Homilie op de negentiende zondag door het jaar C
(reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN VAN
DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag
en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN
HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL
TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op de negentiende zondag door het jaar C, serie 2000-2001 - C2001DHJ19.html
In de kerk van de H. Bartholomeus te Poeldijk, door pastoor Michel
Hagen,
11/12 augustus 2001, 17.00 / 10.00 uur. A.M.D.G.
Thema: Orde van dienst: Trouw beheerd
E.L: Wijsh. 18, 6-9
EV.: Luc. 12, 32-48
Homilie
Drie weekenden weggeweest. Dan is het weer goed om thuis te komen. Het
zijn weken geweest waarin veel gebeurd is. Droeve gebeurtenissen. Ik denk
alleen al aan het overlijden van onze oud pastoor Ad Verkleij. In de laatste
Poeldijker konden we al het e.e.a. lezen en in de volgende Poeldijker hoop
ik er zelf nog op terug te komen. Maar er waren meer overlijdens, droevige,
vanwege een naar mensenmaat te jonge leeftijd. Ook andere overlijdens,
voor wie het soms een uitkomst was, omdat de dood lang op zich liet wachten.
Er was ook andere tegenslag, zoals de wateroverlast, dat is tegenslag van
een andere orde, maar ook niet iets waar je vrolijk van wordt. Er waren
daarbij ook feestelijke gebeurtenissen, bisschop Steekelenburg was twee
weken geleden hier in de weekendviering, waarin Leo en Jeanne van der Zande
hun jubileum vierde. Bovendien is het iets goeds als je een paar keer andere
predikanten en celebranten hier hebt. Afwisseling van spijs doet eten,
is het gezegde.
Voor mezelf was het ook goed. We kennen allemaal die ervaring wel, dat
pas wanneer je uitrust, je merkt dat je moe bent. Op vakantie in de streek
van Bourgogne en daarna een week in de Elzas. De laatste negen dagen was
ik in Aken, in het moederhuis van de zusters Franciscanessen. Een huis,
midden in de stad, vlak bij de Dom van Aken, waar het graf van karel de
Grote is, een kerk met een historie van meer dan duizend jaar. Daar in
al het stadsgewoel, met vakantievierende toeristen, winkelend en uitgaand
publiek, daar zomaar in de stad een centrum van rust. Op de binnenplaats,
waar je ook rustig even kon zitten of lopen, hangt een grote klok aan de
muur, met deze tekst erbij. ‘Een van deze uren zal ook eens uw laatste
uur zijn.’ Zo’n typische nuchtere tekst uit het begin van de vorige eeuw.
Een tekst die je uit dromenland weghaalt. Ik heb er even naar staan kijken
en me afgevraagd, want dat was natuurlijk de bedoeling, ja, wanneer zal
ik doodgaan? Ergens in de nacht, in de slaap onverwacht, of na een lang
proces van inleveren en loslaten, zoals onze pastoor Verkleij, zomaar midden
op de dag, met een herseninfarct, een hartstilstand of een ongeluk? In
de ochtend, om 10.00 of 11.00 uur, ‘s-middags om drie uur, alleen, of met
mensen om me heen, voorbereid met de laatste sacramenten of zonder? .....
‘Een van deze uren zal ook eens uw laatste uur zijn.’
Het brengt ons bij het Evangelie. ‘Gedraagt u als mensen die wachten
op de terugkomst van hun Heer die naar de bruiloft is.’ Toen ik tien dagen
geleden in Aken mijn gastenkamer in het retraitehuis binnenkwam, stond
er een kaartje op mijn bureau met de tekst: ‘welkom in het moederhuis’.
Toen ik in Poeldijk terugkwam, stond er een bloemetje op de keukentafel:
‘Welkom thuis.’ Het doet je goed wanneer mensen alert zijn op je komst.
Het is een teken van betrokkenheid en waardering.
Jezus gebruikt twee keer zo’n voorbeeld. Een keer voor de toehoorders
in het algemeen en een keer speciaal voor de apostelen. De eerste tekst
is: ‘Gedraagt u als mensen die wachten op de terugkomst van hun Heer die
naar de bruiloft is.’ en de tweede is: ‘Wie zou die trouwe en verstandige
beheerder wel zijn, ....?’ Twee teksten waar we allemaal iets mee kunnen.
Jezus komt met een advies. Het lijkt misschien negatief maar het is positief:
‘verkoop je bezittingen, geef aalmoezen’. Misschien voelt u de pijn in
uw portemonnaie al. Maar het gaat Hem hier om: ‘Verwerft u een onuitputtelijke
schat in de hemel, daar wordt hij niet gestolen en bederft hij niet.’
Waar gaat het om? God heeft een perspectief voor ons, waarin de wereld
wordt omgekeerd. Wat hier klein en onopvallend is, blijkt van het grootste
belang te zijn. De wereld omgekeerd, als God onze schat is, zal blijken
dat Hij het is die ons dient.
Ik zal u een sprookje vertellen, het is tenslotte nog vakantietijd,
de preek mag wel wat lichter zijn:
Er was eens een jonge prins die woonde alleen op een groot
kasteel. Dat was al lang zo, niemand had de oude koning nog gekend. Dagelijks
kwamen er prinsessen en koningen en prinsen, ridders en bouwlieden en allerlei
belangrijke mensen over de vloer, de een nog mooier of belangrijker dan
de ander. De prins zou eens koning worden, maar daarvoor zou hij eerst
trouwen. Niemand wist hoe de nieuwe koningin eruit zou zien. De prins ging
op een goede dag op reis en iedereen had het erover. Op het paleis werkten
lakeien, koks, timmerlieden, schildwachten, schrijvers. De een had een
mooie carrière gehad, anderen een mindere. Een timmerman had ooit
een ander het hoofd ingeslagen, een kok had eens haar baas beroofd, een
jongeman werd overal weggestuurd omdat hij steeds brokken maakte en een
meisje van het platteland was aangenomen, die niets van kastelen wist.
Sommigen hielden echt van de prins, anderen deden alleen hun werk. Toen
de prins lang wegbleef, werd er gemopperd. ‘Had hij geen vrouw van hier
kunnen kiezen. Hebben wij geen mooie dochters die koningin kunnen worden?’
De een na de ander verliet het kasteel. Maar de oudste timmerman en de
kokkin hielden van de prins, alsof hij hun eigen zoon was. En Ben, de jongste
schildwacht, zag in hem zijn grote broer en voorbeeld. En Mirjam, de oudere
zus van de schildwacht, deed alles voor haar prins, een trouwere hulp was
er niet. Als de prins terug wordt verwacht, is het kasteel in rep en roer.
De laarzen worden gepoetst, de stoelen in de boenwas gezet, de maaltijden
zo ver mogelijk voorbereid. Iedereen is op zijn paasbest. Ben had voor
het eerst een echt uniform aan en Mirjam had haar allermooiste jurk tevoorschijn
gehaald. Met wat voor bruid de prins ook zou komen; zij bleven. Als dan
‘s-avonds laat in de verte het stappen van een paard wordt gehoord, worden
snel de lampen hoger gedraaid, de oven heet gestookt en iedereen staat
klaar. De soldaat in de toren roept: ‘het is de prins.’ De brug gaat neer,
de poort gaat open. Daar komt de prins binnen. Iedereen is blij, maar ook
verbaasd en zelfs teleurgesteld. Want waar is de nieuwe prinses, de nieuwe
koningin? Als de prins al de verbaasde gezichten ziet, dan zegt hij: ‘maar
wisten jullie dan niet wie de bruid is?’ Dan loopt hij naar Mirjam toe
en zegt: ‘Wil jij mijn bruid zijn?’ en tegen Ben zegt hij: ‘Wil jij mijn
jonge broer zijn?’ en tot de timmerman en de kokkin: ‘Willen jullie mijn
vader en moeder zijn?’ Mirjam valt bijna flauw in de armen van haar prins,
Ben gloeit van trots, de timmerman en de kokkin pinken allebei een traan
weg. En nu gaan jullie aan tafel en ik doe de rest. Ze willen protesteren,
maar daar was geen beginnen aan. De wereld was omgekeerd. Het feest was
begonnen.
Waar gaat het om? Het gaat natuurlijk over het Evangelie. Wie is
de bruid van de bruidegom in het Evangelie? Dat Jezus de bruidegom is,
dat is duidelijk. Maar wie is de bruid? In het verhaal van Jezus komt de
bruidegom niet met een bruid thuis. Maar wat doet Hij? Hij omgordt zich
en bedient hen. Jezus is de bruidegom en de Kerk is de bruid, dat is deze
gemeenschap, de gemeenschap van de gelovigen wereldwijd. Zo hoog acht Hij
ons, zo lief heeft Hij ons, zo diep gaat Hij voor ons. Die liefde vraagt
om een antwoord. Ons leven is geen sprookje en toch wel. Straks nodigt
Hij ons aan zijn Tafel en Hij is het die ons bedient, die ons van zijn
leven meedeelt. Hij maakt ons tot bruid, tot vriend, tot broeder, tot zuster
en moeder. Wat in het Evangelie ons wordt toegezegd, wordt hier en nu reeds
werkelijkheid in de liturgie, in de Eucharistie. Het Rijk der Hemelen is
echt dichtbij. Amen.
Reacties? Stuur
een e-mail.
Terug naar top van deze pagina
Terug
naar homepage
|
|