Homilie op de derde zondag
van de Advent
door het jaar A (reeks 2001-2002)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Adventlied gedurende de vier zondagen van
de Advent
Preek / gewetensonderzoek op de derde zondag
van de Advent door het jaar A, serie 2001-2002,
A2002ADV03.html, in de parochie van de H. Bartholomeus
te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 15/16 dec.
2001, 19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
Boeteviering: Zaterdag Jongerenkoor. Zondag Gemend
Koor.
E.L: Jes. 35, 1-6.10.
EV: Mt. 11, 2-11
Homilie
Een gedachte ter inleiding op het gewetensonderzoek.
Het is de derde zondag van de Advent. Nog iets
meer dan een week en we vieren de geboorte van Christus. Maar is dat vreemd?
Jezus toen, en Jezus nu. Met welk licht kijken wij naar Hem en met welk
licht kijken we naar onze wereld. Anno 2001 gaat het om een andere geboorte,
maar wel om dezelfde Christus. Jezus werd eens geboren als een kind, groeide,
leefde onder ons en werd vermoord. Zijn tweede geboorte is door de dood
heen, in de hemel. Maar in die tweede geboorte blijft Hij dezelfde die
hier eens geboren werd, hier leefde en stierf. Maar wat zou zijn leven,
zijn lijden, zijn sterven en verrijzen betekenen als Hij alleen in de hemel
verder leeft en niet ook nu verder zou leven in ons? Dan gaat het niet
alleen om de idee Jezus, om zijn idealen, zijn dromen en herinneringen.
Ze zijn niet los te maken van Hem. Alles wat hij gezegd en gedaan heeft,
valt samen met Hem Zelf. Jezus is één. Hij is de levende.
Wil zijn geboorte die wij straks met Kerstmis vieren, voor ons ook een
wedergeboorte worden, dan vraagt dat van ons een daad van vertrouwen. Dat
Hij werkelijk degene is die mijn leven verandert. Die mij tot een volkomen
mens maakt. Die mijn hart verandert.
Het vraagt dat wij naar de oproep van Johannes
de Doper luisteren en de weg bereiden voor zijn komst. Dat wijzelf doen
wat wij kunnen. Dan zal Hij doen wat Hij kan. Hij zal ons hart raken, ons
innerlijk genezen en maken tot Gods kinderen.
Met Johannes willen we nu ons geweten onderzoeken.
Laten we het daarom even stil worden in onszelf. We zien een profeet in
de gevangenis. Die gevangenis zet zich voort in de tijd. Die gevangenis
neemt veel vormen aan. Gods Woord, ons geloof, onze diepste waarden; ze
zitten soms in een gevangenis in onszelf. Ons diepste innerlijk, onze relatie
met God, blijft gevangen in allerlei boeien. Wat zijn de boeien die ons
verhinderen om meer te leven naar Gods bedoeling? Zij we nogal tevreden
met onszelf? Zijn we bang om in de wereld uit de boot te vallen? Zijn we
net als Johannes de Doper gaan twijfelen of Jezus wel echt de Messias is?
Zijn we gaan twijfelen aan God? Lezen we de Bijbel op onze manier, verwachten
we speciale dingen van God en als die niet gebeuren, slaat de twijfel of
het ongeloof toe? Geloven we dat Jezus ook nu nog de kracht bezit ons uit
die gevangenis te bevrijden?
We maken het even stil om God ons twijfelend hart
te laten aanraken, opdat wij groeien in geloof en vertrouwen.
We zingen de acclamatie: ‘Zie in ontferming naar
ons om.’
Een tweede domein waarin we onszelf mogen onderzoeken
is onze relatie met onze naasten. Heel concreet thuis, werk, school, de
buurt, maar ook de naasten ver weg, ontwikkelingslanden, achterstandsgroepen.
Kunnen zij op mij rekenen. Of hoe praten we over elkaar. Hoezeer laten
we ons toch gevangen nemen door deze maatschappij, door de media als we
spreken en denken over Moslims, over Israël en Palestina. Laten we
ons bevrijden door Jezus, om meer te doen zoals Hij? Laten we soms de angst
regeren? Doemdenken? Praten we negatief, praten we mee met negatievelingen?
Kijken we alleen naar de duisternis van de gevangenis, of durven we te
kijken naar de goede tekenen, verstaan we het antwoord van Jezus: ‘Kijk,
lammen lopen, blinden zien en doven horen de Blijde Boodschap. Zijn wij
voor elkaar brengers van een Blijde Boodschap? Hoe zijn wij een naaste
voor de ander? Voor God en de mensen?
We maken het even stil om God ons opgesloten hart
door God te laten aanraken, opdat wij groeien als Getuigen van Gods Blijde
Boodschap.
We zingen de acclamatie: ‘Zie in ontferming naar
ons om.’
Een derde domein is de relatie met de natuur en
onszelf. Wordt de natuur niet steeds meer gevangene van onze wil tot productie,
tot bezit. Willen we gaandeweg niet alles naar onze hand zetten? Is er
niet een bevrijding van de natuur nodig? Maar vraagt bevrijding van de
natuur niet eerst dat wijzelf bevrijd worden. Is de natuur niet gaandeweg
onze gevangen geworden terwijl wijzelf gevangen zijn van allerlei driften,
verlangens, ideeën of eigenmachtig gedrag. Durven wij echt goed te
doen, gewoon mateloos goed doen? Niet reageren uit angst, niet reageren
uit gevoelens van jaloersheid, uit irritatie, uit hooghartigheid, uit bezitterigheid
maar eenvoudig, wijs en liefdevol, vertrouwvol en zorgzaam, zoals Jezus?
Werk ik aan mezelf naar zijn model, naar zijn idee, met zijn hulp? Is Jezus
wel echt levend voor Mij, kan en mag Hij mij beïnvloeden?
We maken het even stil om God ons gesloten hart
te laten aanraken, opdat wij open gaan voor God, onze naaste en de natuur.
Opdat wij onszelf gaan zien als kind van God.
We zingen de acclamatie: ‘Zie in ontferming naar
ons om.’
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|