het dat er onvrede is? In de parabel die Jezus vertelt, komt
een van de bronnen van onvrede aan het licht. Pachters van een wijngaard.
Wanneer het rechtvaardige deel van de oogst, de pacht niet wil betalen.
Dan ontstaan er problemen. Maar waarom willen ze de pacht niet betalen?
Wat zit er in het hart van de mens, dat hij alles zelf wil hebben. Ikke,
ikke, ikke en de rest kan stikke; dat is een duidelijk gezegde.
De pachters willen niets afdragen, en dat niet alleen, ze mishandelen
en vermoorden zelfs degenen die de pacht op komen halen. De strekking van
deze parabel is duidelijk. Die pachters zijn niet alleen de Farizeeën
en Schriftgellerden, de oudsten en hogepriesters in de tijd van Jezus.
Die pachters zijn ook wij.
De mens gedraagt zich als heer van de schepping, in plaats van als beheerder,
meer als koning dan als pachter, meer als eigenaar dan als iemand die alles
slechts te leen heeft. De mens gedraagt zich als god. Hij wil aan niemand
rekenschap afleggen, hij doet wat hijzelf wil. In het Oude Verbond stuurde
God zijn profeten bij bosjes. ‘Wie van de profeten zijn door jullie vaderen
niet vermoord?’, zegt Jezus tegen de Joodse overheden.
Op een of andere manier hebben mensen er moeite mee om iets af te geven
van de oogst. Waarom gaat maar 10% van de katholieken in ons dorp naar
de kerk? Omdat de meesten niet het gevoel hebben dat God op dat gebied
iets van hen verwacht? Misschien voelen ze niet die aandrang om iets terug
te geven van alles wat God ons geeft.
Dat God dat wel verwacht, blijkt al in de tien geboden. Die begint ermee
dat wij de dag van de Heer heiligen. De sabbat als rustdag voor de Joden,
de Dag des Heren als feestdag voor de Christenen. Het betekent dat je een
van die zeven dagen voor God reserveert. De vrome Jood gaf 10% van zijn
inkomen aan God, als een offer aan de tempel, als aalmoes voor de armen
of op een andere manier.
Zo kort na de Kerkenveiling kun je natuurlijk moeilijk zeggen dat we
niet meer bereid zijn te geven, dat geldt ook straks voor de Aktie Kerkbalans
en ook vandaag voor Oogstdankdag. Kijk maar hoeveel er weer is samengebracht,
vruchten van de oogst, die naar de ouden en zieken worden gebracht. En
kijk je naar allerlei liefdadigheidsacties, dan kom je soms ook onder de
indruk van de vrijgevigheid. Dat is om dankbaar voor te zijn, maar toch
is dat nog niet wat Jezus in deze parabel bedoelt.
Het gaat er ook niet om de wereld te beschuldigen van vrekkigheid of
egoïsme. Jezus wijst ons op een innerlijke houding. Vrede begint in
je innerlijk, het woord tevreden geeft daar al iets van aan. Tevreden zijn
met je menselijke beperktheid, dat je geen god bent, dat je niet de aarde
in je bezit hebt, maar slechts om te beheren. Dat je zelfs je eigen leven
niet in bezit hebt, maar eens terug moet geven. Je lichaam aan de aarde,
het is van de aarde, je geest aan God, die is van God.
Vruchten van vrede. In onze tijd zien we zoveel vruchten van onvrede.
De oorlogsdreiging is vrucht van een hardnekkige onvrede. Scheve verhoudingen
tussen Oost en West, Noord en Zuid. Scheve verhoudingen in bezit, in invloed
en macht. Landen zoeken hun manier om die macht, bezit en recht in eigen
hand te krijgen. Groter en machtiger willen zijn, het zijn vormen van onvrede,
van ontevredenheid.
Oogstdankdag. Wij mogen dankbaar zijn om meer dan een halve eeuw vrede
in onze directe omgeving. Tegelijk zijn we bewust dat we die vrede alleen
behouden, als we die innerlijke vrede bewaren en die bewaar je alleen,
wanneer je in een echt goede verhouding blijft met Hem van wie we alles
te leen hebben.
Vandaag brengen we hier de vruchten van het land, van hoofd en handen.
We geven een deel terug aan God, in dankbaarheid. Maar de grootste vrucht
is onze bereidheid om God als de Heer van de oogst te zien, onze bereidheid
om onze eigen kleinheid en afhankelijkheid in te zien, onze bereidheid
om tevreden te zijn met wat we krijgen. Die houding zal basis zijn voor
innerlijke vrede, en alleen zo leggen we een basis voor vrede in het groot.
Tot slot: Jezus Zelf is de vrucht van Gods innelijke vrede. Jezus is
ook het hoogtepunt man menselijke vrede en tevredenheid. Jezus gaf niet
slechts een deel, 10%, Hij gaf alles, zoals ook de Vader het risico nam
toen Hij zijn Zoon zond. We weten wat die pachters met de Zoon hebben gedaan.
Laten wij die weg niet opgaan, maar andersom, zelf de weg van de Zoon bewandelen.
Dan zal zijn vrede ons deel zijn en zullen de vruchten van vrede overvloedig
zijn. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|