Homilie op de vierendertigste zondag door het jaar
C
Christus Koning (reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN VAN
DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag
en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN
HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL
TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op de vierendertigste zondag door het jaar C, serie 2000-2001,
C2001DHJ34.html, in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 24/25 nov. 2001, 19.00/10.00 uur.
A.M.D.G.
Christus Koning
E.L: Sam. 5, 1-3.
T.L: Kol. 1, 12-20
EV: Lc. 23, 35-43
Homilie
Is dit geen opvallende lezing? Het Evangelie over Jezus, stervend aan
het kruis, vandaag op het feest van Christus Koning. We horen over de soldaten
die spotten: ‘Als Gij de koning der Joden zijt, red dan Uzelf’. ..... Als
Gij de koning der Joden zijt .....
Een koning tussen twee moordenaars, aan het kruis gehangen, veroordeeld,
hij hangt daar te sterven. Als er iets is wat niet past bij ons beeld van
een koning, dan is het dat wel.
Wat was het beeld van een koning in Israël in die dagen? In de
eerste plaats had Israël in die tijd geen echte koning meer. Herodes
Antipas was viervorst maar geen echte koning, dat had hij wel gewild maar
het was hem niet gelukt. Er waren ook koninklijke geslachten, en het was
bekend welke geslachten van David afstamden.
Er leefde wel een soort koningsverlangen. In de tijd van Jezus was Israël
deel van het Romeinse rijk. En dat koningsverlangen had daarom allerlei
vormen. Men zag uit naar een koning als de grote Koning David, die zijn
land had bevrijd uit de macht van de Filistijnen. Of naar een wijze koning
als Salomo, die aanzien genoot in de hele wereld.
En dan komt Jezus. Uit het geslacht van David. Hij heeft aanhangers.
Hij zegt de machtigen de waarheid. Hij doet profetische tekenen en God
bevestigt die tekenen. Is het vreemd dat zij in Jezus de lang verwachte
koning zien?
Hoe groot is dan die anticlimax na zijn gevangenname. Is het vreemd
dat die soldaten spotten en zeggen: Als Gij de koning der Joden zijt.....
Maar let op de zin die daarna volgt: ‘Als Gij de koning der Joden zijt,
red dan Uzelf’.
De ene moordenaar neemt de roep van de Farizeeën over: ‘Zijt Gij
niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’. Dat is de manier waarop zij
naar Jezus kijken.
De sterkere zijn, de bezetter verslaan, jezelf redden, andere redden,
status, eer, aanzien, macht, invloed, geweld, prestige, rijkdom, luxe,
geluk, voorspoed, privileges etcetera. Dat is het wat wij ons voorstellen
bij een koning. Dat was toen zo en nu nog steeds. Werd er van de koningin
niet een bijzondere rol verwacht tijdens de bezetting. Wordt van haar niet
wijsheid verwacht bij een troonrede. Nog altijd herkennen wij deze elementen
in onze koningsverwachting. Iets daarvan wordt overgedragen in de sprookjes,
zoals de Lion King. Heel diep verstopte gevoelens en verwachtingen, komen
in die verhalen aan het licht.
En dan Jezus aan het kruis. Alles is omgekeerd. Beroofd, naakt, gewond,
gevangen, veroordeeld, gemarteld, machteloos, stervend.
Hoe is dat bij onszelf? Gaat het bij ons niet eigenlijk hetzelfde. Ik
geloof in God de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. Als God
almachtig is, waarom laat Hij dan niet al die ellende ophouden? Als God
goed is, waarom laat Hij dan kinderen sterven? Wij willen God wel als koning,
maar dan als een koning die ons het leven geeft zoals wij willen. ‘Zijt
Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’.
Wat we hier bij Jezus zien, is hetzelfde wat al generaties tussen de
mensen en God plaatsvindt. Maar God is anders en Jezus is anders. Logisch,
zo blijkt ook dat Hij Gods Zoon is, of andersom, de andere Jezus laat ons
de andere God zien.
Een God die zich laat bespotten, wat is dat voor God? Een God die niet
ingrijpt, wat is dat voor God? Een God die machteloos sterft, wat is dat
voor God?
Als u na deze preek nog steeds Katholiek wilt zijn, dan betekent dat
heel wat. Want wat wij belijden in ons Credo. Credo in unum Deum, Patrem
omnipotentem, factorem caeli et terrae. Ik geloof in één
God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. Die almachtige God
grijpt niet in als ze zijn Zoon gevangen nemen, veroordelen en martelen,
ook niet als ze Hem aan het kruis nagelen. Hij grijpt niet in als zijn
Zoon sterft. Wat is dat voor Vader? Kun je daar nog in geloven?
‘Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’. Als wij
in de problemen zijn, bidden we dan niet ongeveer hetzelfde. Als U God
bent en alles kunt, red mij dan uit deze problemen.
Wij hebben graag een reddende God. Maar God is anders. Hij redt, maar
niet op onze manier. Hij is almachtig, maar niet op onze manier. Hij grijpt
in, maar niet op onze manier.
Het is opvallend dat een moordenaar, die wonderwel in de volksmond de
goede moordenaar wordt genoemd, dat die moordenaar ons een spiegel voorhoudt.
Hij zegt niet: ‘Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’.
Hij zegt: ‘Jezus, denk aan mij, wanneer Gij in uw koninkrijk gekomen zijt’.
Het goede van deze moordenaar is niet dat hij moordenaar is, maar dat hij
na zijn moord en veroordeling tot inkeer komt. In zijn benarde situatie
vraagt hij niet van zijn straf gered te worden, maar vraagt Jezus aan hem
te denken.
Van deze man naast Jezus aan het kruis leren wij wat bidden is. Hij
legt Jezus geen eisenpakket voor, maar vraagt Jezus hem te gedenken.
Kunt u hier iets mee? Mogen we dan niets vragen? Mogen we dan niet net
als Petrus die de dreiging van het water voelt, zeggen: ‘Heer red mij’
En steekt Jezus dan niet zijn reddende hand uit? Op het feest van Christus
Koning houdt de kerk ons de spiegel voor van de ware Koning.
Wilt u een onderdaan zijn van een lijdende koning, die je niet redt
op het moment of de manier die jij vraagt, waarbij je maar moet hopen en
geloven dat er inderdaad een paradijs is, waar Hij jou zal gedenken.
Als u dat kunt aannemen, geloven? Als u accoord gaat met zo’n koning
en zo’n God. Dan wordt alles anders. Dan wordt het kruishout een koningstroon.
Dan wordt gevangen genomen worden een overwinning. Dan wordt sterven leven.
Zie hier uw koning. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top van deze pagina
Terug
naar homepage
|