Homilie op de eenentwintigste
zondag door het jaar A,
Bartholomeusfeest / parochiefeest (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek op de eenentwintigste zondag door het jaar
A,
serie 2001-2002, A2002DHJ21Barth.html, Bartholomeusfeest
/ parochiefeest
Eucharistieviering in de parochiekerk van de
H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, zaterdag/zondag 24/25
augustus 2002, 19.00/10.00 uur,
A.M.D.G.
Thema: Bartholomeusfeest: Van Harte
E.L: Jer. 31, 31-34
T.L.: Fil. 2, 1-11
EV: Joh. 1, 45-51
Homilie
Van harte. Waarom dat thema in deze viering. We
kunnen elkaar natuurlijk van harte feliciteren met het naamfeest van onze
parochie. We mogen elkaar van harte feliciteren met onze patroon Bartholomeus,
want hij is niet de eerste de beste, we mogen elkaar feliciteren met ons
geloof, want mede door mensen als Bartholomeus is het geloof ook bij ons
gekomen. We kunnen elkaar dus van harte feliciteren.
Maar dat is niet de basisgedachte waarom we dit
thema gekozen hebben. Het gaat dieper. Stel je zit op een verjaardag, maar
eigenlijk niet van harte; je had nog werk af willen maken, of je had een
film willen zien. Als je niet van harte op visite gaat, loop je het risico
dat het voor jezelf en voor de gastheer en gastvrouw niet echt gezellig
wordt. Je hebt nog veel werk, maar het gaat niet van harte. Dan loop je
het risico dat de kwaliteit vermindert en je er nadien nog meer van baalt
dan je al deed. Je hebt huiswerk te doen. Van harte of niet, het is meestal
te zien aan de punten. Je zit op een sportclub of muziek- of zangvereniging,
van harte of niet, je ziet of hoort het aan de resultaten. En in het geloof
is het niet anders, eigenlijk geldt het daar dubbel, want het geloof is
boven alles een zaak van het hart.
Hebt u zich weleens afgevraagd wat er in die apostelen
heeft geleefd, wat hen bezielde, waar zij vol van waren, toen zij, de een
na de ander, hun leven gaven. Petrus en Andreas gekruisigd, Paulus onthoofd,
Bartholomeus gevild en nog meer. De marteldood verduren en je leven geven,
dat is toch letterlijk het allerlaatste. Wat heeft Jezus Zelf bezield om
die weg van het kruis en de marteldood vrijwillig te aanvaarden. Wat heeft
Bartholomeus bezield om in gebieden als India, rond te trekken, te dopen
en overal, te pas en te onpas, Christus te verkondigen als de Redder van
deze wereld. Het was toch vragen om problemen.
Was dat fanatisme van een overdreven geloof? Vergelijken
we hen met fanatieke Moslims of fanatieke Christenen of fanatieke Hindoe’s
die om beurten kerken en moskeeën en meer in de brand steken en elkaar
naar het leven staan? Dan is dat de slechtste vergelijking die we kunnen
maken. Bartholomeus leeft zoals Jezus heeft geleefd. Dat wil zeggen liever
zelf de schuld dragen dan op anderen afwentelen, liever leed verdragen
dan leed berokkenen. Strijden, jazeker, in slapeloze nachten, met honger
en dorst, zoals aan het front, maar alleen met de wapens van goedheid en
liefde, een strijd met het geloof als je enige helm, met het woord van
de Blijde Boodschap als je enige zwaard, en met het vertrouwen op God al
je enige schild. We weten wat Jezus tegen Petrus zei, bij zijn gevangenname:
‘Doe je zwaard weg, wie het zwaard hanteert, zal erdoor omkomen.’ En Jezus
genas zelfs toen nog een van de tegenstanders die door Petrus was verwond.
Dat zijn zijn enige wapens: goedheid, woorden en daden van liefde.
Waar haalden die leerlingen van Jezus, waar haalden
die eerste Christenen en de heiligen van alle tijden, de moed en de kracht
vandaan om vol te houden. Waarom zijn ze niet gevlucht, of hebben ze een
beetje water bij de wijn gedaan; je hoeft het toch ook niet op de spitst
te drijven, een buiginkje naar een afgodenbeeld, wat voedsel dat aan de
afgoden geofferd is, een kaarsje branden in een afgodstempel, wat steekt
daar nu voor kwaads in, het is toch allemaal ongeveer hetzelfde!? En God
kent ons toch! - Het zou interessant zijn om ons moderne leven en levensgevoel
te vergelijken met dat van hen, met Christus, met Bartholomeus, en ons
af te vragen wat wij over hebben voor God en de mensen. Waar haalden zij
het vandaan? Want aan alles merk je, bij hen ging het werkelijk van harte.
Er komt een tijd dat ik met Israël een Nieuw
Verbond sluit: “Ik leg mijn wet in hun binnenste, Ik grif ze in hun hart.”
Dat zei ooit de profeet Jeremia. God zag uit naar een volk dat van harte
met Hem mee wil doen. En dat is precies wat Jezus heeft bewerkt.
Als iemand je eens heel erg heeft geholpen, zo
bijzonder dat je hem je hele leven dankbaar blijft, dan heb je ook iets
voor die ander over. Je bent ten dode opgeschreven, nierdialyse is geen
oplossing meer. Een gezond iemand staat een nier af aan jou, zodat jij
kunt overleven. Een brandweerman redt iemand uit een brandend huis. Hoe
meer die ander er voor over heeft, des te groter zal onze dankbaarheid
en bereidheid zijn iets terug te doen. Daar zit de sleutel om het werk
en de inzet van de apostelen te begrijpen. Als iemand voor jou gestorven
is, en jou voorbij de dood een teken heeft gegeven dat alles wat Hij gezegd
en gedaan heeft echt waar en waarheid is, dan kan het niet meer stuk.
Je kunt mensen veel laten doen. Grote werken realiseren
met slavenarbeid. Pyramides, hoeveel duizenden hebben hun leven ervoor
moeten geven. Of de Birma spoorlijn; aangelegd met gedwongen arbeid. Je
kunt mensen dwingen met geweld. God zou ons kunnen dwingen. Maar dat wil
Hij niet. Zo doe je niet met je kinderen.
Je kunt mensen ook bedreigen, dat is een variatie
op geweld. Dreigen met straf, met de hel, met dood en ellende, wee als
je niet meedoet. Je wordt uit de gemeenschap gestoten worden, allerlei
straffen worden bedacht. Maar straf en dreiging verliezen hun kracht, en
niemand zal meer een hand uitsteken, niemand zal meer te motiveren zijn.
Je kunt mensen ook enorm belonen. Steeds meer
en betere arbeidsvoorwaarden. Een steeds hoger loon. Maar gaat het dan
nog van harte? Je ziet het soms aan topvoetballers. Dan lopen er weer heel
wat miljonairs op het veld te rekenen wat de volgende goal zal opleveren
en ze vragen zich af of dat nog wel de moeite waard is.
Al die elementen maakten deel uit van de Oude
Verbonden. Straf, dreiging en beloning, opdat het Volk zou doen en laten
wat God hen leerde. Maar, er komt een tijd dat ik met Israël een Nieuw
Verbond sluit: “Ik leg mijn wet in hun binnenste, Ik grif ze in hun hart.”
Van harte met God meedoen, niet uit dwang, maar uit liefde, uit dankbaarheid,
waardering en bewondering, uit respect en achting voor Gods grootheid en
goedheid. Alles wat Jezus deed, was uit liefde voor zijn Vader en voor
ons. Alles wat de leerlingen deden, was uit dankbaarheid en liefde voor
Christus, en die liefde heeft zich uitgebreid naar ons.
Hoe staat het tussen God en ons? Kijken we naar
Bartholomeus, een mens in wie geen bedrog is. Zuiver op de graad, en recht
door zee. Als Hij ervaart dat Jezus zijn leven voor Hem en alle mensen
geeft, is Bartholomeus bereid zijn leven te geven voor Christus en de hele
kerk, de hele mensheid. Bartholomeus erft de gesteldheid van Jezus' hart
en dat is zijn grootste rijkdom. Hij geeft zijn leven in dienstbaarheid
en zorg, door de verkondiging van de Blijde Boodschap, uit liefde omdat
God goed is. Moge wij kinderen zijn van het Nieuwe Verbond, net zo van
harte als onze patroon de heilige Bartholomeus. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|