Homilie op de drieëndertigste zondag door het
jaar C
(reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN VAN
DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag
en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN
HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL
TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op de drieëndertigste zondag door het jaar C, serie 2000-2001,
C2001DHJ33.html, in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za./zo. 17/18 nov. 2001, 19.00/10.00 uur.
A.M.D.G.
E.L: Mal. 3, 19-20a
EV: Lc. 21, 5-19
Homilie
Een dag die brandt als een oven. Ziet u de Twin Towers voor u? Vuur,
rook. In het verleden werd in de kerk het Dies Irae gezongen, over die
dag van toorn. Een verschrikkelijke dag. Velen van ons kennen nog de tijd
van de donderpreken, over het vuur van de hel, wee degene die niet in staat
van genade sterft. De eeuwige verdoemenis wacht hem. Of is er nog ontsnapping
via het Vagevuur mogelijk?
Met de lezingen van vandaag kun je gemakkelijk de kant van de donderpreken
op, maar de vraag is of dat de bedoeling is? Wanneer we het Evangelie goed
lezen, dan is het geen donderpreek. Donderpreken kent Jezus ook wel, zeker:
‘Wee gij Farizeeën’, ‘Wee gij rijken, wat u vertroost hebt ge al ontvangen,
‘wee de onrechtvaardige hooggeplaatste, die heeft veel te verantwoorden’
enzovoort. Jezus had ook zijn donderpreken, maar dat was tegen hen die
zich weigerden te bekeren. Het Evangelie van vandaag is dat niet. Maar
wat dan wel?
Deze toespraak van Jezus is een voorbereiding, zoals een breefing van
de legeraanvoerder naar zijn manschappen: Beste mensen, we gaan het veld
in, de strijd is begonnen, we zullen veel tegenstand ontmoeten, maar er
is luchtsteun. Sommigen van jullie zullen sneuvelen. Je zult verraad tegenkomen
en je moet zelfs oppassen voor je eigen mensen. Maar, de overwinning is
in onze hand, hij kan ons niet meer ontgaan. Ik houd rechtstreeks contact
met jullie en ik zal op de belangrijke momenten zeggen wat je moet doen.
Houd vol, houd stand, er wacht ons een nieuw leven, een nieuwe toekomst.
Dat is geen donderpreek, dat is geen ontmoedigende zwartkijkerij, dat
is een realistisch betoog, vol hoop en vastberaden. Zoals hier en nu een
voetbaltrainer: Jongens dit wordt een zware wedstrijd, maar de belangrijkste
slag hebben we gewonnen. We moeten zorgen dat we de wedstrijd uit kunnen
spelen, dan hebben we ook de eindzege. Ze zullen jullie heel hard aanpakken,
ze hopen dat we de wedstrijd zullen staken. Maar dat doen we niet. Let
op mij, ik geef jullie aanwijzingen. We kunnen niet verliezen.
Geen donderpreek, maar een mentale opkikker, die tegelijk vol realiteit
is.
Jezus vergelijkt in deze toespraak de weg naar Gods Koninkrijk met
een slagveld, een oorlog met tegenstand. Hij heeft ook andere vergelijkingen.
Dan spreekt Hij over een wijngaard met slechte pachters, of over een bruiloftsmaal
waarvan de genodigden niet komen, of over een mosterdzaadje dat uitgroeit
tot een boom enzovoort.
Deze toespraak mogen we niet los zien van die andere toespraken. Dikwijls
gaan mensen aan de haal met dit soort lezingen. Afgelopen dinsdag stond
er een artikel in de Haagsche Courant over apocalyptiek, de verwachtingen
van de eindtijd. We horen op de radio over een Efraïm genootschap,
die dit jaar nog het einde verwachten. We horen dikwijls over de Jehova
Getuigen, allemaal eindtijdverwachtingen. Een jaar geleden heeft Professor
Rutten zich als katholiek min of meer bij deze groepen gevoegd. Het blijft
mensen boeien, trekken, fascineren, want stel toch eens dat jij het bij
het rechte eind hebt, dat geeft je welhaast goddelijke allure. In Amerika
hebben de heren LaHaye en Jenkins twaalf boekdelen vol geschreven. Het
verkoopt geweldig. Maar wat moet je ermee.
Laten we het dichter bij huis houden. Mensen spreken Jezus enthousiast
over de tempel, over dat bouwwerk, over de pracht en praal. Mensen zijn
nu enthousiast over techniek, over wat we allemaal kunnen, over de internationale
ontwikkelingen en communicatie. Kijk toch eens hoe knap. Het lijkt alsof
ze toen van die tempel met zijn meters dikke muren alles verwachtten, zoals
we in onze tijd alles verwachten van wat we zelf kunnen.
En dan is Jezus heel nuchter. Hij weet meer dan wij en Hij waarschuwt:
‘Stel daar je vertrouwen niet op. Je kunt het je haast niet voorstellen,
maar over enige tijd ligt er geen steen meer op de ander.’ Waar bouwen
wij op, waar steunt ons vertrouwen op? Dan zegt Hij: ‘Over enige tijd is
daar niets meer van over.’ Stel je je vertrouwen op je familierelaties.
Pas op, ook dat is kwetsbaar als het erop aankomt. Kijk naar Servië,
familieleden verraadden elkaar, vermoordden elkaar. Stel je je vertrouwen
op de natuur? Pas op, je grootste fundament zal wankelen, zelfs de aarde
zal beven. Stel je je vertrouwen op het heelal, ruimtevaart, satellieten,
een ruimteschild. Pas op, aan de hemel zul je schrikwekkende tekenen zien.
Maar waar kun je dan op vertrouwen als alles tegenzit? Dat is niet zo
vaak, dat echt alles tegenzit. Meestal gaat het wel aardig. Meestal lopen
veel dingen goed en zit er af en toe wat tegen. Meestal hebben we het in
onze tijd zelfs erg goed en zijn de tegenvallers nog meevallers, vergeleken
met de derde wereld. Als onze economie terugloopt, kun je kijken naar landen
waar helemaal geen economie meer is.
Maar als nu eens alles tegen zit, wat dan? Dan gaat het om de kern van
je bestaan. Stel dat u morgen moet vluchten. Er komt een meteoriet aan,
een watervloed die half Nederland onder water zet. U kunt één
koffertje meenemen. Wat neemt u mee? Juwelen? Geld? Misschien is dat straks
niets meer waard en juwelen kun je niet eten. In de oorlog hebben we zulke
situaties gehad. In extreme situaties worden we teruggeworpen op de kern
van ons bestaan. Waar gaat het om?
Als alles wegvalt, blijft God over. Als deze aarde wegvalt, val je in
Gods hand. Als het heelal verschrompelt, blijft Gods hemel over. Als aardse
liefde verkwijnt, mag je op de eeuwige liefde steunen.
Investeer dan daarin, kies daarvoor, want die momenten komen eens, de
momenten dat alles wegvalt. Ook als je niet zulke apocalyptische tijden
meemaakt, maar geboren wordt en sterft in een tijd van vrede en welvaart,
in luxe en harmonie. Ook dan komt het moment van vertrekken, van sterven,
bovendien is er geen leven zonder kruis.
Deze toespraak van Jezus, roept ons op tot bezinning, waar gaat om?
Hij zegt: 'durf te getuigen van Mij, van mijn Blijde Boodschap.' Durf te
getuigen, durf te kiezen voor wat God vraagt, durf het, want als alles
wegvalt, dan heb je het belangrijkste behouden. Dan zul je leven.
Volgende week vieren we Christus Koning. Het visioen van de eindtijd,
als Liefde regeert, goedheid, trouw, eenvoud, als de kleinste de grootste
blijkt te zijn. Wie nu klein durft te zijn, net als Hij, dienstbaar, met
een hemelse liefde begenadigd, zal heersen met Hem. Heersen in dienstbaarheid,
in Gods Koninkrijk. Jezus eindigde zijn toespraak zo: ‘Door standvastig
te zijn, zult ge uw leven winnen.’ Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|