Homilie op de zevende zondag door het jaar C
(reeks 2000-2001)
ANDERE PREKEN VAN
DE WEEK
Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag
en een meditatie
klik hier
en zoek de juiste week
KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN
HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL
TE BELUISTEREN (Real Audio)
Preek op de zevende zondag door het jaar C, serie 2000-2001.
C2001DHJ07.html in de parochiekerk van de H. Bartholomeus te Poeldijk,
door pastoor Michel Hagen, za/zo. 17/18 februari 2001, 19.00/10.00
uur. A.M.D.G.
Thema: Hart tegen hard
Zang: Jongerenkoor / Dames en Herenkoor met C en
hoger
E.L: 1 Sam. 26, 2. 7-9. 12-13. 22-23.
EV.: Lc. 6, 17. 27-38
Homilie
Je kunt me wat, mij zie je niet meer; jij dwars, ik nog dwarser, jij
boos, ik nog bozer. Je denkt toch niet dat ik over me laat lopen.
Oog om oog, tand om tand. Jij luistert niet naar mij, ik luister niet
naar jou. Lik op stuk. Met gelijke munt betalen. Woorden uit het leven
gegrepen.
Jaren geleden zag ik een plaatje, een cartoon. Een mini stripverhaal.
Een vader staat bedremmeld met zijn pet in zijn hand bij de directeur.
Hij wordt uitgefoeterd: ‘Jansen je bent ontslagen.’ Jansen komt thuis en
scheldt zijn vrouw overhoop, alsof het haar schuld is. Moeder moppert op
haar zoontje en die krijgt de volle laag. Het zoontje ziet de kat en geeft
hem een harde schop.
De kettingreactie van het kwaad. Het ene kwaad roept het andere kwaad
op. De kans is groot als dat jongetje later directeur wordt, hij weer hetzelfde
doet naar zijn personeel. Een ander voorbeeld heeft hij niet.
Dit zien we op allerlei momenten. Kijk naar Israël en Palestina.
Er is een bomaanslag. Meteen worden alle Palestijnen geboycot. De grenzen
gaan dicht, vliegveld gaat dicht. Er is geen handel meer, geen werk, geen
transport. Wanneer is er sprake van een terechte straf en veiligheidsmaatregel
en wanneer wordt het een buitensporige reactie waarmee je meer goede mensen
treft dan kwade.
Hoe anders klinkt het in de mond van Jezus: ‘... dan zult gij kinderen
zijn van de Allerhoogste, die immers ook goed is voor de ondankbare en
slechten.’ God is goed. God is altijd goed, voor iedereen, ook voor slechte
mensen. Wij zouden dat wel anders willen. Maar voorspoed en tegenslag bereikt
iedereen, ongesorteerd. De een meer van dit, de ander meer van dat. De
een vroeg, de ander laat. De een veel, de ander weinig. Het is nooit mooi
verdeeld. Maar over de hele wereld gerekend komt goed en kwaad bij iedereen.
Wij zouden het waarschijnlijk graag anders willen organiseren. Dat het
goede alleen bij goede mensen komt en het slechte alleen bij slechte mensen.
Dat noemen wij rechtvaardig. Uit Jezus’ opmerking blijkt dat God de voorrang
geeft aan goedheid boven rechtvaardigheid. Hij wil goed zijn. God is goed.
Zelfs voor slechte mensen.
Dus is Jezus ook goed, net als zijn Vader, zelfs voor slechte mensen.
Dat is op zich niet zo ingewikkeld te begrijpen; Jezus is niet anders dan
zijn Vader. Maar wat daarna volgt is lastiger, heel lastig zelfs.
Jezus plaatst een oproep in zijn Evangelie. Doe net als Ik. Doe net
als God. Wees zo goed als God. Hoe?
Bemin je vijanden. Doe goed aan wie je haten, zegent degenen die je
vervloeken, bid voor wie je mishandelen. De omgekeerde wereld, zoals steeds
bij Jezus.
Slaat iemand je, keer ook je andere wang toe. Doet u dat? Deed Jezus
dat zelf? Niet letterlijk. Wanneer Hij voor de hogepriester staat en een
van de knechten slaat Hem met de vuist in het gezicht, zegt Jezus: ‘Waarom
slaat gij Mij?’ De andere wang toekeren is dus een gezegde, een spreekwoord,
is figuurlijk bedoeld. Het betekent dat je kwetsbaar blijft, dat je niet
hard tegen hard reageert. Waarom slaat gij Mij? Er zijn mensen die elke
reactie benutten om dan nog harder te slaan. ‘Wat waarom? Ik zal je laten
voelen waarom! Daarom! Pak aan!’ Op een goed moment zwijgt Jezus. Maar
ook dan kunnen mensen in een mateloze aggressie en ongebreidelde wreedheid
reageren: ‘Ben je je tong kwijt, o, ik zal je wel laten praten!’
Soms hoor je over zinloos geweld. Soms zie je het op de TV in een voetbalstadion.
Soms in oorlogsgebieden, drie soldaten die een burger in elkaar rammen.
Geweld, kwaad, aggressie. Waar komt het vandaan?
Waar komt het vandaan? Daar geeft Jezus nu geen atwoord op. Op andere
plaatsen spreekt hij over de tegenstander, de Boze, die ook in ons hart
zijn onkruid zaait. En voor je er erg in hebt groeit het op. Onkruid in
je gevoel, in je gedachten, in je relatie, in je gezin. Angst is zo’n onkruid
en jaloerheid, drift en egoïsme, luiheid en gemakzucht; allemaal onkruid
in ons mensenbestaan.
Maar Jezus gaat er nu niet op in hoe dit kwaad is ontstaan, waar het
vandaan komt. Zijn Boodschap is vandaag: ‘wat kun je er aan doen?’ Dan
geeft Hij maar één antwoord: Doe goed! Doe mateloos goed!
Doe goed aan goede mensen en doe goed aan slechte mensen. Probeer op God
de Vader te lijken die ook goed is, die altijd goed is, die liever goed
is dan rechtvaardig. Probeer op Jezus te lijken. het mooiste voorbeeld
geeft Hij op het kruis, als Hij daar steft. Dan bid Hij: vader, vergeeft
het hun, want ze weten niet wat ze doen.’ Hij vergoeilijkt zijn eigen moordenaars.
vergeef het hun.
In het leven zie je soms wat mensen elkaar aandoen. Kleine dingen, treiterende
dingen, niet toegeven, herhalen, je niet laten kennen. het begint al op
school. Er moet overal een anti pest beleid komen. Maar pesten kom je ook
in de bedrijven tegen. Sexuele intimidatie, diefstal, zwart maken, leugens,
meepraten met de rest. Er zijn zelfmoorden door gepleegd.
Wanneer zoiets ter sprake komt, blijkt dat mensen moeilijk voor die
anderen kunnen bidden. Het is heel moeilijk te bidden voor degene die je
iets heeft aangedaan. Toch zegt Jezus het: ‘Bemin je vijanden en doe goed
aan wie je haten!’ Mensen die niet kunnen bidden voor hen die hen kwaad
hebben gedaan, die mensen genezen innerlijk ook slechts moeizaam. Maar
wie voor zijn tegenstanders bidt, die overwint ook de pijn en de verwondingen
in het eigen hart. Jouw levende hart tegenover de harde kop, goedheid tegen
koppigheid, liefde tegen haat.
Wat Jezus ons leert is: ‘Wil je op God lijken, durf dan sterk te zijn
in de zwakke krachten. Zoek je kracht in goedheid. De mensen zullen het
je niet meteen belonen, God wel. Een goede, gestampte, geschudde en overlopende
maat zal God voor jou gebruiken. Amen.
Terug naar top van deze pagina
Terug
naar homepage
|