Homilie op het hoogfeest van Allerheiligen door het
jaar C
(reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN VAN
DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag
en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN
HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DE LAATSTE WEEKEND-VIERING
IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op het hoogfeest van Allerheiligen door het jaar C, serie 2000-2001,
C2001DHJ30ALLH.html,
in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk, door pastoor Michel
Hagen,
zat./zond. 27/28 okt. 2001, 19.00/10.00 uur. A.M.D.G.
Za/Zo E.L: Apok. 7, 2-4. 9-14
T.L.:
1 Joh. 3, 1-3
EV:
Mt. 5, 1-12a
Homilie
Allerheiligen, de laatste dagen is het Halloween feest weer in de aandacht,
vanouds ontstaan als een soort vastenavond voor het feest van Allerheiligen.
Het jammere is dat we wel op de radio horen over trollen en geesten, over
rammelende skeletten en heksen, over uitwassen op allerlei gebied, maar
niet over het feest van allerheiligen zelf. Zoals we wel horen op radio
en TV over Carnaval, over optochten en feesten, over de omzet en vernielingen,
maar zelden over Aswoensdag en het begin van de Veertigdagentijd. Zo horen
we dus ook meer over Halloween dan over Allerheiligen.
Daarom bent u nu natuurlijk hierheen gekomen, niet alleen omdat de Kerk
wereldwijd dit feest als een groot feest beschouwd, maar waarschijnlijk
meer nog omdat er bij u van binnen iets klopt, waardoor u zegt, daar wil
ik vanavond bij zijn.
Allerheiligen. Een feest van meer dan duizend jaar oud. De Katholieke
Kerk kent al sinds de eerste jaren van het Christendom vele martelaren.
Martelaar komt van het griekse woord martus = getuige. Dit was de eretitel
voor degenen die gedurende de christenvervolgingen in het Romeinse Rijk
hun trouw aan het geloof met de dood moesten bekopen. Deze martelaren werden
oorspronkelijk in een gezamenlijke herdenking van alle martelaren vereerd,
maar paus Gregorius III veranderde in 732 het martelarenfeest in Allerheiligen.
Niet alleen martelaren worden dan herdacht, maar ook heiligen, dit zijn
gelovigen die door hun leven een bijzonder getuigenis hebben afgelegd van
hun geloof in Christus. Deze korte beschrijving kunt u zo lezen op Intrernet
www.allerheiligen.nl/.
Zo weten we kortweg waar het feest vandaan komt, maar weet u waar ik
nu benieuwd naar zou zijn? Hebt u nog iets met de heiligen? Zijn er heiligen
die u bijzonder na staan. Ik kom bij veel mensen een Sint Gerardus scheurkalender
tegen. Maar hoeveel mensen die deze kalender hebben hangen en dagelijks
een mopje of een kleine anekdote of een lekker recept of puzzeltje bekijken,
weten wie Gerardus is. Ik kwam laatst bij een pastoor een mooi Antoniusbeeld
tegen. Hoeveel van u kennen nog het schietgebedje, heilige Antonius goede
vrind, geef dat ik mijn (sleutels) ..... vind. Wanneer we hier bij de tentoonstelling
een vitrine vol met missiebusjes hebben staan, met daarop allerlei heiligen,
dan ben ik benieuwd hoeveel we van de verschillende heiligen kunnen vertellen.
Hebt u nog iets met de heiligen. Heiligen zijn voor veel mensen een
soort noodtelefoon, voor acute zaken. We beloven wat, een kaarsje, iets
extra’s voor het goede doel, verbetering van onze handel en wandel, we
beloven iets en vertrouwen dat de heilige ons dan te hulp schiet. Je hoeft
niet voor alles naar de koningin, of naar de premier, er zijn talloze zaken
die we bij een van de lagere ambtenaren of raadslieden kunnen indienen.
Zoiets geldt dan ook in de hemel. Maar is dat nu de manier waarop het feest
van Allerheiligen is bedoeld? Is dat nu de reden waarom iemand heilig wordt
verklaard. Het roept de vraag op naar heiligheid en heiligverklaring.
Dè heilige is God zelf en zijn enige Zoon Jezus Christus. Dat
is het allereerste vertrekpunt. Niemand of niets is heilig uit zichzelf.
Wat is heilig? Dat is 'heel', 'volmaakt', zonder spoortje duisternis, zonder
greintje kwaad, de volle maat van liefde, wijsheid, trouw, rechtvaardigheid
en barmhartigheid.
Toen Jezus op aarde leefde, ging Hij rond en deed goed aan iedereen
die tot Hem kwam. Het meest opvallend was daarbij zijn aandacht voor de
zieken, lammen, kreupelen, zondaars, melaatsen, mensen die niet mee konden
doen op het niveau van de Schriftgeleerden en Farizeeën. Jezus bewees
hen barmhartigheid. Daardoor zijn mensen steeds meer naar Jezus gaan kijken
als een wonderdoener. Maar Jezus is niet in de eerste plaats een wonderdoener.
Ook bij een heiligverklaring geldt dat er doorgaans een wonder gesignaleerd
moet zijn dat wordt toegeschreven aan deze heilige in spé. En zo
gaan mensen ook naar de heiligen kijken als wonderdoeners en worden ze
benaderd als hemelse trouble shooters.
Maar gaat het daarom? Het eerste wat Jezus deed toen Hij met zijn zending
begon was niet wonderen doen, maar mensen roepen en zeggen: ‘Kom, volg
Mij.’ de heiligen zijn in de eerste plaats mensen die Jezus hebben gevolgd.
Jezus is iemand die voor ons uit gaat. Wie Hem volgt in zijn of haar doen
en laten, gaat het Koninkrijk binnen. De heiligen hebben dat gedaan. Zij
zijn in de eerste plaats voorbeelden. En dan is het dus dubbel jammer dat
we misschien wel iets van een wonder weten dat zij gedaan hebben of dat
op hun voorspraak gebeurd is, maar dat is slecht de vlag, het logo, het
reclame spotje dat onze aandacht moet trekken, dat ons zegt: ‘hier is iets
bijzonders’. Het wonder is de bonus, de drie voor de prijs van twee, die
mensen moeten lokken. Helaas gaat het daarbij net als in veel winkels.
We lopen de koopjes af, maar laten de beste producten staan.
In een winkel kan ik me daar iets bij voorstellen. Bij de heiligen is
dat jammer. Als Antonius je helpt bij de verloren voorwerpen, gaat het
niet om die sleutel, zelfs niet om de portemonnaie, het gaat erom of wij
onze relatie met God en elkaar misschien zijn kwijt geraakt. Hij helpt
ons God terug te vinden. Heiligen zeggen: 'kom, volg mij, dan breng ik
je bij Jezus. Want dat is het beste dat ik je te bieden heb.' Heiligen
zeggen: 'kom volg mij, dan leer ik je wat echt belangrijk is, dan leer
ik je loslaten wat niet belangrijk is, dan breng ik je bij een geluk dat
de diepte van de ziel raakt, dan breng ik je naar een overwinning die blijft
in eeuwigheid.'
Misschien zoeken wij de heiligen nog met een noveen of door een bedevaart,
misschien nog met een maandblad waarin we wetenswaardigheden lezen of zelfs
een boekje, maar zoeken we ze ook na te volgen? Het eerste dat de heiligen
ons leren is God boven alles te stellen. Slechts één keuze
is belangrijk: ‘God’. Gods wil zoeken in alles, elke minuut van de dag.
Liever gek van God dan gek van deze wereld. Liever buiten de erkenning
van de wereld, dan buiten de waardering van God. Liever bemind door God
dan bemind door de wereld. Heiligen zijn niet bang om gek te worden genoemd.
De heilige Don Bosco had zoiets. Ze zeiden dat hij was doorgedraaid. Dat
hadden ze van Jezus trouwens ook gezegd. Zijn familie kwam Hem halen want
ze zeiden dat Hij niet meer goed bij zijn verstand was. Don Bosco wilden
men voor zijn eigen bestwil een poosje in een kliniek opsluiten, collega’s
kwamen hem halen, maar hij was ze te slim af.
Heiligen. Met welke heilige hebt u iets? Mag ik u een tip geven. Koop
een boekje, lees zo’n leven na en kijk waarin u hem of haar kan navolgen.
Dan investeert u in de grootste winst die maar denkbaar is. Heilgheid.
Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|