Homilie op de drieëntwintigste
zondag door het jaar A,
(reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de drieëntwintigste zondag door
het jaar A, serie 2001-2002, A2002DHJ23.html,
Eucharistieviering in de parochiekerk van O.L.V.
Tenhemelopneming te ‘s-Gravenzande,
door pastoor Michel Hagen, zaterdag 7 september
2002, 19.00 uur, A.M.D.G.
Thema: Jongerenviering / Let's begin
E.L: Ez. 33, 7-9
EV: Mt. 18, 15-20
Homilie
Kent u het gezegde: ‘Wie bewaakt de wachter?’
Wanneer de politie corrupt is, wanneer de rechters omkoopbaar zijn, wanneer
de douane of het leger in drugs handelt, wanneer de ambtenaar van de gemeente
fraudeert met paspoorten en de drukkerij voor het geld zelf valse biljetten
in omloop brengt. Dan zit je met een probleem.
Ik las laatst een verhaal over een man die getrouwd
was geweest met een vrouw die bij justitie werkte en daar een hoge positie
had. De ene rechtzaak na de andere bleek anders dan normaal te lopen. Wonderlijke
uitspraken volgden elkaar op, maar niemand bij Justitie durfde te zeggen
dat er handjeklap tussen de rechters plaatsvond.
Wie bewaakt de wachter. Als ouders niet te vertrouwen
zijn bij hun kinderen, als priesters niet te vertrouwen zijn, als de Kerk
heult met de machthebber, met de bezetter, met de rijke, met de invloedrijke,
als profeten hun mond houden omdat ze belangen hebben of chantabel zijn,
ja wie bewaakt dan de wachter?
Zo spreekt God ook tot Ezechiël. Ik heb jou
als een wachter aangesteld. Jij moet zeggen wat Ik jou te zeggen geef.
Want als jij het niet zegt, wie dan wel. Als de Kerk het onrecht, de schendingen
van de rechten en van de ethiek, niet aanklaagt, wie dan wel?
In onze tijd lijkt het dat de non gouvernementele
organisaties die taak overnemen. Amnesty International, Milieu Defensie,
allerlei mensen- en dierenrechten-organisaties, maar ook journalisten nemen
die taken op zich. Je zou dan als Kerk kunnen inslapen. De ziekenzorg is
door de ziekenhuizen overgenomen, de armenzorg door de sociale dienst,
het onderwijs door allerlei nieuwe schoolvormen, missie is ontwikkelingshulp
geworden, landen hebben hun eigen ethische commissies en voor de gaten
die er nog zijn, hebben we allerlei non gouvernementele organisaties.
Mensen in onze tijd zijn bekommerd om de rechten
van mensen, van dieren, van de natuur en straks de rechten van het heelal,
en dat is terecht. Wanneer we in het Romeinse Rijk waren blijven hangen,
dan waren die rechten zo nooit geformuleerd. Het is het Christendom dat
ons van die dingen bewust heeft gemaakt. Maar er zijn nog andere
rechten en weinig mensen zijn bekommerd om de rechten van God.
Hebben we naast de mensenrechten ook nog rechten
voor God? Heeft iemand ze ooit geformuleerd? Je kunt zeggen dat de tien
geboden een voorzichtige poging zijn, maar staat er een sanctie op overtreding?
Vandaag komen we in het Evangelie iets hiervan
op het spoor. Jezus heeft het over ruzie in de Kerk, tenminste daar lijkt
het op. Nu is ruzie, meningsverschil, spanning, verdeeldheid, iets van
alle tijden. En in dit Evangelie gaat het daar in wezen ook niet om. Dat
kun je allemaal regelen met mensenrechten. Recht op hoor en wederhoor,
recht op een rechtvaardige rechtsgang enzovoort. Maar Jezus heeft het over
iets anders. Jezus zegt: ‘Als uw broeder gezondigd heeft, wijs hem dan
onder vier ogen terecht.’ Het gaat om de zonde, en dan heeft God er direct
mee te maken. Als uw broeder of zuster gezondigd heeft, dan moet je daar
met hem of haar over spreken.
Iemand maakt een vervelende opmerking. Je hebt
de neiging er op in te springen. Maar nee, je beheerst je, telt tot tien
en een dag later hoor je dat hij of zij een nare boodschap van de dokter
heeft gehad. Je bent blij dat je niet meteen hard hebt gereageerd. Want
heel die opmerking had in feite niets met jou te maken, maar kwam uit die
andere situatie voort.
Voorzichtig reageren is iets goeds, maar het is
nog niet het niveau waar Jezus vandaag over spreekt. Voorzichtig reageren
hoort in feite bij gewone volwassenheid, bij zelfbeheersing en wijsheid.
Je hoopt dat wanneer jezelf ooit in zo’n situatie verkeert, anderen ook
niet meteen op je huid zitten als je een keer wat kortaf of kribbig bent.
Jezus mag van ons volwassen menselijk gedrag vragen.
Maar dan, als iemand nu echt de verkeerde kant
opgaat, hij zet zijn huwelijk op het spel, gaat in het geloof de verkeerde
kant op. Dan zijn wij in onze tijd geneigd te zeggen, 'tja, uhh, dat moet
hij zelf weten, hij is oud en wijs genoeg, hij is toch geen kind meer.
Tja, ik zeg maar zo, dat zijn privé zaken, daar bemoei ik mij niet
mee.' We hanteren als mensen ook onze eigen wet op de privacy, waarin we
ons niet echt richten op wat Jezus ons leert.
Bij Jezus gaan mensen Hem echt ter harte en God
gaat Hem echt ter harte. En in de zonde zijn beiden in het spel. Een mens
die van God vervreemdt, loopt op den duur verloren en God wordt tekort
gedaan in zijn liefde, God raakt een kind kwijt. De rechten van de mensen
zijn de keerzijde van de rechten van God, twee kanten van dezelfde medaille.
Jezus vraagt aan ons echte betrokkenheid op elkaar.
Je laat het dus ook niet zitten na één poging. ‘Tja, ik heb
het hem nog zo gezegd, maar ja, hij wilde niet luisteren.’ ‘Ik zeg het
maar één keer, daarna laat ik het aan jezelf over.’ Dat geldt
bij Jezus niet. Ook niet die andere manier, het openbaar aan de schandpaal
nagelen. ‘Weet je wat ik gehoord heb, en dan volgt het verhaal. De helft
van de tijd is het niet waar wat er dan gefluisterd wordt, en het staat
haaks op de manier van Jezus. Niet óver anderen praten, maar mét
anderen praten. Is er een meningsverschil, praat tezamen.
En dat praten, doe dat bescheiden, gewoon even
met z’n tweeën. Maak tijd om te praten. Helaas heeft niemand meer
tijd, laat staan om echt te praten. En pas als dat gesprek niet lukt, praat
dan met een paar anderen erbij, samen met die persoon. En dat mag best
een paar gesprekken zijn, want één gesprek is meestal pas
het begin, het echte gesprek spreidt zich uit over meerdere tijden uit.
En dan de laatste stap, wanneer je absoluut niet tot elkaar komt, bespreek
het dan met de kerkelijke leiding. Dus ook dan nog niet zelf oordelen,
ook niet je terugtrekken, niet denken, hij kan me wat, ik heb genoeg gedaan,
maar samen met iemand van de kerkelijke leiding opnieuw in gesprek.
Uit dit alles straalt Jezus’ liefde voor de mensen,
een blijvende inspanning om mensen bij elkaar en bij God te houden. Dat
is een recht van God, dat wij ons inspannen de gemeenschap bij elkaar te
houden. En wij zijn degenen die dat recht kunnen en moeten beschermen.
Het zal de gemeenschap ten goede komen. Twee kanten van dezelfde medaille.
God heeft ons als wachters aangesteld, zout van de aarde, licht van de
wereld, wachters, bewakers van wat goed is, voor God en de mensen. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|