Homilie in de twaalfde week
door het jaar A,
zaterdag 29 juni: 'Petrus en Paulus' (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Reacties? klik
hier en stuur een e-mail.
Preek in de twaalfde week door het jaar A, serie
2001-2002, A2002DHJ12H.html,
Eucharistieviering in de parochiekerk van de
H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, zaterdag/zondag 29/30
juni 2002, 19.00/10.00 uur, A.M.D.G.
Hoogfeest.
Thema: Zaterdagavond: Heilige Apostelen Petrus
en Paulus
E.L: Hnd. 12, 1-11
T.L: 2. Tim. 4, 6-8. 17-18
EV: Mt. 16, 13-19
Homilie
Het ligt voor de hand dat flink wat mensen naar
de troostfinale hebben gekeken, en hebben genoten van een aantrekkelijke
wedstrijd. Spelers die blijven gaan, om het spel en om voor het thuisland
de eer te behalen. Wanneer een ploeg een leider heeft, en als het een gezamenlijk
doel heeft en de juiste mentaliteit, dan kun je ver komen, heel ver zelfs.
Niemand had Zuid Korea op de vierde plaats verwacht.
In de politiek zie je hetzelfde, de juiste man
op de juiste plaats, controversiële stellingen, hot items in the picture,
een sterke performance, een dramatisch einde en geslaagde verkiezingen.
Maar nu komt het erop aan. Houd je de gelederen bij elkaar, ga je voor
hetzelfde doel, om de belangen van je land, om een bevestiging van normen
en waarden, of ga je voor je eigen eer, wil je zelf de doelpunten scoren,
je positie vasthouden?
Hoe zal het verder gaan met de LPF? Dat hangt
helemaal af van de onderlinge mentaliteit en de acceptatie van de leider.
Kennis is aan te vullen, ervaring kun je opdoen, leiderschap kun je trainen
als je er aanleg voor hebt, maar de mentaliteit, de geest waarmee je werkt
en samenwerkt, waarin je met elkaar spreekt, hoe je over elkaar denkt,
met vertrouwen en visie, of uit angst om je eigen positie te verliezen.
En hoe zal het Zuid Korea straks vergaan als Guus naar huus komt. Hebben
ze in korte tijd genoeg geleerd om het nieuwe elan en zelfvertrouwen vast
te houden? Of valt de groep ten prooi aan eigenbelang en haantjesgedrag?
De toekomst zal het leren.
Dat het in de Kerk niet anders is, kunnen we vandaag
zien aan Petrus en Paulus. We zien hen als de twee grote apostelen,
twee getuigen, twee profeten, als twee zuilen en twee steunpilaren in Gods
Kerk,als twee olijfbomen in Gods tuin en twee luchters in Gods tempel.
Vandaag gedenken we deze twee groten, mannen van aanzien. Maar niet zozeer
om wat ze presteerden als mens, niet om hun inzet, hun ijver, hun kracht,
hun trouw, hun martelaarschap. We houden hen in ere vanwege hun geloof
en hun liefde.
Deze twee brengen ons binnen in het geheim van
de Kerk. Twee heel verschillende mensen. Petrus de besluiteloze, soms impulsieve
apostel, soms overmoedig, dan weer twijfelend, - tegenover de vuurvreter
Paulus, die theoloog is, die de waarde van het celibaat verdedigt, die
tegen Petrus opstaat als hij denkt dat Petrus met een dubbele agenda werkt.
Twee zo heel verschillende mensen en toch één in die wonderlijke
Kerk.
Waarin ligt hun eenheid? Allebei hebben ze hun
eigen zwakheid ten diepste ervaren. Petrus op het moment van zijn verloochening.
Hij had nog gezegd, ‘ik zal voor U sterven’. Maar op het cruciale moment
zegt hij: ‘Ik ken Hem niet.’ En het was waar, Petrus kende Jezus nog niet
ten diepste, dat zou pas komen na Jezus’ verrijzenis. En Paulus; hij had
zijn dieptepunt eerst bij de steniging van Stefanus, waarbij hij instemmend
de wacht hield, daarna in de tijd dat hij leerlingen van Jezus vervolgt
en gevangen zet, tot op het moment bij Damascus, waar hij door Jezus Zelf
wordt aangesproken met de woorden: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je mij?
Paulus zal zichzelf later de misgeboorte noemen. Zo zeer heeft hij gezien
dat hij aan zichzelf overgeleverd deed wat God juist niet wilde.
In hun dieptepunten hebben zij dus een overeenkomst,
maar ook in hun geloof en in hun liefde tot Christus. Hun geloof hebben
zij beiden ontleend aan een ontmoeting met de levende Christus, dat geloof
heeft bij hen alle angst voor dood en vervolging weggenomen. En in hun
liefde tot Christus zijn zij een, omdat ze beiden hebben ervaren dat hun
misstappen door Jezus vergeven zijn. Dat hij aan het kruis is gestorven
om hen uit die oude houding te bevrijden, dat Hij aan het kruis is gestorven
uit liefde voor hen, dat heeft in hun hart een overweldigende wederliefde
doen groeien.
Een vierde overeenkomst ligt in hun ijver voor
de heidenen, dat zijn de volkeren buiten Israël, ofwel allen die God
nog niet kennen, zoals Hij is. Zowel Petrus als Paulus ijveren ervoor om
alle volkeren Gods liefde te leren kennen, Gods liefde die verschenen is
in Christus. De heidenen van toen waren niet zoals de hedendaagse heidenen
echt ongelovigen, de heidenen van toen hadden massa’s goden en godjes,
ze hadden eindeloze rituelen, lange gebeden, van magische handelingen tot
tempels met priesters en priesteressen, met profeten en profetessen, met
heilige boeken en heilige plaatsen, met wonderen en genezingen, de heidenen
van toen waren zeer religieuze mensen, maar ze kenden God niet zoals Jezus
Hem heeft geopenbaard. En op hen waren Petrus en Paulus betrokken. Hen
wilden zij verzamelen in het ene Volk van God.
Nog een overeenkomst is hun ervaring dat Jezus
hun doen en laten draagt en zegent. Petrus heeft een werkelijk miraculeuze
redding uit de gevangenis ervaren. Hij is volkomen uit het veld geslagen.
Een bode van God, een gezant, een engel, die de gevangenis in en uitloopt,
door wie zijn boeien wegvallen, deuren gaan open, hij komt en gaat, zoals
Jezus Zelf na zijn verrijzenis. Zo werkelijk, maar ook zo totaal anders
als een tastbaar teken van Gods wereld, die andere wereld. Paulus overleeft
geselingen en schipbreuk, een slangenbeet en allerlei tegenslagen. Hij
zal uitroepen: ‘Niet ik leef, maar Christus leeft in mij.’ Hij heeft nog
maar een doel in zijn leven, dat is ‘zijn zending die hij als een kostbaar
pand heeft ontvangen ten uitvoer brengen, tot hij eens in Gods koninkrijk
voorgoed met zijn Heer verbonden is’.
En als laatste overeenkomst wil ik hun sterven
noemen. Voor beiden is Rome het eindstation van hun aardse pelgrimstocht.
Petrus wordt volgens de traditie gekruisigd. Zo volgt hij zijn Heer zelfs
tot in de kruisdood. De traditie noemt ook nog een detail: Petrus zou op
zijn eigen verzoek ondersteboven gekruisigd zijn, hij voelde zich niet
waardig om net als zijn Heer gekruisigd te worden. Paulus zal buiten de
muren worden onthoofd, ook daar zijn legenden omheen ontstaan. Op de plaatsen
waar zijn hoofd de grond raakten, ontsprongen bronnen met een heilzame
werking. Als een symbool van zijn levengevende sterven in navolging van
Christus.
Petrus en Paulus, twee verschillende karakters,
een andere opvoeding, andere manier van aanpak, met hun botsingen. Wie
naar die botsingen kijkt, ziet een Kerk die niets anders is dan een politieke
partij of een voetbalclub. Maar wie naar de binnenkant kijkt, die ziet
mensen die bereid zijn zichzelf te verliezen uit liefde tot Christus en
uit liefde tot de mensen. Moge Petrus en Paulus ons leren door liefde en
geloof de eenheid te bewaren en te hervinden. Mogen zij ons ook leren naar
de binnenkant van de kerk te kijken en daar Christus te vinden. Dan mogen
we hen eens volgen in hun opgang naar Gods eeuwige vaderhuis. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|