Homilie op de vierentwintigste zondag door het jaar
C
(reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN VAN
DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag
en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN
HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL
TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op de vierentwintigste zondag door het jaar C, serie 2000-2001
C2001DHJ24.html in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, zondag 16 september 2001, 10.00 uur.
A.M.D.G.
Thema: De vreugde van het vinden
E.L: Ex. 32, 7-11. 13-14
EV.: Luc. 15, 1-10
Homilie
Zoeken en zoeken, maar waar moet je beginnen wanneer een kantoorgebouw
van zo’n 400 meter hoog instort. Nog vijfduizend vermisten of meer? Zoeken,
dag en nacht naar overlevenden, elk levensteken nagaan. Familieleden bellen,
angstige spanning en met de dag neemt de kans op vinden af. Met als laatste
hoop dat het stoffelijk overschot nog geïdentificeerd kan worden,
dan heb je tenminste nog een graf.
Maar als het ene zoeken ophoudt, gaat het andere door. FBI, CIA, Europol,
allemaal zoeken ze mee naar sporen van de daders, zoeken naar de organisatie
die hieraan schuldig is. Osama Bin Laden? En zit hij in een ondergrondse
bunker, of loopt hij ergens gewoon vrij rond? Of gaat het om veel meer
van zulke groepen en organisaties. Een eindeloze zoektocht naar hen die
kwaad in hun schild voeren.
Hadden ze dit niet kunnen voorkomen? De vraag aan de geheime diensten.
Hadden zij hun werk niet beter moeten doen? Het dagelijkse zoeken naar
mensen die kwaad beramen, die er op uit zijn de maatschappij te ontwrichten,
omdat zij andere denkbeelden hebben of uit frustratie of fanatisme of wat
dan ook. Zoeken, eindeloos zoeken.
Vandaag ook een zoeken in het Evangelie. Een herder die zijn verloren
schaap zoekt, een vrouw die haar verloren zilverstuk zoekt. Het lijkt op
het zoeken naar de overlevenden in de puinhopen van het World Trade Center.
Zoeken met een gedrevenheid en inzet die getuigt van betrokkenheid, van
zorg om die ene mens die misschien nog gered kan worden.
Dat is de overeenkomst. Maar er ligt in dit Evangelie ook een noot van
kritiek besloten, kritiek op onze maatschappij. Daarvoor gaan we terug
naar het verleden. Toen in de Franse revolutie de guillotine werd uitgevonden,
en enorme aantallen vooraanstaanden in de maatschappij, priesters en religieuzen,
leden van de adel, en vele anderen de dood vonden, werd duidelijk dat misschien
juist zij in de jaren ervoor te weinig hadden gezocht.
De armoede, de ongelijkheid, verschil in ontwikkeling, verschil in invloed,
frustratie, gedwongen verplichtingen, verschil in status, dat was de kweekvijver
van haat en revolutie. Met de kreet vrijheid, gelijkheid en broederschap,
werd eindeloos gemoord en een nieuwe staat gebouwd, waar die vrijheid,
gelijkheid en broederschap in eerste instantie ook slechts voor kleine
groepen gold.
Wanneer mensen zich nestelen in hun goede leven, in hun zekerheden en
de ogen sluiten voor hen die het minder hebben. Wanneer mensen genieten
van hun welvaart en niet zien dat het ten koste gaat van anderen, dan kweek
je een bacteriehaard voor revolutie, agressie en geweld.
We zagen het later in Rusland, met de revolutie in 1917. We zagen het
opnieuw in Duitsland met het Nazidom. Nu zien we het in de landen waar
deels de structuren in het eigen land onderdrukkend zijn, maar waar veel
van de armoede mede wordt veroorzaakt door het rijke westen. Wanneer wij
hen niet zoeken. Wanneer wij niet zoeken naar rechtvaardigheid, zoeken
naar zorg en aandacht, zoeken naar de hogere waarden en normen, zoeken
naar de mens die hulp nodig heeft. Wanneer wij niet zoeken met dezelfde
inzet en volharding als de reddingswerkers in New York, als de veiligheidsdiensten
over de hele wereld en met dezelfde liefde als de goede Herder, wanneer
wij zo niet zoeken, dan blijven de structuren hetzelfde en ontstaan er
steeds nieuwe kweekplaatsen van haat en geweld.
God is bekommerd om iedere mens. Maar zijn betrokkenheid moeten wij
vorm geven. God toont zijn liefde voor elk verloren schaap, maar hij wil
dat wij als herders op zoek gaan. God wil zijn koninkrijk van vrede vestigen,
maar daarvoor heeft Hij mensen van vrede nodig, die vrede brengen en gerechtigheid
beoefenen. Dat laat Hij zien in zijn Zoon, dat wil Hij voortzetten in zijn
kinderen, zijn Kerk.
Wat voor les kunnen wij trekken uit deze gebeurtenissen. Want het zou
dom zijn wanneer we er niet van zouden leren. Deze les is ook voor ons
van belang. Wanneer de hogere waarden verdwijnen, wanneer God wordt gereduceerd
tot een vergeldende god, met wraak en oorlog, wanneer oorlog tot heilige
oorlog wordt gemaakt, en politieke systemen tot heilige systemen, wanneer
macht en onderdrukking tot heilige macht wordt gemaakt, dan zal ook die
god heersen, de god van haat en geweld, van macht en onderdrukking.
Maar ook die andere kant, wanneer individualisme en kapitalisme, bezit
en willekeur in waarden en normen tot hoogste goed worden gemaakt, dan
zal ook die god heersen. Dan zal opnieuw de ongelijkheid en zinloosheid
toenemen. Dan zullen die goden met elkaar strijden en mensen de slachtoffers
zijn.
Wat is de ware God? De God die Jezus ons toont in zijn doen en laten,
in zijn woorden en onderricht, in zijn tekenen, in zijn sterven en verrijzen.
De ware God, die zegt ons op zoek te gaan naar hen die verloren lopen.
Hen op te vangen en te dragen en terug te brengen naar de kudde, naar de
gemeenschap. Die ons zegt op zoek te gaan naar hen die mee willen werken
aan vrede en verzoening, de ware God die oproept tot vergeving en niet
tot vergelding, die oproept tot naastenliefde en niet tot een ikgerichte
maatschappij, die oproept tot zinvolheid, dienen van God en de naaste,
in plaats van lang leven de lol. Als wij de ware God dienen, zal de ware
God heersen, die vrede brengt en eenheid, voorspoed en geluk.
Een les. Wanneer wij niet zoeken met de liefde van de goede herder,
wanneer wij de naaste niet zoeken, zoeken we onszelf. Wanneer we het goede
Evangelie van Jezus niet beluisteren, bestuderen en in de praktijk brengen,
dan gaat een ander evangelie heersen. Wanneer we de ware God niet dienen,
dienen we andere goden, en als zij gaan heersen is ons einde nog erger
dan wat we nu meemaken. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|