Homilie op het hoogfeest van
Pasen,
door het jaar C (reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN
VAN DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing
van deze dag en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS
DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND/FEEST TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE
VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op het hoogfeest van Pasen, door het jaar C, serie 2000-2001.
C2001TRI05.html in de parochiekerk van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, zondag15 April 2001, 10,30 uur. A.M.D.G.
Homilie
Zang: Koorvereniging Deo Sacrum.
E.L.: Hand. 10, 34a. 37-43
T.L.: Kol. 3, 1-4
Ev.: Joh. 20. 1-9
Toen ik aan deze preek begon, dacht ik: als eerste insteek neem ik de
MKZ-crisis: Dode dieren, protesten van boeren die het aan het hart gaat
dat hun gezonde dieren om economische redenen geruimd moeten worden. Er
is zoveel dood om ons heen. Maar toen dacht ik, nee, ik wil het over het
leven hebben. De tweede insteek was de plagen van Egypte. We hebben deze
dagen het Exodus verhaal gelezen. Zou er een parallel zijn tussen toen
en nu? Wat voor plagen zijn er al gepasseerd: Dierenplagen zoals BSE, Salmonella,
Varkenspest en MKZ. En mensenplagen zoals Legionella, Alzheimer, Kanker
of AIDS. Maar dan gaat het ook over de dood en Pasen is toch het feest
van het leven. Een derde insteek was het euthanasiedebat. Ik heb dat zelf
ervaren als het einde van onze Christelijke natie. De uiterste grens die
God heeft aangegeven met zijn gebod: gij zult niet doden, is niet langer
echt wettelijk beschermd. De dood als instrument tegen lijden en zinloosheid
in plaats van lijdensverlichting en zingeving. Het heeft me zeer droevig
gestemd en nóg, ik zou er meer dan één preek aan willen
besteden. Maar, ... dan gaat het weer over de dood. Ik wil met Pasen juist
spreken over het leven. Het lijkt erop dat als ik actueel wil zijn, het
over de dood gaat. Wat is dat voor cultuur waarin wij leven?
Zo sla ik de krant open. Moet ik het dan hebben over de sproorwegstaking;
het einde van het poldermodel? Waar is de tijd van overleg tussen werkgevers
en werknemers, van samenwerking, synergie en win-win situaties? Het conflictmodel
is herrezen, als de geest uit de fles. Het poldermodel is dood. Dood. Ik
wil het hebben over Pasen, over leven.
Ik blader door naar de internetpagina’s dat is wel meestal virtueel,
maar het is in ieder geval een levendige bedoening. Lees ik daar van een
commentator een artikel over een wonder in Garabandal. Professor Rutten
heeft zijn rekentalent gebruikt om aan de hand van allerlei voorspellingen
en visioenen, waar hij heilig in gelooft, uit te rekenen wanneer een nieuw
teken aan de hemel komt. We mogen hem erop afrekenen, zegt hij. Professor
Rutten ziet de voorspelling van de profeet Zacharia waarheid worden, tweederde
van de mensheid wordt uitgeroeid. Opnieuw dood en verderf, en niet zo weinig.
Maar ik zoek het leven.
Dan pak ik een kerkblad, het scenario voor ons land, ons bisdom, ons
dekenaat. Dan lees ik over een dalend kerkbezoek, een dalend aantal priesters,
een neergaande lijn die je doet denken aan het ten grave dragen van de
Kerk. Zelfs daar heerst een grafstemming. Maar ik zoek het leven. Het is
Pasen.
Dus liet ik de krant voor wat hij was, daarin vind je meer dood dan
leven. Liet ik de radio en de TV, prognoses en berekeningen voor wat ze
zijn, daarin vond ik geen leven, en ik wendde me naar het Evangelie, naar
dit Paas-Evangelie.
En ik las: “De leerling, die de liefde van Christus kende, ging ook
het graf binnen; hij zag en geloofde, want ze hadden nog niet begrepen
hetgeen er geschreven stond, dat Hij namelijk uit de doden moest opstaan.”
Hé, dit ging over dood, maar het gaat nu over leven. Hier was dood
maar hier is nu leven. Dit zoek ik.
Wat zag die bijzondere leerling, die leefde uit de liefde van Christus,
toen hij dat graf inging? Een lijkwade, een zweetdoek, opgevouwen, opgerold,
windsels die om Hem heen gewikkeld waren. Een leeg graf, een lege lijkwade,
sporen van Jezus, de dingen hebben een andere plaats gekregen, Jezus heeft
een andere plaats gekregen. Hij zag en geloofde.
Dood wordt overwonnen door het leven. Ook geestelijk. Dat is Pasen.
Zou dat ook kunnen bij die dieren- en mensen-plagen zoals BSE, Salmonella,
Varkenspest en MKZ, zoals Legionella, Alzheimer, Kanker, AIDS en nog veel
meer. Zou het mogelijk zijn dat we leren kijken zoals de leerling die de
liefde van Christus kent? Hij zag en geloofde. Die liefde en dat gelooft
heeft zijn leven veranderd. Kunnen wij zien dat het anders moet, kunnen
wij ons leven veranderen, omdat God ons liefheeft, omdat wij elkaar liefhebben
en de natuur liefhebben? Zouden wij dan anders kunnen gaan kijken? Zou
het kunnen zijn dat de lege stallen ons op het spoor van nieuw leven zet,
door anders te kiezen, niet voor economie, maar voor de waarden van het
leven, de waarden van God? Zou AIDS ons wakker kunnen schudden zodat we
wereldwijd anders gaan leven, normen en waarden herstellen?
En bij euthanasie. Als de commercie de media beheerst, commerciële
zenders, commerciële kranten, als zelfs de meest principiële
omroepen en bladen, zich er niet helemaal van kunnen losmaken, als die
commerciële media de volksmening beïnvloedt, als de volksmening
ongeveer hetzelfde is als democratie, als democratie betekent dat alle
wetten veranderd kunnen worden, ook Gods wetten: zoals ‘gij zult niet doden’.
Zijn dan niet onze democratie en onze regering en onze wetgevende macht
en onze media en onze economie een lege huls geworden, een graf, en is
dat graf niet leeg, omdat Christus eruit weg is? Maar staande in
het lege graf, mogen wij zien en geloven dat God nieuw leven geeft. Zou
dat nog kunnen voor ons land? Zou het einde van een christelijke natie,
na deze doodsteek, nieuw leven kunnen betekenen? Zouden wijzelf bijvoorbeeld,
los van wat men zegt, wat men gewoon vindt, zouden wijzelf vanaf nu kunnen
kiezen voor het leven?
En met al die andere punten? Zou een spoorwegstaking kunnen aantonen
dat het conflictmodel, de spierballentaal, het ‘eigen gelijk’, niets oplost?
Als alles is leeggelopen en uitgeblust, als niemand er meer in gelooft,
is daar misschien ook verrijzenis mogelijk? En zouden al die voorspellingen
waarover professor Rutten het heeft, dat doemscenario voor het einde van
de tijd, zou het, als het allemaal niet waar blijkt te zijn, als de tijden
niet kloppen, ons toch aan het denken kunnen zetten, zodat wij hier en
nu de komst van Jezus willen voorbereiden. Dat Jezus hier en nu mag komen,
dat we er gewoon klaar voor zijn, door te leven in geloof en in gerechtigheid,
in het klein en in het groot?
En zouden die cijfers van leeglopende kerken, van gebrek aan roepingen,
die langzaam de kerk als een leeg graf bestempelen ook een basis kunnen
zijn van nieuw leven, een nieuw begin, door God gegeven?
En in uw eigen leven? Waar is het graf, waar is de mislukking, waar
is het doemscenario, waar is de dood, waar bent u leeg en uitgeblust en
op? En ik las: Die leerling, die de liefde van Christus kende, “ging ook
het graf binnen; hij zag en geloofde, want ze hadden nog niet begrepen
hetgeen er geschreven stond, dat Hij namelijk uit de doden moest opstaan.”
Hier vieren we dat Christus ons bemint, dat het graf leeg is, dat God
het laatste Woord heeft. Hier vieren we het leven, in Brood en Wijn. Hier
komen wij tot leven, om leven te brengen in een dode wereld. Amen. Zalig
Pasen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top
van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|