Homilie op de tweeëntwintigste
zondag door het jaar A,
(reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de tweeëntwintigste zondag door
het jaar A, serie 2001-2002, A2002DHJ22.html,
Eucharistieviering in de parochiekerk van de
H. Machutus te Monster en de
parochiekerken van Hoek van Holland en Heenweg,
door pastoor Michel Hagen,
zaterdag/zondag 31 augustus/ 1september 2002,
19.00/10.00 uur, A.M.D.G.
Thema: Hoogtepunt en dieptepunt
E.L: Jer. 20, 7-9
EV: Mt. 16,
21-27
Homilie
Hoogtepunt en dieptepunt zitten soms dicht bij
elkaar. Verleden week konden we horen hoe Jezus tegen Petrus zei: ‘Jij
bent de rots waarop ik mijn Kerk ga bouwen’. Vandaag horen we iets dat
daar haaks op staat: ‘Ga weg, jij satan, je bent Me een aanstoot’.
Het ene moment word je door Jezus de hemel in
geprezen, en het volgende moment noemt Hij je een duivelskind. Wie van
ons kan zich niet op een of andere manier in Petrus herkennen? Zo menselijk.
Petrus heeft iets hartelijks en impulsiefs, hij is Jezus enorm toegewijd,
hij wil voor zijn meester door het vuur gaan, maar Petrus is tegelijk gevoelig
voor de omgeving, voor de mening van anderen en het oordeel van de wereld.
Hij brengt eigenlijk onze gevoelens onder woorden.
Petrus is menselijk, maar op de verkeerde manier,
en wel zo verkeerd, dat Jezus het satanisch noemt, duivels; ‘Jij laat je
leiden door menselijke overwegingen en niet door wat God wil’. Arme Petrus,
hij bedoelt het goed, maar het pakt vaak zo verkeerd uit. Hij doet het
ook nooit goed. Petrus wil niets anders dan zijn meester in bescherming
nemen, en dan wordt hij voor satan uitgemaakt. Dat klinkt nu niet leuk
en dat klonk toen ook niet leuk.
Wat gebeurt hier eigenlijk? Want deze lezing is
een les voor ons, een voorbeeld, Gods Woord voor ons. Jezus is confronterend
met zijn uitspraken. Maar het is ook duidelijk waarom. In zijn woord tot
Petrus stelt Jezus vandaag twee manieren van denken tegenover elkaar: ‘menselijke
overwegingen’ tegenover ‘dat wat God wil’.
Is het dan zo erg om je te laten leiden door menselijke
overwegingen? Wat bedoelt Jezus er eigelijk mee, tegenover Petrus. We kijken
nog even goed wat er precies gebeurde, want het is een heftige confrontatie
tussen Jezus en Petrus. Eerst houden we in gedachten hoe de verhouding
zou moeten zijn. Jezus is door God gezonden om ons de weg te wijzen. In
heel zijn doen en laten toont Jezus ons de weg van God, Hijzelf is die
Weg in vlees en Bloed. Jezus neemt zijn leerlingen apart om hen te onderrichten.
Hij heeft dat drie jaar lang gedaan en nu komt het erop aan. Het is in
feite de belangrijkste les. Jezus openbaart wat er gaat gebeuren.
Het Evangelie begon zo: ‘In die tijd begon Jezus
zijn leerlingen duidelijk te maken dat Hij naar Jeruzalem moest gaan; dat
Hij daar veel zou moeten lijden van de oudsten, de hogepriesters en de
schriftgeleerden, maar dat Hij na ter dood gebracht te zijn, op de derde
dag zou verrijzen’. Wat Petrus niet snapt, is dat deze woorden van Jezus,
een uitleg zijn over wat er moet gebeuren, en dat dit een accoord is tussen
Jezus en zijn Vader. Jezus is de Weg en Hij gaat de weg van het lijden,
de weg van verraden en overgeleverd worden, de weg van het kruis, tot in
de dood, maar dat is ook de weg van de verrijzenis, Jezus Zelf wordt de
weg door de dood heen.
Jezus is zijn leerlingen aan het onderrichten
en Petrus reageert helemaal verkeerd. Wat zou misschien wel een passende
manier geweest zijn voor Petrus om te reageren? Misschien een vraag om
verduidelijking. Heer is er geen andere weg tot verlossing? Heer, waarom
moet die weg door lijden en dood heen, om tot verrijzenis te komen? Misschien
zou Jezus dan ook zeggen; kleingelovige, ik ben al zo lang bij jullie,
kennen jullie dan nog de Schriften niet, een beetje zoals bij de Emmaüsgangers,
waar Hij aan de hand van de profeten de weg van de Mensenzoon uitlegt.
Maar wat doet Petrus? Er staat: Toen nam Petrus
Jezus terzijde en begon Hem daarover ernstig te onderhouden. In de oorspronkelijke
Griekse tekst staat het er nog sterker; ‘Hij begon Jezus met bestraffende
woorden toe te spreken.’ In plaats van de houding van een leerling, neemt
Petrus tegenover Jezus nu de houding van de leraar, in plaats van de houding
van volgeling neemt hij de houding aan van voorloper voor Jezus uit. Hij
wil wegwijzer zijn voor Hem die de Weg is, Jezus moet zich aanpassen aan
hem, in plaats van dat Petrus zijn denken en manier van doen aanpast aan
Jezus.
En is dat niet precies wat we in onze tijd en
bij onszelf tegenkomen? Waarom laat God dat toe, al die oorlogen. Die honger
en ellende, kinderen en jonge moeders die dood gaan; zoveel kruisen in
het leven? In zo’n God kan ik niet geloven! Wij schrijven God voor hoe
Hij de wereld zou moeten besturen, hoe Hij ons gelukkig moet maken, hoe
Hij naar ons moet luisteren. Zoals kardinaal Simonis ooit zei: ‘Onze tijd
typeert zich op deze manier. Vroeger zeiden we de profeet na: ‘Spreek Heer,
uw dienaar luistert’. In deze tijd zeggen wij: ‘Luister, Heer, uw dienaar
spreekt’.
Petrus laat zich leiden door menselijke overwegingen
en in het Evangelie komen we op het spoor wat die menselijke overwegingen
zijn: Dat is voor jezelf kiezen, want jezelf, dat is toch waar het om draait.
Menselijke overwegingen zijn: je eigen leven redden, ‘red jezelf’, anderen
zullen het niet doen, kom voor jezelf op. Menselijke overwegingen zijn:
‘het kruis in het leven wegdoen, ontwijken, ontvluchten, want je hebt maar
een leven, maak er dus iets leuks van. Een kruis past daar niet in. En
de grootste menselijke overweging is: ‘De hele wereld winnen’, de wereld
aan je voeten.
Daartegenover stelt Jezus zijn goddelijke wijsheid:
Jezus volgen betekent: ‘Doen wat God wil’. En daarvoor moet je jezelf verloochenen.
Je leven, net als Jezus, durven verliezen aan God, in Gods handen leggen,
dat is de enige veilige plek, dan krijg je het terug. Als je het in deze
wereld zoekt, dan zul je het pas echt verliezen. De wereld geeft het je
niet terug. Goddelijke wijsheid is: ‘De wereld de wereld laten. Je leven
met God kiezen, tegen de wereld in, dan vind je het echte leven.
Herkent u de bekoringen van Jezus in de woestijn.
De hele wereld winnen, alle koninkrijken aan zijn voeten als Hij de Satan
aanbidt. God voor het blok zetten en je eigen leven afdwingen van God,
spring maar naar beneden. Zelf brood maken, je eigen leven redden en al
je macht voor jezelf gebruiken, in plaats van je leven verliezen voor God.
Eens heeft Jezus in de woestijn al deze bekoringen en nog veel meer, overwonnen.
Nu moet Petrus ze overwinnen met Jezus hulp. Hij moet ze eerst leren zien
en daarvoor is een krachtig woord van Jezus nodig. Petrus moet leren de
Satan te weerstaan en bereid zijn Gods wil te doen, dat is: 'de weg van
het kruis gaan en die weg te zien als de enige weg die deze wereld, waarin
het kwaad zoveel invloed heeft, tot het echte leven leidt, tot verrijzenis
uit kwaad en onmacht. Een les voor u en mij. Met dank aan Jezus en aan
Petrus. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|